Gå til innhold

Bipolar 2


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har bipolar lidelse 2, får dere som regel en episode med depresjon etter hypomani, eller hypomani etter depresjon? Eller er det mer sånn at dere har en episode med hypomani så går den over og dere er i "normal" tilstand også etter en stund får dere depresjon? Har det ingen sammenheng? 

Anonymkode: c6f6f...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan man svinger er individuelt, men det vanligste er hypomani før depresjon slik jeg har forstått det. I mitt tilfelle stemmer det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først hypomani så depresjon. Så varierer det hvor dyp depresjonen er, og den kan være veldig lenge, men i varierende intensitet. 

Anonymkode: e616d...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først hypomani så depresjon. Så varierer det hvor dyp depresjonen er, og den kan være veldig lenge, men i varierende intensitet. 

Anonymkode: e616d...c0a

Får du depresjon direkte etter hypomanien? Opplever du at depresjonen er en konsekvens av hypomani? 

Anonymkode: c6f6f...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får du depresjon direkte etter hypomanien? Opplever du at depresjonen er en konsekvens av hypomani? 

Anonymkode: c6f6f...5ec

Har ikke alltid gått inn i dyp depresjon, men utmattelse uansett. Både utmattelse og depresjon kommer ganske rett etterpå ja. Ved slutten av hypomanien så kjenner jeg at det begynner å ta slutt og får en slags rar følelse i meg om at nå detter jeg snart i kjelleren. Da blir jeg enda mer aktiv for jeg vil virkelig ikke ned i kjelleren så brenner lyset i begge ender. Så går det noen dager og brått faller jeg ned igjen. Skjer ganske plutselig egentlig. Har vært hypomani 3-4 ganger, men også hatt mange mange oppstemte perioder, men som ikke har vært aktive nok til å kalles hypomani tror jeg. Likevel samme greia om den unge følelsen som kommer etter hvert som da i første omgang aktiverer meg enda mer. Selv om det er da jeg virkelig bør bremse ned for å motvirke nedturen. 

Vanskelig for meg å si om depresjonen er direkte konsekvens for jeg er mer deprimert enn hypoman. Så depresjoner går jeg inn i uten å ha vært hypoman også. På en måte tror jeg hypomanien er en forsvarsrespons på en kommende depresjon. At jeg reagerer med å bli overaktivert for å motvirke depresjonen som er på vei, men så gjør det egentlig bare vondt verre siden jeg da sliter meg helt ut før jeg havner i kjelleren og dermed blir depresjonen dypere. 

Anonymkode: e616d...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...