Turbo Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 Hei! Jeg har i snart 3 mnd. nå hatt et infernalsk utslett på leggene som etterhvert også har spredd seg til overarmene og albuene. Jeg har klødd desperat i månedsvis og holder på å bli sprø. For ikke å snakke om at leggene mine ser ut som kjøttkaker. Jeg gikk til lege for en stund siden. Legen ga meg en ekstra sterk kortisonkrem, som jeg brukte en ukes tid. Dette hjalp ikke (selvfølgelig). Videre prøvde jeg, på "egenhånd", å ta Zyrtec i en uke. I tilfelle det kunne være fuglelopper e.l. Dette hjalp heller ikke noe videre. Jeg ringte tilslutt tilbake til legen jeg var hos og tryglet omå bli henvist til hudlege. Utrolig nok gikk han med på dette, etter en "krangel" i telefonen. Jeg venter fortsatt på innkalling fra hudlege, men det er sikkert mange uker ventetid. Jeg har selv funnet ut at dette må være noe som kommer innenfra. Dette kan ikke være noen form for kontakt allergi (evt. vaskepulver, tekstiler etc.) Jeg har saumfart kosthold etc. og kan ikke komme på noe "nytt" jeg har begynt å spise siste månedene. Helt tilfeldig kom jeg til å tenke på at jeg har brukt litt mere løk og selleri i matlaging. Jeg kuttet derfor ut dette fra forrige torsdag. Helt utrolig, men på en uke har nå utslettet begynt å roe seg! Ikke misforstå, jeg ser fortsatt ut som en kjøttkake på leggene og jeg klør fortsatt i perioder, men det ser ut som om det roer seg og tørker ut. Kan det virkelig være sellerien som fremkaller en slik eksplosiv eksem? Jeg har ømfintlig hud og har mistanke om at det er endel mat jeg reagerer på. Hvordan foregår en mat-allergi-test? Er det hudlege som utfører disse? evt. hvem utfører slike tester? Takker for svar! Med vennlig hilsen, - forhåpentligvis snart klø-fri 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/45103-allergisk-reaksjon-mot-sellerirot/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 17. mars 2002 Del Skrevet 17. mars 2002 Kjære Turbo Selleri er så absolutt et allergen, men symptomene er sjelden slik du beskriver plagene dine, men heller kløe i munn og svelg. Jeg har vanskelig for å tro at et slikt stygt utslett som du har og som ikke bedrer seg med kortisonkrem er forårsaket av en matallergi. I det hele tatt er det meget sjelden at matallergi hos voksne er direkte årsak til eksem. På den annen side er det en rekke matvarer som kan forverre et allerede bestående eksem. Blant disse er tomat, sitrusfrukter, jordbær, sjokolade og sterkt fargede gotterier. En test for matallergi foregår ved hjelp av prikktester i huden, blodprøver og, viktigst av alt, kostforsøk. Dvs, mistenkt mat må elimineres fra kosten for så å prøve å ta det inn i kosten igjen. Jeg håper du får hjelp slik at utslettet ditt forsvinner. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/45103-allergisk-reaksjon-mot-sellerirot/#findComment-171269 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.