Gå til innhold

Kupton: mani og dissosiativ lidelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har diagnosene bipolar affektiv lidelse og dissosiativ lidelse.

Jeg opplever relativt ofte å få høre at jeg oppfører meg utypisk under hypomani eller mani. Jeg kan komme til en lege/psykiater/psykolog som sier at de ser tydelig at jeg er manisk, og at de har sett det de ser i meg før, og at det er helt typisk. Men så, i blant, møter jeg en behandler som sier at jeg har rar mani/uvanlig mani/utypisk mani/ikke har mani/har den rareste manien de har sett(!?), osv.

Selv føler jeg meg lik i kropp og hode enten jeg får høre at det er typiske manitegn, eller om det er utypiske manitegn. Tankene går like fort uavhengig av om jeg skravler som en foss, eller om jeg blir stille fordi jeg er for opptatt at det som skjer inni hodet mitt.

Nå har jeg tenkt en del på dette. Jeg er ikke manisk nå. 

Kan min dissosiative lidelse påvirke meg i mani også, og gjøre at jeg blir annerledes under mani i blant? 

I blant lurer jeg på om jeg ikke har bipolar lidelse fordi noen ikke synes det stemmer helt, men samtidig er det flere som mener det stemmer godt. Er det vanlig at fagpersoner ikke er enige? Det er i alle fall forvirrende for meg.

Ellers så har jeg god effekt av litium og Zyprexa, uansett om diagnosen er rett eller ei.

Men jeg har tenkt veldig på dette med at jeg kan fremstå med «rar» mani, og det stresser meg litt🥺

Setter pris på et svar fra Kupton eller andre som kan noe om disse to lidelsene sammen.

Anonymkode: 8b848...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk høre fra behandleren min i dag at jeg er veldig atypisk for diagnosen min. Jeg synes det var rart å høre. Hvis jeg er så atypisk, hvordan kan de mene at det er riktig diagnose? 

Jeg har ikke noe godt svar til deg ang mani og dissiosiativ lidelse dessverre, ville bare si at jeg skjønner forvirringen som oppstår når behandler mener du er et rart tilfelle

Anonymkode: e4f14...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk høre fra behandleren min i dag at jeg er veldig atypisk for diagnosen min. Jeg synes det var rart å høre. Hvis jeg er så atypisk, hvordan kan de mene at det er riktig diagnose? 

Jeg har ikke noe godt svar til deg ang mani og dissiosiativ lidelse dessverre, ville bare si at jeg skjønner forvirringen som oppstår når behandler mener du er et rart tilfelle

Anonymkode: e4f14...274

Takk :)

Anonymkode: 8b848...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt atypisk mani. Lå på sofaen eller senga i 2 mnd opptatt med tankene mine. Venninna mi trodde jeg var schizofren

Anonymkode: 0b141...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid en del, oftest ca 15%, som har atypiske symptomer enten de har dissosiativ lidelse eller ikke. Hvorvidt det atypiske skyldes dissosiasjonene eller ikke, kan jeg dessverre ikke si noe fornuftig om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, kupton skrev:

Det er alltid en del, oftest ca 15%, som har atypiske symptomer enten de har dissosiativ lidelse eller ikke. Hvorvidt det atypiske skyldes dissosiasjonene eller ikke, kan jeg dessverre ikke si noe fornuftig om.

Kan disse 15% "atypiske" rett og slett være feildiagnostiseringer?

Anonymkode: 926b3...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...