Gå til innhold

Deprimerte ser verden på en mer realitisk måte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har jeg hatt mistanke om lenge. Folk uten depresjon er alt for positive uten rot i virkeligheten.

https://www.vice.com/en_us/article/8x9j3k/depressed-people-see-the-world-more-realistically

Depressed people see the world more realistically. And happy people just might be slightly delusional.

It's called "depressive realism," and it seems to suggest that in our normal state, we tend to operate under happy delusions that lift away when we're depressed. The idea blows apart the theory that depressed people have too negative an outlook on the world: They may actually just be seeing it how it is.

Anonymkode: a19c3...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være det. Mulig det er derfor jeg er så deprimert og fortvilet over livet mitt. Fordi jeg er faktisk ganske realistisk når det gjelder framtiden min. 

Skulle i så fall virkelig ønske jeg heller levde i en illusjon. Hva er så bra med å se verden og livet som det faktisk er, når det fører til lidelse og sykdom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Glitter skrev:

Det kan være det. Mulig det er derfor jeg er så deprimert og fortvilet over livet mitt. Fordi jeg er faktisk ganske realistisk når det gjelder framtiden min. 

Skulle i så fall virkelig ønske jeg heller levde i en illusjon. Hva er så bra med å se verden og livet som det faktisk er, når det fører til lidelse og sykdom? 

Dette lurer faen meg jeg også på. Men jeg opprettet tråder mens jeg fremdeles var noenlunde lykkelig. Da fikk jeg bare kritikk etter kritikk, fikk høre hvor naiv jeg var til mennesker , karriere og verden. Hva er best da? De realistiske er jo bare negative. 

 

Anonymkode: ce05c...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg hatt mistanke om lenge. Folk uten depresjon er alt for positive uten rot i virkeligheten.

https://www.vice.com/en_us/article/8x9j3k/depressed-people-see-the-world-more-realistically

Depressed people see the world more realistically. And happy people just might be slightly delusional.

It's called "depressive realism," and it seems to suggest that in our normal state, we tend to operate under happy delusions that lift away when we're depressed. The idea blows apart the theory that depressed people have too negative an outlook on the world: They may actually just be seeing it how it is.

Anonymkode: a19c3...d81

Hvis du leser hele artikkelen, så er det en ganske tvilsom konklusjon ut i fra forsøkene som faktisk er gjort.

Et eksempel er forsøk hvor friske tror de kontrollerer en lampe som faktisk lyser tilfeldig. De deprimerte forstår at de ikke kontrollerer den. Det kan bety at deprimerte generelt tror de har mindre kontroll over livet sitt. Det stemmer tilfeldigvis i forsøket, men ikke nødvendigvis i livet sjøl. Altså er deprimerte bare mer realistiske i et smalt spekter av forsøk hvor fasiten stemmer med et depressivt syn på verden.

Jeg synes psykologer må skjerpe seg, og ikke trekke så vide konklusjoner fra små og smale studier. 

Fra samme artikkel:

"If you set up a circumstance where there's no relationship between the button and the light, depressed patients might be able to better pick that out, because that set of circumstances happens to conform to their somewhat biased view of the universe, that bad things happen for no reason," Moore explains. "That doesn't necessarily mean that they're more accurate broadly, but under that very narrow set of stimulus conditions, they come out looking more accurate."

 

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...