Gå til innhold

Morgendepresjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er årsaken til at depresjonen er verst på morgenen? Jeg våkner nesten hver morgen deprimert og uvel.

Anonymkode: 6ac66...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, kupton skrev:

Søvnens depressive virkning.

Det kan jo ikke stemme, i alle fall ikke i alle tilfeller. Når jeg er deprimert så hjelper det faktisk å sove!

Anonymkode: c590b...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, kupton skrev:

Søvnens depressive virkning.

Dette stemmer for meg både om morgenen og etter at jeg har tatt en lur.

Endret av Fionys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg best om morningene faktisk, blir verre og verre utover dagen, ettermiddagen og kvelden. Rart det der,men jeg elsker å sove. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg føler meg best om morningene faktisk, blir verre og verre utover dagen, ettermiddagen og kvelden. Rart det der,men jeg elsker å sove. 

Samme med meg. Jeg elsker å sove! Og har det også best om morgenene og formiddagen og dagen, men kan bli verre på ettermiddagen og kveldene.

Anonymkode: 43e6a...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo ikke stemme, i alle fall ikke i alle tilfeller. Når jeg er deprimert så hjelper det faktisk å sove!

Anonymkode: c590b...d66

Ja, det hjelper for meg også 

Anonymkode: 43e6a...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Best å holde seg våken da

Anonymkode: 6ac66...91d

Søvndeprivasjon er faktisk en meget virksom antidepressiv behandling. Ulempen er at det er belastende og ikke minst at depresjonen er tilbake igjen etter neste lengre søvnperiode.

Men brukte det en gang med stort hell. Brudens mor var skikkelig deprimert, men hadde lyst til å oppleve bryllupet uten å være så preget av depresjonen. Hun hoppet over søvn natten før, hadde et trivelig bryllup, danset og koste seg. Men etter neste natt med søvn var hun tilbake i depresjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kupton skrev:

Søvndeprivasjon er faktisk en meget virksom antidepressiv behandling. Ulempen er at det er belastende og ikke minst at depresjonen er tilbake igjen etter neste lengre søvnperiode.

Men brukte det en gang med stort hell. Brudens mor var skikkelig deprimert, men hadde lyst til å oppleve bryllupet uten å være så preget av depresjonen. Hun hoppet over søvn natten før, hadde et trivelig bryllup, danset og koste seg. Men etter neste natt med søvn var hun tilbake i depresjonen.

Hvordan kan man lykkes over tid med denne behandlingen da? 

Anonymkode: 04fea...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, kupton skrev:

Søvndeprivasjon er faktisk en meget virksom antidepressiv behandling. Ulempen er at det er belastende og ikke minst at depresjonen er tilbake igjen etter neste lengre søvnperiode.

Men brukte det en gang med stort hell. Brudens mor var skikkelig deprimert, men hadde lyst til å oppleve bryllupet uten å være så preget av depresjonen. Hun hoppet over søvn natten før, hadde et trivelig bryllup, danset og koste seg. Men etter neste natt med søvn var hun tilbake i depresjonen.

Jeg tror søvndeprivasjon muligens kan resultere i depresjon eller i hvert fall en depressiv reaksjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det kan gi en kort pause å kutte ned på hvor mye man sover, men hadde det vært meg ville jeg vært helt på felgen etter kort tid. Kanskje handler det mer om å finne fram til hva som er akkurat passe mye søvn enn å sove for lite? Søvnunderskudd er jo i lengden uheldig for helsa. Det er det vel ganske bred enighet om blant de lærde.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kallemari
31 minutter siden, cilie skrev:

Jeg tror søvndeprivasjon muligens kan resultere i depresjon eller i hvert fall en depressiv reaksjon? 

Det er jeg helt enig med deg i cilie! Mangel på søvn gir slitenhet og depressivitet. Ingenting er som god nok og mye nok søvn i kampen mot depresjoner!

Nok hviler og søvn er alfa og omega, og heller for mye av det enn for lite. 

Endret av Kallemari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man lykkes over tid med denne behandlingen da? 

Anonymkode: 04fea...8a8

Jeg må klargjøre at jeg ikke har gitt noen anbefaling om søvndeprivasjon. Jeg har kun gitt TS en forklaring på hvorfor hen, i likhet med mange deprimerte, er verst om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...