Gå til innhold

Ny her, og bipolar


Trekkspill

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 39 år, og har nylig blitt diagnostisert som innenfor det bipolare spekter, noe jeg nå kan forstå kan ha kommet til uttrykk helt siden ungdomsperioden. Kan selv relatere meg mye til kategorien bipolar 2, med lengre depressive perioder, og flere hypomane perioder (mer enn 4 dager) tidligere i livet. Disse har muligens blitt færre med årene, dog med økende grad av irritabilitet. Har nå inntil videre landet på en prøvefase på 300 mg Lamictal, men føler generelt et lavt energinivå og funksjonsnivå, og lurer på andres erfaringer mtp. medisinering med Lamictal? Har fått en forståelse av at noen typer antidepressiva kan hjelpe på energien, i kombinasjon med Lamictal? Har tidligere kun prøvd flere AD alene, men uten hell- dog før siste diagnose.

Setter pris på alle svar🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Trekkspill skrev:

Tusen takk, emilie321😊 

Velkommen! 

Jeg har veldig god erfaring med Lamictal. Den tar de dypeste depresjonene og de varer kortere. Dersom du ikke blir hypoman av antidepressiver  så lar de seg kombinere. 

Anonymkode: edea2...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk AnonymBruker😊 så langt er det også min erfaring av Lamictal, selvom jeg måtte/må opp i dosen. Kanskje jeg skal høre med legen om å prøve å kombinere med antidepressiva for energien sin del..vil dog heller ikke risikere for mange hypomane perioder og følgende depressive🤔 jeg aner ikke hvordan jeg vil reagere😄 nå tenker jeg høyt her.. men takk for hyggelig velkomst og svar👏😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen! Bp2 her, jeg bruker litium, men skal etter hvert kombineres med lamictal for å se om jeg får bedre effekt. Jeg blir veldig flat av ad, men har hørt at Wellbutrin kan være et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!😊 Jeg har vurdert å spørre legen om Wellbutrin eller Fontex i kombinasjon med Lamictal, har prøvd begge deler uten Lamictal pga. tidligere diagnose som kun deprimert og med angst, med henholdsvis dårlig og mindre bra hell. Lamictal fungerer som tidligere nevnt bra for  meg mot depresjonen, selvom jeg fremdeles har sporadiske depressive tegn (tankekjør, grubling, insomnia, lavt energinivå og ikke minst ukontrollerbar gråt..). Er sykemeldt nå i 10. måned, men fikk jo først diagnosen BP nå før 1,5 måned siden, så kun AD skjønner jeg jo ikke var tilstrekkelig.😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fionys- gikk du rett på Lithium? Hvordan har det fungert, også ift. virkning og bivirkninger? Har lest mange forskjellige erfaringer. Er dog overvektig fra før og vil helst unngå flere kilo enn jeg allerede har fått ila. det siste året🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Trekkspill skrev:

Fionys- gikk du rett på Lithium? Hvordan har det fungert, også ift. virkning og bivirkninger? Har lest mange forskjellige erfaringer. Er dog overvektig fra før og vil helst unngå flere kilo enn jeg allerede har fått ila. det siste året🙄

Ja jeg gikk rett på litium. Har hatt litt effekt av litium mot depresjon, ikke hatt flere hypomanier mens jeg har brukt litium. Har hatt veldig mye bivirkninger, men har ikke fått mer matlyst av medisin, derimot mistet jeg matlysten. Andre bivirkninger har vært mye skjelvinger på hender, munntørrhet, tørste og diare. Fikk helt stygga på medisin på grunn av at alle bivirkningene så jeg slutta på litium i samråd med psykiater. Ble mer deprimert etter en liten periode og har nå startet opp igjen med litium, men skal ikke opp i så høy dose som tidligere. Ble kartlagt nøye da jeg trappet ned slik at jeg skal opp i dosen jeg hadde lite bivirkninger og fremdeles litt effekt av medisin. Skal etter hvert legge til lamictal for å se om det kan hjelpe meg bedre. Sliter med depresjoner, veldig lite energi, lav funksjonsnivå og er tiltaksløs. 

