Gå til innhold

Sender sykehus alltid epikrise til fastlege?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man f.eks. har blitt henvist av en annen lege? Eller f.eks. en annen avdeling på sykehus henviser deg til operasjon, får da fastlege automatisk epikrise?

Anonymkode: 045e5...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Konkret er saken: Jeg gikk til klinikk ved sykehuset hvor man ikke trenger henvisning (altså uten at fastlege hadde henvist eller visste om det), klinikken henviste meg til operasjon ved sykehuset. Fastlege og sykehus er i samme by. Dette skjedde i 2019. Får fastlege epikrise fra operasjonen?

Anonymkode: 045e5...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, kupton skrev:

Med mindre du på forhånd sier at du ikke ønsker det, får fastlegen epikrise. 

Nei. Jeg har opplevd flere ganger at det ikke har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hvis jeg går direkte til øre, nese, halslege privat og vedkommende sender meg for å fjerne mandler, vil fastlegen automatisk få beskjed? Jeg er ikke ts, men var heller ikke klar over dette. Ikke at det spiller noen rolle i nevnte eksempel, men hvis du feks går til en psykiater? Det er ikke alt man nødvendigvis ønsker fastlegens hjelp til. 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, cilie skrev:

Så hvis jeg går direkte til øre, nese, halslege privat og vedkommende sender meg for å fjerne mandler, vil fastlegen automatisk få beskjed? Jeg er ikke ts, men var heller ikke klar over dette. Ikke at det spiller noen rolle i nevnte eksempel, men hvis du feks går til en psykiater? Det er ikke alt man nødvendigvis ønsker fastlegens hjelp til. 

Nei. Psykologen sendte aldri epikriser til fastlegen, men når det kommer til medisiner er det kanskje annerledes. Jeg har vært myyye innom helsevesenet i forskjellige kategorier, og det er veldig ofte at fastlegen ikke vet hva de har gjort hos spesialistene. Ofte er også epikrisene svært forkortet, og noe er utelatt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hodestups skrev:

Ofte er også epikrisene svært forkortet, og noe er utelatt osv.

Det er slik det skal være. Opplysningene skal være "need to know". Det fastlegen trenger å vite for å kunne følge opp pasienten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, kupton skrev:

Det er slik det skal være. Opplysningene skal være "need to know". Det fastlegen trenger å vite for å kunne følge opp pasienten.

Jeg skriver ikke at legene opplyser om det fastlegen trenger å vite, heller. Det er mange ganger de utelater viktige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...