Gå til innhold

Staten betaler for at menn ukritisk kan ha ubeskyttet sex


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Menn som ønsker å ha sex med menn får gratis medisiner for titusenvis av kroner hvert år og fire gratis undersøkelser årlig.

Friske menn som bare vil ha et utsvevende sexliv og ikke har lyst å bruke kondom - DE skal staten gi titusener av kroner gratis til årlig???

Men kutte fra syke, så disse ikke får medisiner eller behandling, det skal de. Syke må betale egenandeler også, det slipper selvfølgelig disse mennene også.

Man blir nesten nærliggende å tenke at helseministerens egne preferanser kan ha spilt inn når dette er blitt vedtatt, for det kan umulig være god helsepolitikk eller samfunnsøkonomi i det.

https://www.nrk.no/norge/rapper_-_-jeg-er-ikke-redd-for-hiv-lenger-nar-jeg-har-ubeskyttet-sex-med-andre-menn-1.14729925

Merk også at norske myndigheter hemmeligholder hvor mye denne medisinen faktisk koster pr. person. Før kopiprodukt kom på markedet kostet den 6000 kr pr. måned pr. person! Det var 72.000 kr årlig - i statlig støtte og sponsing + det det koster for helsevesenet å følge opp denne helt friske gruppen fire ganger i året -  fordi man ikke gidder bruke kondom og velger å ligge rundt med mange ubeskyttet.

Anonymkode: b734b...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke noe i mot homofile. Men den promiskuøse cruising adferden til enkelte homofile menn finner jeg ganske kvalmende. Type de som driver i skauen på Sognsvann og på homsesaunaer osv... Det er denne adferden som gjorde att AIDS ble så utbredt blant homofile i den tiden det var en dødelig sykdom...

Anonymkode: f5077...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det tenkes slik at samfunnet vil spare penger på dette på sikt. Med tanke på fremtidig behandling av alle rariteter disse homsene pådrar seg. Da er det liksom greit å hindre fremtidig sykdom som vil koste en formue i behandling. 

Vet ikke. Bare en tanke, vet du.

Anonymkode: aa07b...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Menn som ønsker å ha sex med menn får gratis medisiner for titusenvis av kroner hvert år og fire gratis undersøkelser årlig.

Friske menn som bare vil ha et utsvevende sexliv og ikke har lyst å bruke kondom - DE skal staten gi titusener av kroner gratis til årlig???

Men kutte fra syke, så disse ikke får medisiner eller behandling, det skal de. Syke må betale egenandeler også, det slipper selvfølgelig disse mennene også.

Man blir nesten nærliggende å tenke at helseministerens egne preferanser kan ha spilt inn når dette er blitt vedtatt, for det kan umulig være god helsepolitikk eller samfunnsøkonomi i det.

https://www.nrk.no/norge/rapper_-_-jeg-er-ikke-redd-for-hiv-lenger-nar-jeg-har-ubeskyttet-sex-med-andre-menn-1.14729925

Merk også at norske myndigheter hemmeligholder hvor mye denne medisinen faktisk koster pr. person. Før kopiprodukt kom på markedet kostet den 6000 kr pr. måned pr. person! Det var 72.000 kr årlig - i statlig støtte og sponsing + det det koster for helsevesenet å følge opp denne helt friske gruppen fire ganger i året -  fordi man ikke gidder bruke kondom og velger å ligge rundt med mange ubeskyttet.

Anonymkode: b734b...250

 

Så vidt jeg har skjønt, så mener man at det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å gi PREP til bestemte grupper. Redusert antall HIV-smittede i befolkningen er svært ønskelig.  https://www.vartoslo.no/omlag-600-menn-i-oslo-far-gratis-hiv-medisin-som-gjor-at-de-kan-ha-ubeskyttet-sex/

Selv om den nøyaktig fremforhandlede prisen ikke er offentlig (noe som gjelder mange andre medikamenter også), så vet offentligheten omtrent hva dette koster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å tenke på alle medisinene staten IKKE vil sponse fordi "det er for dyrt", migrenemedisin f.eks. 

Er Høie inhabil? Var det noen som spurte.

Anonymkode: 1b1bc...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, frosken skrev:

 

Så vidt jeg har skjønt, så mener man at det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å gi PREP til bestemte grupper. Redusert antall HIV-smittede i befolkningen er svært ønskelig.  https://www.vartoslo.no/omlag-600-menn-i-oslo-far-gratis-hiv-medisin-som-gjor-at-de-kan-ha-ubeskyttet-sex/

Selv om den nøyaktig fremforhandlede prisen ikke er offentlig (noe som gjelder mange andre medikamenter også), så vet offentligheten omtrent hva dette koster. 

Det som forundrer meg er at det finnes veldig mange andre risikogrupper i samfunnet som ikke blir prioritert på denne måten. Det er lett å forstå at en slik forebygging er gunstig men det går vel mer på at det ikke er rettferdig fordeling. 

Anonymkode: cbf73...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det som forundrer meg er at det finnes veldig mange andre risikogrupper i samfunnet som ikke blir prioritert på denne måten. Det er lett å forstå at en slik forebygging er gunstig men det går vel mer på at det ikke er rettferdig fordeling. 

Anonymkode: cbf73...9fa

Men det er jo 100% frivillig for menn å ha sex med andre menn! 

Anonymkode: 1b1bc...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumassistent

Vi gjør oppmerksom på at denne tråden opprinnelig ble startet på Foreldreforum, og at det ikke er tillatt å kopiere inn en egen tråd og utgi den for å være sin egen. Tråden blir stående for å ikke ødelegge debatten, men her er den opprinnelige tråden:

https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144383988-når-man-tror-man-har-lest-det-meste-staten-betaler-for-at-menn-ukritisk-kan-ha-ubeskyttet-sex/

Forumansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, frosken skrev:

 

Så vidt jeg har skjønt, så mener man at det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å gi PREP til bestemte grupper. Redusert antall HIV-smittede i befolkningen er svært ønskelig.  https://www.vartoslo.no/omlag-600-menn-i-oslo-far-gratis-hiv-medisin-som-gjor-at-de-kan-ha-ubeskyttet-sex/

Selv om den nøyaktig fremforhandlede prisen ikke er offentlig (noe som gjelder mange andre medikamenter også), så vet offentligheten omtrent hva dette koster. 

Men det er enda bedre å bruke det på spinraza til folk med uforskyldt muskeldystrofi, synes nå jeg. Blir litt som att staten skal betale for røyken din, hvis du velger å røyke. Ukritisk sex med masse tilfeldige uten kondom har aldri vært særlig sunn oppførsel. Synes nå iallfall denne moralisten her :)

Jeg synes egentlig det er en side ved den skeive kulturen som har fått stått u-kritisert, da man ikke vil stigmatisere, men det må være mulig att samfunnet kritiserer denne dogging adferden nå som homofile har fått like rettigheter... Det er ikke bare HIV som smitter uten kondom, det er også syfylis, gonore, klamydia, hepatitt osv... Og homofile skal få lov til å være blodgivere snart også.

Anonymkode: f5077...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...