Gå til innhold

Hallusinasjoner av Imovane


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor vanlig er det egentlig? Jeg får hallusinasjoner av Imovane. Kommer "røyk" ut av hendene, huden min bobler, ser litt svake, mørke skikkelser. I halvmørket. 

Har egentlig sluttet med Imovane, men tok det i går og da var det tilbake igjen. 

Er det noe galt med meg som reagerer sånn? 

Anonymkode: 3747a...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man tar Imovane uten å gå og legge seg, så kan man havne i en tilstand som minner om psykose, med forvirring og hallusinasjoner. Det er ganske vanlig. Mange får blackout etterpå, altså at de husker lite eller ingenting av hva de gjorde mens de var påvirket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fått hallusinasjoner med imovane, når jeg begynte på seroquel derimot...da ble jeg virkelig synsk og pplevde mye rart. Det gikk over etterhvert-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Jeg har aldri fått hallusinasjoner med imovane, når jeg begynte på seroquel derimot...da ble jeg virkelig synsk og pplevde mye rart. Det gikk over etterhvert-

Ja jeg måtte slutte på Seroquel da jeg etter ett år begynte å få angstanfall med masse hallusinasjoner av den. Tok meg tre måneder å forstå at det var Seroquel som gjorde det. Sluttet med det og det gav seg allerede første kvelden. 

Men jeg har aldri vært "uprovosert" psykotisk. Har hatt et par rusutløste psykoser, men det har gitt seg med søvn og avrusning og har aldri blitt satt på AP pga psykotiske symptomer. Kun for søvn og stemningsstabiliserende. Nå går jeg kun på Truxal/Nozinan. Ingen angst eller hallusinasjoner da..

Lurer jo likevel da på om jeg har anlegg for uprovosert psykose. Det var ikke slik da jeg begynte med Imovane og slikt, men har i en periode på to år av og på hatt et rusmisbruk og mange overdoser. Det har gradvis kommet av det så lurer jo på om jeg har skadet hjernen min. Jeg har ikke rørt narkotika på snart ett år, Men drakk masse alkohol og tok overdose på egne tabletter for ti dager siden. Da led jeg av ekstrem delirium med hallusinasjoner når jeg lå på sykehuset dagen etter. Det også er nytt for har tatt slik overdose før uten at jeg har blitt så rar i hode. 

Anonymkode: 3747a...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg måtte slutte på Seroquel da jeg etter ett år begynte å få angstanfall med masse hallusinasjoner av den. Tok meg tre måneder å forstå at det var Seroquel som gjorde det. Sluttet med det og det gav seg allerede første kvelden. 

Men jeg har aldri vært "uprovosert" psykotisk. Har hatt et par rusutløste psykoser, men det har gitt seg med søvn og avrusning og har aldri blitt satt på AP pga psykotiske symptomer. Kun for søvn og stemningsstabiliserende. Nå går jeg kun på Truxal/Nozinan. Ingen angst eller hallusinasjoner da..

Lurer jo likevel da på om jeg har anlegg for uprovosert psykose. Det var ikke slik da jeg begynte med Imovane og slikt, men har i en periode på to år av og på hatt et rusmisbruk og mange overdoser. Det har gradvis kommet av det så lurer jo på om jeg har skadet hjernen min. Jeg har ikke rørt narkotika på snart ett år, Men drakk masse alkohol og tok overdose på egne tabletter for ti dager siden. Da led jeg av ekstrem delirium med hallusinasjoner når jeg lå på sykehuset dagen etter. Det også er nytt for har tatt slik overdose før uten at jeg har blitt så rar i hode. 

Anonymkode: 3747a...6d3

Ok. Ja seroquel kan vel frembringe hallusinasjoner da sikkert hos noen. 

Ellers virker det som om du har et tøft liv, håper du får hjelp og blir bedre. Høres ikke greit ut å ha det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Ok. Ja seroquel kan vel frembringe hallusinasjoner da sikkert hos noen. 

Ellers virker det som om du har et tøft liv, håper du får hjelp og blir bedre. Høres ikke greit ut å ha det sånn. 

Takk det samme. :hjerte: Jeg får hjelp. 

Anonymkode: 3747a...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk det samme. :hjerte: Jeg får hjelp. 

Anonymkode: 3747a...6d3

Takk ❤️ Det er bra du får hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan bli psykotiske, for eksempel av alvorlig søvnmangel. For noen av oss er terskelen for å gå i psykose lavere enn "normalen," og da vil man være mer sårbar. Medisinbivirkninger, rus eller fysiske påkjenninger vil lettere trigge hallusinasjoner/psykose. Mange overdoser og rus gjør psykoseterskelen lavere etter hvert, siden det er hard kost for hjernen. 

Hallusinasjoner er en kjent bivirkning av Imovane. 

Jeg kan bli psykotisk av for mye alkohol, så det forbyr seg selv for min del. En periode jeg lå på sykehuset med organsvikt, var jeg grensepsykotisk mye av tida. Legene mente det skyldtes en kombi av den fysiske tilstanden min, og at jeg måtte være uten AP for å skåne kroppen. Så det er viktig å ta vare på seg selv, og unngå triggere man kjenner. 

TS, bra du får hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Alle kan bli psykotiske, for eksempel av alvorlig søvnmangel. For noen av oss er terskelen for å gå i psykose lavere enn "normalen," og da vil man være mer sårbar. Medisinbivirkninger, rus eller fysiske påkjenninger vil lettere trigge hallusinasjoner/psykose. Mange overdoser og rus gjør psykoseterskelen lavere etter hvert, siden det er hard kost for hjernen. 

Hallusinasjoner er en kjent bivirkning av Imovane. 

Jeg kan bli psykotisk av for mye alkohol, så det forbyr seg selv for min del. En periode jeg lå på sykehuset med organsvikt, var jeg grensepsykotisk mye av tida. Legene mente det skyldtes en kombi av den fysiske tilstanden min, og at jeg måtte være uten AP for å skåne kroppen. Så det er viktig å ta vare på seg selv, og unngå triggere man kjenner. 

TS, bra du får hjelp. 

Det gir mening det du sier. Selv etter nesten ett år uten rus er vel hjernen min sliten. Har jo uansett ikke blitt frigjort fra tankekjør og psykisk sykdom. Kanskje fått noen varig skade eller svakhet. Hm. Elektrosjokk terapi har jeg også fått. Og masse medisinutprøving. Totalt sett har det vel satt sine spor. 

Takk. 

Anonymkode: 3747a...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...