Gå til innhold

Mangel på empati, men fult med sympati..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man være dårlig på å lese andre mennesker, uten å være psykopatisk. Da mener jeg man er en snill person, men har ikke mulighet til å forstå hvordan andre føler og lever, annet enn ved veldig synlige følelsesuttrykk? Altså man kan ha masser med sympati, men lite empati? Eller er det å ha lite empati bare å være ufølsom og drite i hvordan andre har det?

 

Mvh

Schizofrenipasient.

Anonymkode: 0d164...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neida, du er ikke psykopat selv om de ikke har masse empati. Sympati er vel så bra. Du kan helt klart være snill likevel og følsom og bry deg på andre måter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen empati, men sympati har jeg. 

Shizoid personlighetsforstyrrelse og adhd. - ikke psykopat ;)

Anonymkode: a4a70...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å lese andres følelser er ikke empati. Psykopater er faktisk veldig ofte flink til å lese andre. Empati er evnen til å sette seg inn i andre sine følelser.

Hvis noen forteller deg at de er trist og har det vanskelig for tiden, blir du også trist da? Hvis noen du bryr deg om har oppnådd noe bra, føler du glede på deres vegne? Eller er du likegyldig til at andre har følelser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

jeg har lite empati, men veldig mye sympati, så mye at når jeg forstår andres fortvilelse og sorg, eller smerte, så kan jeg selv kjenne fysisk smerte i kroppen min...

jeg har bare Asperger syndrom 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Cesium skrev:

Det å lese andres følelser er ikke empati. Psykopater er faktisk veldig ofte flink til å lese andre. Empati er evnen til å sette seg inn i andre sine følelser.

Hvis noen forteller deg at de er trist og har det vanskelig for tiden, blir du også trist da? Hvis noen du bryr deg om har oppnådd noe bra, føler du glede på deres vegne? Eller er du likegyldig til at andre har følelser? 

Ja, jeg blir jo lei meg på deres vegne. Men jeg har feks vanskelig for å forstå hvordan andre føler, hvis det ikke er veldig tydelige følelser. Feks har jeg vanskelig å forstå att folk i jobb, klarer å jobbe, det virker så uoverkommelig.

Anonymkode: 0d164...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...