Gå til innhold

Kupton/isw-andre smerter i hjerteregioenen etter en litt tøff uke.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er kvinne på snart 50 år som har hatt en litt tøff uke. I dag har jeg kjent smerter i hjerteregionen, nesten litt sånn stikkende, klemmende smerte. Blir veldig redd. Dette kommer mens jeg sitter i ro, stortsett. Har ingen andre symptomer. Er nesten ikke overvektig og røyker ikke. Det kommer litt uregelmessig, men ca 3 ganger i timen. Har ingen hjertesykdomhistorikk i familien.

Anonymkode: a1928...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts her. Skulle tilføye spørsmål om hva jeg bør gjøre og om dere har noen råd til meg? Takk for svar.

Anonymkode: a1928...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er kvinne på snart 50 år som har hatt en litt tøff uke. I dag har jeg kjent smerter i hjerteregionen, nesten litt sånn stikkende, klemmende smerte. Blir veldig redd. Dette kommer mens jeg sitter i ro, stortsett. Har ingen andre symptomer. Er nesten ikke overvektig og røyker ikke. Det kommer litt uregelmessig, men ca 3 ganger i timen. Har ingen hjertesykdomhistorikk i familien.

Anonymkode: a1928...12a

Du bør jo heller ringe legevakta og snakke med dem der istedet for å skrive her. 

Anonymkode: 9c8d8...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, kupton skrev:

Kan du med fingeren peke på hvor det er vondt? 

Nei.... Tror neppe jeg kan peke med fingeren hvor det er vondt.. Føler ikke det er så alvorlig at jeg bør kontakte legevakta en fredagskveld for dette..

Anonymkode: a1928...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kallemari
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei.... Tror neppe jeg kan peke med fingeren hvor det er vondt.. Føler ikke det er så alvorlig at jeg bør kontakte legevakta en fredagskveld for dette..

Anonymkode: a1928...12a

Kjære deg og milde Moses! Klart du skal ringe legevakta for dette når du er så redd og engstelig! Sykepleieren som tar telefonen greier å skille mellom hva som bør sjekkes opp av lege, og ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er kvinne på snart 50 år som har hatt en litt tøff uke. I dag har jeg kjent smerter i hjerteregionen, nesten litt sånn stikkende, klemmende smerte. Blir veldig redd. Dette kommer mens jeg sitter i ro, stortsett. Har ingen andre symptomer. Er nesten ikke overvektig og røyker ikke. Det kommer litt uregelmessig, men ca 3 ganger i timen. Har ingen hjertesykdomhistorikk i familien.

Anonymkode: a1928...12a

Dette høres ut som stress, men kan likevel være noe mer alvorlig. Brystsmerter eller ubehag skal ALLTID tas alvorlig. Da jeg fikk brystsmerter tok jeg det opp med fastlegen og ble utfløt EKG og den viste ekstra hjerteslag ved innpust noe som er ganske vanlug og ufarlig, men fastlegen sa jeg skulle kontakte h*n eller legevakt neste gang jeg fikk det. Med andre ord få det sjekket. Bedre å være på den sikre siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, kupton skrev:

Nå er det jo skrevet mye om såkalte "stumme infarkter" dvs at en får hjerteinfarkt uten et eneste symptom. I dag har jeg vært helt symptomfri. Bør jeg ringe legevakt?

https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/hjerteinfarkt-uten-brystsmerter/

Ts her. Idag har jeg ikke kjent noe og er i fin form.

Anonymkode: a1928...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kallemari
1 time siden, kupton skrev:

Nå er det jo skrevet mye om såkalte "stumme infarkter" dvs at en får hjerteinfarkt uten et eneste symptom. I dag har jeg vært helt symptomfri. Bør jeg ringe legevakt?

https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/hjerteinfarkt-uten-brystsmerter/

Det var et dustete svar. I HI er det beskrevet en kvinne som opplever det som kan være begynnelsen på et hjerteinfarkt, hun er i tillegg redd. Hva er da galt med å ringe legevakt? 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kallemari
1 time siden, kupton skrev:

Nå er det jo skrevet mye om såkalte "stumme infarkter" dvs at en får hjerteinfarkt uten et eneste symptom. I dag har jeg vært helt symptomfri. Bør jeg ringe legevakt?

https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/hjerteinfarkt-uten-brystsmerter/

Og det du i tillegg egentlig sier her er at om man er symptomfri så er man ikke syk/har en diagnose. Gjelder det også psykiske lidelser mener du? At selv om en schizofren ikke har symptomer så har han ikke schizofreni lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kallemari skrev:

Hva er da galt med å ringe legevakt? 🙄

1. Det er tusenvis som har tilsvarende symptomer hver dag i Norge. Vi måtte ha doblet kapasiteten på legevakt om alle disse skulle undersøkes.

2. Ingen legevakt kan avgjøre sikkert om dette er farlig eller ikke. For å være helt sikre, måtte alle legges inn på sykehus for en omfattende undersøkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kallemari skrev:

Og det du i tillegg egentlig sier her er at om man er symptomfri så er man ikke syk/har en diagnose

Feil. Les det jeg skriver en gang til, inkl linkene. Jeg skriver at det godt kan være hjerteinfarkt selv om en ikke har et eneste symptom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kallemari
1 minutt siden, kupton skrev:

Feil. Les det jeg skriver en gang til, inkl linkene. Jeg skriver at det godt kan være hjerteinfarkt selv om en ikke har et eneste symptom.

Ja, men du harselerer samtidig når du spør på en toskete måte om du bør ringe legevakt fordi du ikke har symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kallemari

Dessuten er det alltid slik at en blir oppfordret til å ringe 113 ved symptomer på hjerteinfarkt. Det er jo mer dramatisk enn å ringe legevakt spør du meg. 

Da bør det være slik at en tar bort slike krisemsksimeringer på symptomer av alle slag, og bare vente og se an sakene. Ikke oppfordre folk innstendig om å ringe 113 ved den minste ting.

Eks. Om en ung gutt får selvmordstanker etter å ha startet med SSRI blir han omtrent rådet til å ringe 113, ihvertfall å ringe legen eller legevakt. Er ikke det også krisemaksimering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smerter som kommer når du er i ro og som dukker opp tre ganger i timen er ikke fra hjertet. 

Hadde du hatt et hjerteinfarkt (tette blodårer til hjertet) hadde ikke smertene kommet og gått. Hadde du hatt angina hadde smertene forverret seg ved aktivitet i et helt typisk mønster. Det kommer ikke og går tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...