Gå til innhold

Hvordan skape relasjoner når en er så relasjonsskadet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, hvordan gjør man det? Jeg sliter ekstremt meg å ta kontakt med andre, og når noen tar kontakt med meg, med mindre det er en av få nære venner (som ikke bor i byen) så er jeg mester på å sabotere for meg selv. Jeg får angst og trekker meg unna. 

Jeg er redd for mennesker. Redd fordi jeg har blitt sviktet så grovt så mange ganger. Redd fordi jeg ikke er god nok. Redd for alle forpliktelser. 

Jeg har endt opp som veldig ensom. Akkurat det er ikke min feil, det er en lang historie, men problemet er at jeg klarer ikke å komme ut av ensomheten. Sitter for det meste alene og plages av egen destruktivitet. Samtidig som jeg er SÅ handlingslammet. Det er vanskelig for de fleste å få seg et nettverk. Hvordan skal jeg som er psykisk syk, ikke jobber og er så relasjonsskadet klare det? 

Anonymkode: a6dbf...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal jeg som er psykisk syk, ikke jobber og er så relasjonsskadet klare det? 

Anonymkode: a6dbf...2ca

Kanskje ved å melde deg inn i noe relatert til fag du er intr. i eller hobby du trives med/ eller noe relatert til din lidelse (bruker/aktivitets/støtte -grupper f.eks) der relasjoner blir en naturlig del, men likevel ikke står i hovedfokus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvordan gjør man det? Jeg sliter ekstremt meg å ta kontakt med andre, og når noen tar kontakt med meg, med mindre det er en av få nære venner (som ikke bor i byen) så er jeg mester på å sabotere for meg selv. Jeg får angst og trekker meg unna. 

Jeg er redd for mennesker. Redd fordi jeg har blitt sviktet så grovt så mange ganger. Redd fordi jeg ikke er god nok. Redd for alle forpliktelser. 

Jeg har endt opp som veldig ensom. Akkurat det er ikke min feil, det er en lang historie, men problemet er at jeg klarer ikke å komme ut av ensomheten. Sitter for det meste alene og plages av egen destruktivitet. Samtidig som jeg er SÅ handlingslammet. Det er vanskelig for de fleste å få seg et nettverk. Hvordan skal jeg som er psykisk syk, ikke jobber og er så relasjonsskadet klare det? 

Anonymkode: a6dbf...2ca

Du må ta ett skritt av gangen. Kanskje finne et aktivitetssenter/dagsenter hvor du kan gjøre ting sammen med andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pragmatikeren

Kan det være mulig for deg å søke om støttekontakt? Da har du mulighet til å øve deg på en relasjon innen veldig konkrete rammer. Så kan du bruke de erfaringene videre når du blir kjent med nye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvordan gjør man det? Jeg sliter ekstremt meg å ta kontakt med andre, og når noen tar kontakt med meg, med mindre det er en av få nære venner (som ikke bor i byen) så er jeg mester på å sabotere for meg selv. Jeg får angst og trekker meg unna. 

Jeg er redd for mennesker. Redd fordi jeg har blitt sviktet så grovt så mange ganger. Redd fordi jeg ikke er god nok. Redd for alle forpliktelser. 

Jeg har endt opp som veldig ensom. Akkurat det er ikke min feil, det er en lang historie, men problemet er at jeg klarer ikke å komme ut av ensomheten. Sitter for det meste alene og plages av egen destruktivitet. Samtidig som jeg er SÅ handlingslammet. Det er vanskelig for de fleste å få seg et nettverk. Hvordan skal jeg som er psykisk syk, ikke jobber og er så relasjonsskadet klare det? 

Anonymkode: a6dbf...2ca

Hei! Ikke at jeg har svaret på dette. Men litt samme med meg. Kan du finne en terapeut som kan hjelpe deg? Jeg har ihvertfall funnet en som jobber med relasjonen og de følelsene som oppstår. Langvarig prosjekt, men ta det ved rota? Ikke at d er lett da..:( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

< 3 Prøv å finne en person du kan skape en positiv relasjon til. Det er noe man lærer seg, men det er utrolig vanskelig når man vet og har erfart vonde relasjoner. Et steg om gangen. 

Anonymkode: 85bba...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring fra noen tiår som behandler er at spørsmålsstillingen her er alt for generell/vid til å kunne komme videre. Det aller første som må gjøres er å snevre inn og konkretisere hva en er ute etter i første omgang. Hva er du ute etter? En å drikke kaffe og pludre med, gå på tur med, trene sammen med, dyrke en hobby sammen med, en kjæreste eller noe annet?

Når det spørsmålet er besvart, blir det lettere å legge en plan for å oppnå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2019 den 21.57, XbellaX skrev:

 

Kanskje ved å melde deg inn i noe relatert til fag du er intr. i eller hobby du trives med/ eller noe relatert til din lidelse (bruker/aktivitets/støtte -grupper f.eks) der relasjoner blir en naturlig del, men likevel ikke står i hovedfokus

Jeg har et par aktiviteter, men det har ikke ført til noen relasjoner utenfor dette. Så jeg er alene mesteparten av døgnet. 

På 16.10.2019 den 22.27, frosken skrev:

Du må ta ett skritt av gangen. Kanskje finne et aktivitetssenter/dagsenter hvor du kan gjøre ting sammen med andre. 

Ja. Har tenk til å sjekke dette ut. Har avtalt å få med meg kontakten min i kommunen. 

På 16.10.2019 den 22.31, Pragmatikeren skrev:

Kan det være mulig for deg å søke om støttekontakt? Da har du mulighet til å øve deg på en relasjon innen veldig konkrete rammer. Så kan du bruke de erfaringene videre når du blir kjent med nye. 

Ja det har jeg tenkt på. Likevel er det ekte venner jeg søker. Har allerede en del kommunal oppfølging. 

På 17.10.2019 den 10.02, kupton skrev:

Min erfaring fra noen tiår som behandler er at spørsmålsstillingen her er alt for generell/vid til å kunne komme videre. Det aller første som må gjøres er å snevre inn og konkretisere hva en er ute etter i første omgang. Hva er du ute etter? En å drikke kaffe og pludre med, gå på tur med, trene sammen med, dyrke en hobby sammen med, en kjæreste eller noe annet?

Når det spørsmålet er besvart, blir det lettere å legge en plan for å oppnå det.

Ønsker meg vel alt det du nevner. Gode venner og en kjæreste. Men kan ikke ha kjæreste enda da jeg sliter med traumer fra tidligere forhold i den grad at jeg ikke kan være intim. 

Anonymkode: a6dbf...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...