Gå til innhold

Kan jeg ha dissosiativ lidelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller er jeg bare sånn?

Jeg ble utsatt for ulike typer overgrep som barn. Dvs. seksuelle overgrep, vold og manipulering, for å nevne noe kort. Det er en av grunnene til at jeg lurer. 

Tingen er at jeg føler meg så ofte fjern fra omgivelsene. Jeg gikk på skolen, men «var egentlig ikke der». Hadde jobber, men «det jeg «var ikke tilstede». Jeg føler litt at jeg er i en dimensjon utenfor den alle andre er i, eller i andre annen av en tunnel, eller at jeg ser verden gjennom en snudd kikkert. 

Derfor føler jeg meg aldri motivert, engasjert, nær noen, og slikt. Jeg føler ikke at jeg lever, på en måte. 

Jeg har ikke hukommelsestap, og jeg tror ikke at andre merker noe til dette. Altså er jeg ikke så fjern at jeg ikke svarer om noen spør meg om noe, for eksempel. Det er nok mer en subjektiv opplevelse enn at andre observerer at det er noe problem.

Kan det være dissosiativ lidelse, eller er det vanligere enn jeg tror å føle det slik?

Anonymkode: d37cf...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dissosiative lidelser er vriene og det blir helt umulig for andre å avkrefte om du kan ha det over nettet. Folk med dissosiative lidelser kan gå i flere år og tro alt er normalt. Forglemming og fortregning av minner om at de har dissosiert er vanlig og mange kommer til seg selv ut av en dissosiativ episode merker at noe er galt for å så glemme oppdagelsen og leve videre som om alt er normalt. 

Anonymkode: 2456f...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig igjen. Hos meg var det fordi alle følelser var skrudd av og jeg levde i min egen, fjerne boble.

Anonymkode: b1870...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dere. 

Jeg ber selvfølgelig ikke om å få en diagnose her, ei heller bekreftelse på en diagnose. Mer synspunkter på om dis. lidelse er langt unna det jeg beskriver, og om jeg er helt på jordet, eller om det kan være noen det, om noen kjenner seg igjen, osv. Ønsker refleksjoner rundt det, ikke noe mer👍🏻😉

Anonymkode: d37cf...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen med å være fjern, jeg dagrømte meg gjennom hele skoletiden. Lærte ikke en dritt på de ti årene jeg gikk der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎03‎.‎10‎.‎2019 den 20.56, AnonymBruker skrev:

Eller er jeg bare sånn?

Jeg ble utsatt for ulike typer overgrep som barn. Dvs. seksuelle overgrep, vold og manipulering, for å nevne noe kort. Det er en av grunnene til at jeg lurer. 

Tingen er at jeg føler meg så ofte fjern fra omgivelsene. Jeg gikk på skolen, men «var egentlig ikke der». Hadde jobber, men «det jeg «var ikke tilstede». Jeg føler litt at jeg er i en dimensjon utenfor den alle andre er i, eller i andre annen av en tunnel, eller at jeg ser verden gjennom en snudd kikkert. 

Derfor føler jeg meg aldri motivert, engasjert, nær noen, og slikt. Jeg føler ikke at jeg lever, på en måte. 

Jeg har ikke hukommelsestap, og jeg tror ikke at andre merker noe til dette. Altså er jeg ikke så fjern at jeg ikke svarer om noen spør meg om noe, for eksempel. Det er nok mer en subjektiv opplevelse enn at andre observerer at det er noe problem.

Kan det være dissosiativ lidelse, eller er det vanligere enn jeg tror å føle det slik?

Anonymkode: d37cf...e4e

Det du skriver gir meg assosiasjoner til k-ptsd mer enn dissosiativ lidelse. 

Anonymkode: 685b4...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du skriver gir meg assosiasjoner til k-ptsd mer enn dissosiativ lidelse. 

Anonymkode: 685b4...3cc

Hva er k-ptsd kontra ptsd? Vet K står for kompleks, men hvordan skilles de fra hverandre

Anonymkode: 5cdd2...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er k-ptsd kontra ptsd? Vet K står for kompleks, men hvordan skilles de fra hverandre

Anonymkode: 5cdd2...c74

K-PTSD er relasjonstraumer i oppveksten). PTSD enkelt-traume(r). 

 

Anonymkode: b1870...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det du skriver gir meg assosiasjoner til k-ptsd mer enn dissosiativ lidelse. 

Anonymkode: 685b4...3cc

K-PTSD diagnose har jeg faktisk😉

Anonymkode: d37cf...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor sammenliknes K-PTSD og Borderline pf? Jeg har ikke borderline? Det er vel litt forskjell på en pf og en form for PTSD?🧐

Anonymkode: d37cf...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor sammenliknes K-PTSD og Borderline pf? Jeg har ikke borderline? Det er vel litt forskjell på en pf og en form for PTSD?🧐

Anonymkode: d37cf...e4e

Hvem sammenligner det mener du?

Anonymkode: 5cdd2...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor sammenliknes K-PTSD og Borderline pf? Jeg har ikke borderline? Det er vel litt forskjell på en pf og en form for PTSD?🧐

Anonymkode: d37cf...e4e

Fordi symptomene er like. 

Anonymkode: b1870...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

K-PTSD diagnose har jeg faktisk😉

Anonymkode: d37cf...e4e

Da har du svaret. 

Anonymkode: b1870...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...