Gå til innhold

Kan jeg være gravid??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 46 år og har det siste året hatt en syklus på mellom 23-32 dager. For tre uker siden hadde jeg ubeskyttet sex, men uten utløsning inni meg fra mannen, da vi var veldig forsiktige i forhold til at det var ubeskyttet. Jeg er nå 7 dager på overtid med mensen. Rent logisk skjønner jeg at jeg ikke kan være gravid, men «hva om?» surrer i hodet hele tiden. Har i flere dager følt at mensen skulle komme, men ingenting skjer og jeg har aldri vært så mye på overtid. 
I min alder kan vel mensen være litt ustabil, men den har til nå ikke vært det hos meg - foruten at den av og til har kommet noen få dager før eller etter. 
Bør jeg ta en test - livredd for å få en falsk positiv - eller bør jeg puste rolig og satse på at mensen kommer snart? 

Etter samleiet hadde jeg noen dager med sporblødninger, dog kun en par dråper. 

Anonymkode: 3d848...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 46 år og har det siste året hatt en syklus på mellom 23-32 dager. For tre uker siden hadde jeg ubeskyttet sex, men uten utløsning inni meg fra mannen, da vi var veldig forsiktige i forhold til at det var ubeskyttet. Jeg er nå 7 dager på overtid med mensen. Rent logisk skjønner jeg at jeg ikke kan være gravid, men «hva om?» surrer i hodet hele tiden. Har i flere dager følt at mensen skulle komme, men ingenting skjer og jeg har aldri vært så mye på overtid. 
I min alder kan vel mensen være litt ustabil, men den har til nå ikke vært det hos meg - foruten at den av og til har kommet noen få dager før eller etter. 
Bør jeg ta en test - livredd for å få en falsk positiv - eller bør jeg puste rolig og satse på at mensen kommer snart? 

Etter samleiet hadde jeg noen dager med sporblødninger, dog kun en par dråper. 

Anonymkode: 3d848...7f9

Aldri si aldri, selv om sannsynligheten er liten. Min eks-svigermor var 46 da min eks ble født. Ta en test du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her redd for å få en falsk positiv eller at testen er litt «uklar» - for da friker denne dama ut. Saken er den at han ikke hadde utløsning inni meg og han sier selv at det ikke kom en eneste dråpe. Og når man i tillegg tar i betraktning alder på meg så er det jo i realiteten usannsynlig. Men så var det det med at den eneste gangen mensen uteblir så lenge, så skjer det etter at jeg hadde sex... Kjenner «nå-kommer-mensen-smerter» daglig, men den kommer jo aldri...

Anonymkode: 3d848...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her redd for å få en falsk positiv eller at testen er litt «uklar» - for da friker denne dama ut. Saken er den at han ikke hadde utløsning inni meg og han sier selv at det ikke kom en eneste dråpe. Og når man i tillegg tar i betraktning alder på meg så er det jo i realiteten usannsynlig. Men så var det det med at den eneste gangen mensen uteblir så lenge, så skjer det etter at jeg hadde sex... Kjenner «nå-kommer-mensen-smerter» daglig, men den kommer jo aldri...

Anonymkode: 3d848...7f9

Falsk positiv test skjer vel så å si aldri vel? Testen trenger jo hcg-hormonet, graviditetshormonet, for å slå ut. Dere er vel begge klar over at det KAN være sædceller også i smørevæsken som kommer lenge før utløsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lillemus skrev:

Falsk positiv test skjer vel så å si aldri vel? Testen trenger jo hcg-hormonet, graviditetshormonet, for å slå ut. Dere er vel begge klar over at det KAN være sædceller også i smørevæsken som kommer lenge før utløsningen?

Falsk positiv kan skje jo. Hcg hormonet KAN slå ut på andre ting også. Og ja, vi er passert 40 så vi VET at det kan være sædceller før selve utløsningen - og det var akkurat derfor jeg skrev hovedinnlegget mitt. Hadde jeg vært 30 år så hadde saken stilt seg litt annerledes pga at man da er mer fruktbar. Men nå er jeg som sagt 46 og vet at dette sannsynligvis bare er «ulv, ulv». Så derfor ønsket jeg å høre med andre i denne alderen, om de har noen erfaring med at mensen plutselig ikke kommer og hvor langt opphold det eventuelt er vanlig å ha. 

