Gå til innhold

Hvordan skal en med angst vite når det er alvor ang fysiske plager ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er i en alder der helseplager er mer vanlig og der det er naturlig å passe på. Har ved noen få anledninger gått til lege pga smerter og ubehag som har bekymret meg. Fordi jeg er uføretrygdet pga en psykisk lidelse sier alltid legen at mine plager sikkert har med psyken å gjøre. Plaget med brystsmerter og hjertebank, uregelmessig puls de siste dagene så jeg forklarte problemet da jeg bestilte en legetime. Jeg fikk time hos fastlegen om fem uker. Jeg har hatt lignede symptomer tidligere pga angst. Likevel kjenner jeg på dette å ikke bli tatt på alvor. At jeg går lenge med plager fordi jeg føler meg dum eller til bry når jeg går til lege.  Legen sjekker ikke blodtrykk, puls eller kolesterol. Har aldri tatt EKG selv om jeg stadig har smerter, svimmelhet og ubehag i brystet. Skriver bare angst i journalen. Hvordan skal jeg vite når det er alvor da? 

Anonymkode: bf7dd...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legen din kan da ta et EKG, det tar to minutter. Jeg synes det er en fornuftig ting å gjøre, men så kan du stoppe der, med mindre du har åpenbare alvorlige risikofaktorer for hjertesykdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er i en alder der helseplager er mer vanlig og der det er naturlig å passe på. Har ved noen få anledninger gått til lege pga smerter og ubehag som har bekymret meg. Fordi jeg er uføretrygdet pga en psykisk lidelse sier alltid legen at mine plager sikkert har med psyken å gjøre. Plaget med brystsmerter og hjertebank, uregelmessig puls de siste dagene så jeg forklarte problemet da jeg bestilte en legetime. Jeg fikk time hos fastlegen om fem uker. Jeg har hatt lignede symptomer tidligere pga angst. Likevel kjenner jeg på dette å ikke bli tatt på alvor. At jeg går lenge med plager fordi jeg føler meg dum eller til bry når jeg går til lege.  Legen sjekker ikke blodtrykk, puls eller kolesterol. Har aldri tatt EKG selv om jeg stadig har smerter, svimmelhet og ubehag i brystet. Skriver bare angst i journalen. Hvordan skal jeg vite når det er alvor da? 

Anonymkode: bf7dd...529

Kan du ikke si at du ønsker en helsesjekk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Legen din kan da ta et EKG, det tar to minutter. Jeg synes det er en fornuftig ting å gjøre, men så kan du stoppe der, med mindre du har åpenbare alvorlige risikofaktorer for hjertesykdom. 

Med hvilken begrunnelse mener du at jeg må stoppe der. Mange jeg kjenner har feks årlige helsesjekker på jobbens bedrifthelsetjeneste. Jeg er over 50 år. Min mor døde brått av hjerteinfarkt , hadde vært hos legen dagen før og fikk smertestillende for vondt i skulderen og arm, Ingen sjekk av hjertet. Blir bare frustrert over å bli avfeid med :» bare psykisk». 

Anonymkode: bf7dd...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, cilie skrev:

Kan du ikke si at du ønsker en helsesjekk? 

Jo kanskje det var en ide. Å ikke komme med et spesielt problem men bestille en helsesjekk. Takk for tipset. 

Anonymkode: bf7dd...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med hvilken begrunnelse mener du at jeg må stoppe der. Mange jeg kjenner har feks årlige helsesjekker på jobbens bedrifthelsetjeneste. Jeg er over 50 år. Min mor døde brått av hjerteinfarkt , hadde vært hos legen dagen før og fikk smertestillende for vondt i skulderen og arm, Ingen sjekk av hjertet. Blir bare frustrert over å bli avfeid med :» bare psykisk». 

Anonymkode: bf7dd...529

Ja det er feil å avfeie det som bare psykisk, det sa sykepleieren til meg i dag. Han mente jeg burde få en fysisk helsesjekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo kanskje det var en ide. Å ikke komme med et spesielt problem men bestille en helsesjekk. Takk for tipset. 

Anonymkode: bf7dd...529

Mange leger mener at såkalte "helsesjekker" er bortkastet. 

Dersom dine foreldre har hatt hjertesykdom, så er dette relevant å ta opp med din fastlege. Fastlegen kan gå gjennom ulike risikofaktorer og gjøre en vurdering mht om du bør undersøkes av spesialist eller om det er tilstrekkelig med undersøkelse hos fastlegen. 

For øvrig er det velkjent at somatisk helse hos mennesker med psykiske vansker, ofte ikke tas nok på alvor. 

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, frosken skrev:

Mange leger mener at såkalte "helsesjekker" er bortkastet. 

Dersom dine foreldre har hatt hjertesykdom, så er dette relevant å ta opp med din fastlege. Fastlegen kan gå gjennom ulike risikofaktorer og gjøre en vurdering mht om du bør undersøkes av spesialist eller om det er tilstrekkelig med undersøkelse hos fastlegen. 

For øvrig er det velkjent at somatisk helse hos mennesker med psykiske vansker, ofte ikke tas nok på alvor. 

