Gå til innhold

Oppgjør bolig samlivsbrudd


Toggen301

Anbefalte innlegg

Hei. Er i ett samlivsbrudd og har nå fått krav fra min tidligere samboers advokat. Vi bygde hus på en tomt jeg har arvet. Har hatt megler på besøk for å få en e-takst. En på hele eiendommen, og en som kun er på tomten. Hva den ville vere verdt i dag. Hele eiendommen ble taksert til 6.5 millioner kr, og tomteverdien 3 millioner. Siden den er en arv så skal vel den summen trekkes fra 6.5 millioner. Da gjenstår det 3.5. Lånet er på 3.5 millioner, som jeg skal ta over siden jeg skal bo her. Da er det etter mitt regnestykke 0 kroner i ett overskudd. Siden huset ikke er helt ferdig, sa megler at det er lite sannsynlig å få over 6 millioner ved slag på det åpne marked.  Min tidligere samboer krever 2 millioner. Ikke lagt frem riktige tall til sin advokat,, bare kasta ut en pris på 7.5 millioner på eiendommen og ikke opplyst om at tomten er arvet. Hun mener nå at hun har krav på halve tomteverdien. Hva er riktig her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Toggen301 skrev:

Hei. Er i ett samlivsbrudd og har nå fått krav fra min tidligere samboers advokat. Vi bygde hus på en tomt jeg har arvet. Har hatt megler på besøk for å få en e-takst. En på hele eiendommen, og en som kun er på tomten. Hva den ville vere verdt i dag. Hele eiendommen ble taksert til 6.5 millioner kr, og tomteverdien 3 millioner. Siden den er en arv så skal vel den summen trekkes fra 6.5 millioner. Da gjenstår det 3.5. Lånet er på 3.5 millioner, som jeg skal ta over siden jeg skal bo her. Da er det etter mitt regnestykke 0 kroner i ett overskudd. Siden huset ikke er helt ferdig, sa megler at det er lite sannsynlig å få over 6 millioner ved slag på det åpne marked.  Min tidligere samboer krever 2 millioner. Ikke lagt frem riktige tall til sin advokat,, bare kasta ut en pris på 7.5 millioner på eiendommen og ikke opplyst om at tomten er arvet. Hun mener nå at hun har krav på halve tomteverdien. Hva er riktig her?

Arv skal vel holdes utenfor ved samlivsbrudd så jeg vil tro tomten (verdien av den) er din. Ellers er dette advokatmat. Ikke stol på diverse råd du får på nettet, kontakt en advokat i morgen så du vet hva du har å forholde deg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til advokat i morgen. Og som jeg har lest meg opp på, så skal tomt som er arvet holdes utenfor delingen. Så skal det sies at tidligere samboer har heller ikke betalt på noe av låneutgifter, hele eiendommen  er tinglyst på meg, pantedokumenter og alt. Hun står som medlånstaker uten eierandel. Og resten av betalinger er fordelt ganske så likt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...