Tror slike medisiner bare må prøves ut så får man se hvordan effekten er og om man får bivirkninger.

Endret av Fionys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding, Fionys. Ja, enig- det er vel i prinsippet veldig individuelt hva og hvor mye av dette hva/hvilke, som man trenger for å fungere. Synes det er vanskelig å finne ut av på egenhånd, og tok derfor også skrittet til å delta her. Har inntrykk av at det kan være mye hjelp og råd med bakgrunn i egne erfaringer i forumet. 

Kan jeg spørre om hvor lenge du har gått på Lithium? Har forstått at utenom Lamictal/lamotrigin, så er det et av de to førstevalgene ifm. bipolaritet. Har også opplevd f.eks. skjelvinger på hendene med AD, som jo igjen virkelig kan trigge angsten.. dog veldig lite med Lamictal etter min erfaring. 

Etter hva jeg har lest hva angår bipolaritet så er dette en kronisk sykdom, som man sannsynligvis må takle både med medisiner resten av livet, og gjerne i kombinasjon med samtaleterapi i starten av diagnostisering/ i perioder? 

Setter veldig stor pris på tilbakemeldingene😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann, 

bra Lamictal ser ut til å ha god effekt. Det er et medikament som hjelper mange. Jeg har selv tatt det i ca 15 år, og har ikke hatt bivirkninger av det. Virkningen er ikke optimal for meg, men det er det beste av det jeg har prøvd av medisiner (kanskje med unntak av kombinasjon med litium, men sistnevnte hadde en del bivirkninger hos meg). Wellbutrin har jeg hørt flere snakke varmt om mtp bedret energinivå. Imidlertid er den ikke så ideell hvis man sliter med mye angst. Jeg har ikke prøvd den selv, fordi jeg ikke kan ta den av andre grunner. 

Når det gjelder Lamictal, bør den ved siden av klinisk effekt doseres ut i fra serumnivå. Kanskje er ikke 300mg nok, man kan ligge opp mot 45 i serum og det er det ikke alle leger som vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Trekkspill skrev:

Takk for tilbakemelding, Fionys. Ja, enig- det er vel i prinsippet veldig individuelt hva og hvor mye av dette hva/hvilke, som man trenger for å fungere. Synes det er vanskelig å finne ut av på egenhånd, og tok derfor også skrittet til å delta her. Har inntrykk av at det kan være mye hjelp og råd med bakgrunn i egne erfaringer i forumet. 

Kan jeg spørre om hvor lenge du har gått på Lithium? Har forstått at utenom Lamictal/lamotrigin, så er det et av de to førstevalgene ifm. bipolaritet. Har også opplevd f.eks. skjelvinger på hendene med AD, som jo igjen virkelig kan trigge angsten.. dog veldig lite med Lamictal etter min erfaring. 

Etter hva jeg har lest hva angår bipolaritet så er dette en kronisk sykdom, som man sannsynligvis må takle både med medisiner resten av livet, og gjerne i kombinasjon med samtaleterapi i starten av diagnostisering/ i perioder? 

Setter veldig stor pris på tilbakemeldingene😊

 

Jeg har brukt litium i ca. 2 år, før det har jeg prøvd diverse AD uten at der har vært vellykket. Har gått 4 år i terapi, men har nå avsluttet det. Jeg har kompleks ptsd i tillegg til bp2. Hovedfokuset i terapien har vært traumebehandling, mens medisineringen har vært rettet mot bp. Har også lært en god del om bp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell og Dalar- Hei og takk for tilbakemeldingen :-) Ja, tror Lamictal er tingen for meg også. Jeg har nettopp tatt serumspeiling og venter på resultatet. Psykiateren min sa nettopp det du sier, at referanseområdet bør ligge et sted mellom 10-45. Hadde 9,9 på 150 mg, noe han mente var altfor lavt ift. dosen (og den manglende ønskede virkningen). Når det gjelder Wellbutrin, mener jeg også å huske mer angst ja, som du sier, når jeg tok kun den og ikke Lamictal. Det var riktig nok tidligere i år, da jeg fremdeles var langt nede i kjelleren og slet i det hele tatt med å komme meg ut av soverommet. Om jeg kom meg opp og utfordret meg selv med en tur på butikken for å hente varer jeg hadde forhåndsbestilt (noe jeg angrer på, fordi jeg ble stående å vente leeenge ved kassene, og angsten ble ekstrem). Men nå er angsten kommet noe mer under kontroll, så kanskje det er verdt et forsøk sammen med Lamictal i kombinasjon med Wellbutrin. Har hørt om mye positivt om den også.

