Gå til innhold

Hvordan foregår behandling mot angst og stress og depresjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, kupton skrev:

Jeg er ikke trådstarter. Jeg får lyst til å gråte når jeg leser dette. Havnet på en DPS for første gang  for  6 år siden. Fikk støttesamtaler, senere har jeg vært hos tre ulike terapeuter som legen eller systemet har valgt ut. Alle har drevet med støttesamtaler. Gjerne en samtale i mnd der man fikk lufte bare litt av hvordan det hadde gått siden sist. Så var timen over. Jeg hadde så sterk angst at jeg nesten ikke var snakkenes til , jeg hadde selvmordstanker men lovet å ikke gjøre meg noe. Jeg fikk stadig høre at siden jeg hadde sånn angst før en terapitime var det best å ikke gå så ofte. Dette fikk jeg høre flere ganger men de gangene det var kort tid i mellom hadde jeg mindre angst for timen. Jeg er nå uføretrygdet og tenker at jeg må leve med kronisk angst og depresjon. At siden jeg ikke har blitt frisk av støttesamtalene har jeg bare meg selv å takke. Tenker du at jeg ved hjelp av bøker kan klare dette selv? Problemet er at depresjonen gjør det vanskelig å holde motivasjonen og konsentrasjonen oppe. Jeg føler at jeg går i kvikksand. Samtidig har jeg skyldfølelse for ikke å komme meg ut av dette.  Man får jo aldri vite på forhånd hva avtalespesiallister har å tilby.  Kjenner du noen private psykologer i Bergensområdet som er flinke til det du snakker om her?. Uføretrygden når ikke så langt så det bør være litt effektivt. 

Anonymkode: f363a...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, historier som din er til å gråte over. Det er en av grunnene til at jeg driver her på DOL fortsatt, selv om flere synes jeg burde lagt inn årene.

I ditt tilfelle anbefaler jeg følgende: Angst og depresjon henger ofte sammen, men det er også to ulike sykdommer med ulik "bestebehandling". Min anbefaling er at du sørger for en best mulig depresjonsbehandling med medisiner. Det er mest effektivt og med stabil effekt så lenge en behandles korrekt. Sannsynligvis skal du ha livslang behandling. Så søker du en behandler (helst psykolog eller psykiater) som er meget kompetent på metakognitiv terapi. Du finner denne ved hjelp av denne listen. Evt spør du hos denne foreningen hvem som er gode på dette i Bergen. Bergen har for øvrig mange gode kognitivterapeuter. Hos avtalespesialister betaler du det samme som på DPS/poliklinikk, og de samme regler gjelder for frikort.

Angst må behandles intensivt med store doser psykoterapi. Ukentlige samtaler er minimum. Ofte trenger en ikke så mange samtaler ( < 20). Vær streng med deg selv og bruk samtalene kun til angstbehandling. La deg ikke friste til å ta opp "alt som er vondt og vanskelig". Det har ødelagt så mange terapier.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Ja, historier som din er til å gråte over. Det er en av grunnene til at jeg driver her på DOL fortsatt, selv om flere synes jeg burde lagt inn årene.

I ditt tilfelle anbefaler jeg følgende: Angst og depresjon henger ofte sammen, men det er også to ulike sykdommer med ulik "bestebehandling". Min anbefaling er at du sørger for en best mulig depresjonsbehandling med medisiner. Det er mest effektivt og med stabil effekt så lenge en behandles korrekt. Sannsynligvis skal du ha livslang behandling. Så søker du en behandler (helst psykolog eller psykiater) som er meget kompetent på metakognitiv terapi. Du finner denne ved hjelp av denne listen. Evt spør du hos denne foreningen hvem som er gode på dette i Bergen. Bergen har for øvrig mange gode kognitivterapeuter. Hos avtalespesialister betaler du det samme som på DPS/poliklinikk, og de samme regler gjelder for frikort.

Angst må behandles intensivt med store doser psykoterapi. Ukentlige samtaler er minimum. Ofte trenger en ikke så mange samtaler ( < 20). Vær streng med deg selv og bruk samtalene kun til angstbehandling. La deg ikke friste til å ta opp "alt som er vondt og vanskelig". Det har ødelagt så mange terapier.

Lykke til 🙂

Tusen takk for gode råd. Dette skal jeg gjøre noe med. 

Anonymkode: f363a...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...