Gå til innhold

Schizofreni


Gjest Kallemari

Anbefalte innlegg

Gjest Kallemari

Jeg er litt i overkant interessert i denne sykdommen, og dette med psykoser. Hvordan kan man skille mellom psykose og nærpsykose? Eller nesten-psykose, grense-psykose? 

Som sagt et annet sted så har farfar og faren min hatt virkelighetsoppfatninger som vi andre har stusset på. Spørsmålet mitt vil alltid være om de er schizofrene eller har hatt psykoser. Hvordan vite med sikkerhet hva som er psykose og hva som er nesten-psykose? Har prøvd å lese litt om det, men greier ikke å få tak på det. Jeg har nesten en tvangstanke om at jeg skal bli som dem etterhvert. Ihvertfall er jeg redd for det og bør finne litt ut av det. Så spør her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kallemari

Et eksempel da. Farfar var overbevist om at postmannen lurte unna posten hans og hadde mulighet til å få tilgang til kontoopplysningene hans for så å tømme kontoen for penger. Det fantes aldri noe bevis på at så skjedde. Er det da psykose? Eller er det feil virkelighetsoppfatning. Er feil virkelighetsoppfatning psykose? Hvor går grensen mellom å være psykotisk og ikke psykotisk? 

Jeg blir så rar av å tenke så mye på det herre. Jeg har fått en hang-up tror jeg. Det begynte med at faren min tok det herre opp i en familiesammenkomst for ikke så lenge siden. Da husket jeg at farfar var litt spesiell, MEN det er jo også faren min! Han tror også på ting som ikke er så sannsynlig at har rot i virkeligheten. Og siden jeg for tiden også har hang-up på om jeg egentlig er en mann i en kvinnekropp så blir jeg redd for å arve dette herre. Hvis det er slik at herre går i arv hos mennene i familien. Jeg er jo datter/sønn av min far. Så. Noen som skjønner bekymringene mine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykotiske tanker er preget av at de oppfattes som en absolutt sannhet der pasienten ikke har noe rom for tvil på at antagelsen deres kan være feil. Det at din farfar tror at postmannen sitter på opplysninger som gir han mulighet til å tømme bankkontoen hans for penger betyr jo at din farfar tror postmannen vet hans personlige kode som aldri sendes via post det er en umulighet og hvis man tror på en umulighet er det helt urimelig og vitner om psykotisk tankegang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annamaria

Jeg trodde jeg var i et spill og ble helt oppslukt av spillet. Trodde cam var planta i min laptop av han som styrte spillet. Trodde alle var med og spilte. Trodde folk rapporterte til han åssen jeg gjorde det i spillet og han fulgte med på meg. Trodde bestevenninna mi ville drepe meg. Var overbevist. Var 100% psykose, manisk type. Sendte han SMS for å bevise at jeg spilte bra. Spammet han. Etterhvert fikk jeg stemmer i hodet, trodde det var gamle psykiateren min som befalte meg å sove selv om jeg var manisk og ikke hadde sovet på to mnd nesten. Bare slik kunne jeg bli frikjent for å ha gitt venninna mi kreft. Fremmede menneskers sine ansikter ble byttet ut med ansiktene til folk jeg kjente, så jeg trodde kjentfolk var med og spilte som skuespillere.

 

På sykehuset trodde jeg de ansatte var med og spilte. I totally lost it. Ingen nærpsykose der i gården.

Nå tror de jeg har schizoaffektiv som er helt bipolar og halvt schizofrent på en måte. Psykosene har begynt å utvide seg og vare lenger enn manien. Så demoner og engler og hvem som var tilgitt av Gud i andre mennesker på sykehuset. Hørte få ganger grusomme stemmer kalle navnet mitt og har nå begynt å bruke mellomnavnet mitt istedet for jeg orker ikke høre mitt navn. Sett demoner sto og sitte ved sengekanten og kjent noe angripe meg og ta på meg. Som helvete selv var ute eter meg. Vært ufattelig redd. Ikke fungert på noen måte. Hadde aldri klart meg utenfor sykehus og er idag takknemlig for tvangen de puttet på meg. Så virket alt logisk og satt i system med hallusinasjoner jeg har hatt i 2002 og 2017, plantet for å få meg til å skjønne det er en Gud og demonisk kraft i psykiatrien som vil gjøre av med meg gjennom medisiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kallemari
7 timer siden, Annamaria skrev:

Nå tror de jeg har schizoaffektiv som er helt bipolar og halvt schizofrent på en måte

Jeg trodde schizoaffektiv var halvparten bipolar og halvparten schizofren? Like mye på en måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forutsatt at din farfar trodde fullt og fast på forestillingene om postmannen og ikke var korrigerbar på dette, hadde han en vrangforestilling, og han hadde en psykose. Mer presist kan en ikke si noe om dette med de opplysninger som foreligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2019 den 23.29, Kallemari skrev:

Jeg er litt i overkant interessert i denne sykdommen, og dette med psykoser. Hvordan kan man skille mellom psykose og nærpsykose? Eller nesten-psykose, grense-psykose? 

Som sagt et annet sted så har farfar og faren min hatt virkelighetsoppfatninger som vi andre har stusset på. Spørsmålet mitt vil alltid være om de er schizofrene eller har hatt psykoser. Hvordan vite med sikkerhet hva som er psykose og hva som er nesten-psykose? Har prøvd å lese litt om det, men greier ikke å få tak på det. Jeg har nesten en tvangstanke om at jeg skal bli som dem etterhvert. Ihvertfall er jeg redd for det og bør finne litt ut av det. Så spør her.

Les om tips prosjektet - tidlig intervensjon ved psykose. Schizofreni kan utvikle seg over tid med vrangforestillinger, tankeforstyrrelser og paranoid tenkning. Psykose er når man tror på det man tenker, at postmannen virkelig skal lure deg og blir emosjonelt satt ut av dette. 

Anonymkode: cf963...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...