Anonymkode: 3d848...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Men nå er jeg som sagt 46 og vet at dette sannsynligvis bare er «ulv, ulv». Så derfor ønsket jeg å høre med andre i denne alderen, om de har noen erfaring med at mensen plutselig ikke kommer og hvor langt opphold det eventuelt er vanlig å ha. 

Anonymkode: 3d848...7f9

Min tante mistet brått mensen da hun var 40 år, jeg er 51 og menstruerer fremdeles like jevnlig som før. Snittalderen er visst 52 år, men det betyr jo at mange slutter før og mange etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så derfor ønsket jeg å høre med andre i denne alderen, om de har noen erfaring med at mensen plutselig ikke kommer og hvor langt opphold det eventuelt er vanlig å ha. 

Jeg tror det meste er "vanlig" i midten av 40-årene. Noen får mensen hyppigere, mange opplever at det blir (litt) lengre intervaller mellomrom mellom hver gang - og noen får en kombinasjon, slik at man ikke kan regne med noe som helst. Uregelmessighetene kan holde på i flere år før det stopper helt. Den første gangen mensen evt. forsinkes, kommer nødvendigvis litt "plutselig" hvis man er vant til at den er regelmessig.

Jeg var ti år eldre enn deg da den tok slutt, men den siste tiden hadde jeg heldigvis bare noen få blødninger i året.

Jeg synes du kan vente med å teste til du evt. går to uker over tiden. Sannsynligheten for graviditet er liten slik du beskriver det.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 46 år og har det siste året hatt en syklus på mellom 23-32 dager. For tre uker siden hadde jeg ubeskyttet sex, men uten utløsning inni meg fra mannen, da vi var veldig forsiktige i forhold til at det var ubeskyttet. Jeg er nå 7 dager på overtid med mensen. Rent logisk skjønner jeg at jeg ikke kan være gravid, men «hva om?» surrer i hodet hele tiden. Har i flere dager følt at mensen skulle komme, men ingenting skjer og jeg har aldri vært så mye på overtid. 
I min alder kan vel mensen være litt ustabil, men den har til nå ikke vært det hos meg - foruten at den av og til har kommet noen få dager før eller etter. 
Bør jeg ta en test - livredd for å få en falsk positiv - eller bør jeg puste rolig og satse på at mensen kommer snart? 

Etter samleiet hadde jeg noen dager med sporblødninger, dog kun en par dråper. 

Anonymkode: 3d848...7f9

Hm, virker som du har litt panikk og at det påvirker hvordan du tenker. 

Du sier du har har hatt en syklus på mellom 23 og 32 dager, hvilket betyr at 7 dager over er innenfor normal variasjon hos deg. I tillegg er både du og mannen godt voksne, så sjansen er som du sier liten. Likevel har flere blitt gravid i din alder, også i min familie. 

"Uten utløsning fra mannen" og "kom ikke en dråpe" er dere for gamle til å tro på, så for framtiden er det kanskje greit å beskytte seg ettersom du ville friket ut dersom du ble gravid ;) 

Om jeg var deg ville jeg tatt en test - SÅ galt kan det vel ikke være å få en avklaring for en voksen dame vel :P 

 

 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kayia skrev:

Hm, virker som du har litt panikk og at det påvirker hvordan du tenker. 

Du sier du har har hatt en syklus på mellom 23 og 32 dager, hvilket betyr at 7 dager over er innenfor normal variasjon hos deg. I tillegg er både du og mannen godt voksne, så sjansen er som du sier liten. Likevel har flere blitt gravid i din alder, også i min familie. 

"Uten utløsning fra mannen" og "kom ikke en dråpe" er dere for gamle til å tro på, så for framtiden er det kanskje greit å beskytte seg ettersom du ville friket ut dersom du ble gravid ;) 

Om jeg var deg ville jeg tatt en test - SÅ galt kan det vel ikke være å få en avklaring for en voksen dame vel :P 

 

 

Du har rett! Jeg hadde panikk og tenkte overhodet ikke klart 😊 Når man står midt i kaoset er ikke fornuften lett å finne. Tok en test og heldigvis var den negativ.

Anonymkode: 3d848...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...