Har du måttet øke dosen på veien? Jeg har inntrykk av at man ikke nødvendigvis utvikler økt toleranse med Lamictal og Lithium, i forhold til f.eks. AD? 

 

Fionys- Hvordan opplever du å ikke gå i terapi nå? Var det stagnert eller ikke behov lengre på nåværende tidspunkt? 

 

 

Og til alle bipolare- hvor lang tid tok det før man kan forvente å få oversikt/se tegn på den ene eller andre opp- og nedturen? Har etter 2 måneders depressiv periode kommet meg litt ut av mørket, men dagene er fremdeles ganske uforutsigbare..i forhold til det meste....er veldig ustabil for tiden. Eller kanskje det er litt for tidlig å si, mtp. at jeg nettopp har fått diagnosen? 

Ser jeg igjen tenker litt høyt her..er nok en utålmodig sjel som vil ha noen avklarende "svar" på situasjonen akkurat nå..😌 Det er vel kanskje ikke mulig...? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Trekkspill skrev:

 

Fionys- Hvordan opplever du å ikke gå i terapi nå? Var det stagnert eller ikke behov lengre på nåværende tidspunkt? 

 

 

Og til alle bipolare- hvor lang tid tok det før man kan forvente å få oversikt/se tegn på den ene eller andre opp- og nedturen? Har etter 2 måneders depressiv periode kommet meg litt ut av mørket, men dagene er fremdeles ganske uforutsigbare..i forhold til det meste....er veldig ustabil for tiden. Eller kanskje det er litt for tidlig å si, mtp. at jeg nettopp har fått diagnosen? 

Ser jeg igjen tenker litt høyt her..er nok en utålmodig sjel som vil ha noen avklarende "svar" på situasjonen akkurat nå..😌 Det er vel kanskje ikke mulig...? 

Synes det er veldig fint å ikke gå i terapi når. Ja det stagnerte så da var det veldig greit å slutte.

Jeg kjenner til tegnene veldig godt nå så jeg oppdager det ganske fort, men det er viktig å huske på at man kan ha dårligere dager selv om man ikke er på en nedtur. Vet ikke hvor lang tid det tok, men man lærer jo av sine erfaringer. 

Før så ville jeg også ha noen avklarende svar, men fant vel ut at det kommer jeg aldri til å få.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekkspill, jeg har ligget ganske stabilt de siste årene med serumnivå rundt 37-40 på 650mg. Noe toleranseutvikling opplever jeg ikke. Dessverre er jeg ikke kvitt depresjonene mine, de har innhentet meg ca 2. hvert år siden bp begynte å røre på seg. De arter seg dog annerledes på godt og vondt. Lamictal klipper på en måte litt i begge ender. Faller ikke så langt ned i apati og handlingslammelse, og varigheten er kortere.  Jeg fikk diagnosen bp2 først i 2005, men bedre seint enn aldri. Det kastet lys over hvorfor jeg hadde hatt det som jeg hadde det igjennom flere år. Så da ble jeg satt på Lamictal, og den virker bedre enn vanlige antidepressiver.  

Jeg skjønner godt behovet ditt for å tenke litt høyt nå som du har fått en diagnose du  ønsker å bli klok på. Helt ærlig må jeg innrømme at jeg ikke husker helt hvor lang tid det tok før jeg kjente effekt på Lamictal, men jeg vil tro det tok sånn tre med-ish. Den skal jo trappes opp laaangsomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...