Gå til innhold

Psykiater har gitt meg opp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt samme psykiater i over 10 år. Jeg hadde en emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse da jeg begynte der, men han hevder nå at jeg har blitt kvitt mye av symptomene og at jeg ikke lenger fyller kriteriene til diagnosen. Har fungert i jobb i mange år og holdt angst og depresjon i sjakk, slik at jeg har levd et relativt normalt liv. I de siste 6 mnd har jeg kjent at angsten har kommet veldig tilbake og jeg har også agorafobi som jeg har slitt med i alle år. For meg kan det virke som at psykiateren helst vil jeg skal bruke medisiner, noe jeg er veldig redd for. Dette har han nevt på med jevne mellomrom i de årene jeg har gått hos han.  Jeg har også gått der ganske sporadisk og han vil gjerne at jeg bestemmer selv når jeg har behov for time.

Det som er poenget med innlegget mitt er at jeg har i perioder har vært usikker på min behandler. Han kan være sarkastisk og plumpe ut med litt skarpe ting innimellom, samt at jeg har sett han har himlet med øyene (kanskje ikke slemt ment men jeg ble usikker). Har gått en runde med meg selv og nevnt det for et par jeg kjenner som bekrefter at det jeg stusser over ang psykiateren ikke er helt på jordet. Han er også litt tafatt til å gi meg konkrete tips og råd føler jeg. Ofte sitter jeg å prater og han bare jatter med. Kanskje han er lei hele meg og tenker at jeg er en lost case. Har fortalt han om min agorafobi og det eneste han egt sier er at jeg må bare hive meg på et fly/tog/ buss og utfordre det. Agorafobien hemmer meg så mye at jeg aldri drar lenger unna hjemmet 1 times kjøring, og det er jo ikke akkurat veldig trivelig å aldri dra på ferie eller noe sånt.  Når jeg hadde en samtale med han i dag var jeg ganske lei meg, og oppgitt og spurte hva han tenkte om min situasjon som har blitt vesentlig verre, og både han og venner kommenterer at formen min er verre enn på lenge.

Han svarte at han ikke visste for jeg hadde jo prøvd alt. Er terapi hos han 1 gang i mnd og oftere ved behov er å prøve alt? Han mener at mot min panikkangst og depresjon måtte jeg trene og holde meg i form. Dette gjorde jeg, gikk ned 20 kg, la om døgnrytmen, jobber og står på. Men alikevel kom angsten og depresjonen såpass at jeg måtte sykemelde meg de siste 3 ukene, fordi bare å dra på butikken er en utfordring. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Han gjør meg veldig usikker og jeg tenker jo veldig på at det liksom er noe jeg bare må leve med :( 

 

Noen råd?

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: 087f7...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker at han var ærlig når han sa at han ikke visste. Kanskje han føler han har kommet med de forslagene han kan? Vet du selv hva som ville hjulpet deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at du er skeptisk til medisiner, men når du har gått 10 år til behandling uten å bli bra er det en mulighet som kan prøves. Er det lenge siden dere har diskutert medisiner nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hele mitt yrkesliv i psykiatrien var jeg en tilhenger av å se til somatikken og lære av dem. Somatikken har ikke bare spesialister, men også grenspesialister - altså ikke bare indremedisinere, men kardiologer, gastroenterologer, endokrinologer osv. Det førte til at jeg gikk inn for slik arbeidsdeling også i psykiatrien selv om vi ikke har formalisert grenspesialiteter. Med hell var vi tre stk behandlere på en pasient; rus, ADHD, sosial fobi. Alle tre svært gode på hvert vårt område.

Kanskje du skal søke en annen behandler for din angstlidelse. Prøv å finne en som er meget god på metakognitiv terapi. Jobb da kun med angsten hos denne. La din faste psykiater ta seg av resten, evt ta en pause fra denne om konsentrer deg intensivt om angstbehandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2019 den 21.00, kupton skrev:

I hele mitt yrkesliv i psykiatrien var jeg en tilhenger av å se til somatikken og lære av dem. Somatikken har ikke bare spesialister, men også grenspesialister - altså ikke bare indremedisinere, men kardiologer, gastroenterologer, endokrinologer osv. Det førte til at jeg gikk inn for slik arbeidsdeling også i psykiatrien selv om vi ikke har formalisert grenspesialiteter. Med hell var vi tre stk behandlere på en pasient; rus, ADHD, sosial fobi. Alle tre svært gode på hvert vårt område.

Kanskje du skal søke en annen behandler for din angstlidelse. Prøv å finne en som er meget god på metakognitiv terapi. Jobb da kun med angsten hos denne. La din faste psykiater ta seg av resten, evt ta en pause fra denne om konsentrer deg intensivt om angstbehandlingen.

Hei :) Vi skal i morgen sende en søknad sammen til gruppeterapi. Det skal visst være veldig tøft men effektivt! Gleder meg litt også til å møte andre med liknende utfordringer.

Anonymkode: 087f7...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man takle angst, må man utsette seg for den gradvis. Ikke bare hoppe på flytoget i den verste rushen og tro det automatisk vil kurere en. En god oppskrift er å lage seg en angst-trapp der man begynner med det man opplever som minst skummelt, så utfordrer man seg mer og mer på veien oppover. Dette bør man få hjelp med av en behandler som er god på eksponeringstrening og kognitiv terapi. 

Jeg håper gruppefopplegget du er henvist til vil være til hjelp for deg. Ellers tror jeg neppe psykiateren din har avskrevet deg, men kanskje han er i villrede med tanke på veien videre. Jeg synes i alle fall det var klokt å henvise til noe som sannsynligvis er mer målrettet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Skal man takle angst, må man utsette seg for den gradvis. Ikke bare hoppe på flytoget i den verste rushen og tro det automatisk vil kurere en. En god oppskrift er å lage seg en angst-trapp der man begynner med det man opplever som minst skummelt, så utfordrer man seg mer og mer på veien oppover. Dette bør man få hjelp med av en behandler som er god på eksponeringstrening og kognitiv terapi. 

Jeg håper gruppefopplegget du er henvist til vil være til hjelp for deg. Ellers tror jeg neppe psykiateren din har avskrevet deg, men kanskje han er i villrede med tanke på veien videre. Jeg synes i alle fall det var klokt å henvise til noe som sannsynligvis er mer målrettet.  

Ja det høres ganske logisk ut. Gruppeterapien har jeg foreslått selv. Kvinnelig behandler og intensiv psykoterapi er noe  han har nevnt men det har han kke fulgt noe mer opp for den damen han visste om hadde ikke ledig plass. Så jeg får vel prøve å finne en gjennom fastlegen?

Anonymkode: 087f7...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupton ga denne linken til oversikt over kognitive terapeuter i en annen tråd her. Der er det både avtalespesialister og behandlere uten driftsavtale. Når jeg ser på den er jeg litt usikker på hvor oppdatert den er, men oversikt over psykologer og psykiatere finnes på legelisten.no . Der er det og filter for bare offentlige, private eller begge deler. Eller du kan søke opp navn. 

Fastlegen eller psykiateren din kan henvise.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, FjellOgDalar skrev:

Kupton ga denne linken til oversikt over kognitive terapeuter i en annen tråd her. Der er det både avtalespesialister og behandlere uten driftsavtale. Når jeg ser på den er jeg litt usikker på hvor oppdatert den er, men oversikt over psykologer og psykiatere finnes på legelisten.no . Der er det og filter for bare offentlige, private eller begge deler. Eller du kan søke opp navn. 

Fastlegen eller psykiateren din kan henvise.  

Tusen takk ❤️

Anonymkode: 087f7...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...