Problemet er vel mer at det er forskjellsbehandling. At noen grupper får helsesjekk og andre ikke. Det burde vært retningslinjer på dette uavhengig av hva ulike leger mener og ikke. Og det er et kjent fenomen at kvinner og hjerteproblematikk er mer utfordrende. Symptomene er mer diffuse. At noen over 50 år tar et blodtrykk og sjekker kolesterol ol burde være helt innafor. Det handler jo faktisk om forebygging. Eller er ikke forebygging en del av legens jobb? At de bare vil ta imot deg når du har utviklet hjertesykdom ?.

Anonymkode: bf7dd...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesjekker har ingen evt svært liten effekt. Link

Når du likevel har angst for dette, kunne legen ha målt BT, sjekket kolesterol og triglycerider og tatt EKG. I tillegg målt din vekt (BMI) og spurt om røyking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, kupton skrev:

Helsesjekker har ingen evt svært liten effekt. Link

Når du likevel har angst for dette, kunne legen ha målt BT, sjekket kolesterol og triglycerider og tatt EKG. I tillegg målt din vekt (BMI) og spurt om røyking.

Takk for råd. Egentlig sier du til meg at det er bortkastet å sjekke . Men bare fordi jeg er bekymret kan det være greit å ta en sjekk? Da mener du egentlig at det sannsynligvis er angst. Skal man ta hensyn til helseangst?. Skal man ikke da la være å sjekke? Spørsmålet er heller NÅR man skal oppsøke lege da?. Har i dag fulgt min sønn til en us på legevakten som en gang var min arbeidsplass. Da jeg kom inn i bygningen hadde jeg problemer med at beina sviktet, kvalme, svimmelhet, følelse av å besvime, hodepine og intens kroppslig uro. Følte at korridoren beveget seg og at jeg ikke fikk puste. Klarte ikke følge med i samtalene og opplevde meg selv som litt fjern. Legevakten har mange triggere for min PTSD. Jeg jobbet med meg selv og prøvde å fokusere på andre ting. Snakke beroligende til meg selv og fortalte ingen hvordan jeg hadde det. Dette er angst, det vet jeg .Det jeg ville sjekke hos fastlegen er plutselig uregelmessig puls og ubehag uten noen grunn . Det tror jeg kanskje kunne være greit å sjekke siden det er noe nytt og øker på, men kanskje det også er angst ?. Da har jeg lite lyst til å dumme meg ut hos legen.

Anonymkode: bf7dd...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for råd. Egentlig sier du til meg at det er bortkastet å sjekke . Men bare fordi jeg er bekymret kan det være greit å ta en sjekk? Da mener du egentlig at det sannsynligvis er angst. Skal man ta hensyn til helseangst?. Skal man ikke da la være å sjekke? Spørsmålet er heller NÅR man skal oppsøke lege da?. Har i dag fulgt min sønn til en us på legevakten som en gang var min arbeidsplass. Da jeg kom inn i bygningen hadde jeg problemer med at beina sviktet, kvalme, svimmelhet, følelse av å besvime, hodepine og intens kroppslig uro. Følte at korridoren beveget seg og at jeg ikke fikk puste. Klarte ikke følge med i samtalene og opplevde meg selv som litt fjern. Legevakten har mange triggere for min PTSD. Jeg jobbet med meg selv og prøvde å fokusere på andre ting. Snakke beroligende til meg selv og fortalte ingen hvordan jeg hadde det. Dette er angst, det vet jeg .Det jeg ville sjekke hos fastlegen er plutselig uregelmessig puls og ubehag uten noen grunn . Det tror jeg kanskje kunne være greit å sjekke siden det er noe nytt og øker på, men kanskje det også er angst ?. Da har jeg lite lyst til å dumme meg ut hos legen.

Anonymkode: bf7dd...529

Gitt din alder er det fornuftig å oppsøke fastlegen for nettopp disse symptomene. Det er mye mer spesifikt enn en generell helsesjekk, det er undersøkelser uten mål og mening som anses som lite hensiktsmessig.

Begge mine foreldre fikk hjerteinfarkt uvanlig tidlig, min fastlege henviste meg av den grunn til kardiolog for noen år siden. Hjertet mitt viste seg å fungere godt, men kardiologen mente de gjennomførte undersøkelsene hadde vært hensiktsmessige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig sier du til meg at det er bortkastet å sjekke . Men bare fordi jeg er bekymret kan det være greit å ta en sjekk? Da mener du egentlig at det sannsynligvis er angst. Skal man ta hensyn til helseangst?. Skal man ikke da la være å sjekke? Spørsmålet er heller NÅR man skal oppsøke lege da?.

Det er bortkastet å sjekke folk som er friske og ikke har noen symptomer. Du har symptomer. Selv om det er overveiende mest sannsynlig at det skyldes angst, er det fornuftig å utelukke risikofaktorer slik de jeg nevnte. Det er lite ressurskrevende, og det er sannsynligvis beroligende for deg. Etter å ha tatt disse undersøkelsene, finner en et av to. Enten er det noen avvik som skal følges opp. Da må det gjøres. Eller så er alt normalt, og da skal en ikke gjenta undersøkelsene om du får lignende symptomer igjen innen relativt kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...