Gå til innhold

ADHD-medisin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På ‎06‎.‎10‎.‎2019 den 0.22, AnonymBruker skrev:

Dere som har adhd. Tar  dere fast medisiner eller tar dere ved behov? 

Anonymkode: b9a6c...20b

ADHD-medisin skal tas fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, kupton skrev:

ADHD-medisin skal tas fast.

Det er en sanhet med modifikasjoner. 

Jeg tar fast, 2 ganger om dagen (aduvanz). Har medisinfrie perioder innimellom. 

I følge adhd spesialisten jeg går det er det også. Adhd medisiner man kan ta ved behov. Ritalin f. Eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.10.2019 den 0.22, AnonymBruker skrev:

Dere som har adhd. Tar  dere fast medisiner eller tar dere ved behov? 

Anonymkode: b9a6c...20b

Jeg tar den fast hver morgen, har gjort det i flere år. Bruker Elvanse. Det høres litt rart ut å ta ADHD medisin ved behov, for behovet er jo der hele tiden. Men det kan selvfølgelig være at det fungerer bra for noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Nattergalen skrev:

Jeg tar den fast hver morgen, har gjort det i flere år. Bruker Elvanse. Det høres litt rart ut å ta ADHD medisin ved behov, for behovet er jo der hele tiden. Men det kan selvfølgelig være at det fungerer bra for noen. 

Hvorfor er det rart? Mange lever fint uten medisiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kroniker'n skrev:

Hvorfor er det rart? Mange lever fint uten medisiner. 

Ja det er sant. Jeg tenkte kanskje litt sort/hvitt: Hvis man lever fint uten ADHD-medisiner så bruker man det ikke, men hvis man trenger ADHD-medisiner og lever fint med det så bruker man det fast. Jeg har ikke hørt om at man kan ta ADHD-medisin ved behov før, men da har jeg lært noe nytt. Jeg så for meg at det ville blitt mye «svingninger» hvis man ikke tar slike medisiner fast, men det har jeg selvfølgelig  ikke kunnskap til å vite sikkert. Uansett er det interessant å høre andre sine erfaringer med slik medisinering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nattergalen Du tenker meget fornuftig. Den eneste "ved behov" som anbefales, er hvorvidt en skal strekke virkningen om senettermiddagen/kvelden med en ekstra dose kortvirkende ut på dagen. Noen ganger har en behov for det - andre dager ikke. Men når det gjelder den faste medisinen, er anbefalingene fra ekspertene entydig: Ta det fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja mine behandlere (psykiatere) har ved flere anledninger vært enige om at "ved behov" er helt greit. Om man får det lille man trenger ved små doser. Og da ikke depot medisin. 

Jeg personlig tok f.eks kun medisiner på studiedager (mandag-fredag). Og jeg er langt fra den eneste som gjør det slik. 

Hva som står på pakningsvedlegget og hva behandlere har erfaring med er ikke alltid det samme. 

Aduvanz skal f.eks egentlig bare tas en gang i døgnet. Veldig mange går på to doser i døgnet. Adhd medisinering er i stor grad individuelt. 

Endret av Kroniker'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, kupton skrev:

@Nattergalen Du tenker meget fornuftig. Den eneste "ved behov" som anbefales, er hvorvidt en skal strekke virkningen om senettermiddagen/kvelden med en ekstra dose kortvirkende ut på dagen. Noen ganger har en behov for det - andre dager ikke. Men når det gjelder den faste medisinen, er anbefalingene fra ekspertene entydig: Ta det fast.

Jeg blir så trøtt at jeg nesten sovner stående på dager jeg ikke tar adhd medisinen min. Slet aldri med denne vanvittige trøttheten før jeg begynte med medisinen. Er dette vanlig? 

Anonymkode: 72e53...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...