Gå til innhold

Zyprexa?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Legen min vil jeg skal begynne på Zyprexa pga en del hallusinasjoner. Jeg går på antidepressiva fra før. Vil helst ikke ta AP, men har lovet legen å tenke på det. Hun mener at en liten dose ikke gir så mye bivirkninger. Er veldig redd for vektoppgang. Noen som har erfaring med liten dose ift vekt? 

Anonymkode: 29988...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Annamaria

Venninna mi gikk opp maaaange kg på 5 mg

selv gikk jeg opp 30 kg på få mnd på 7,5 mg

Endret av Annamaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg vet om som har brukt Zyprexa, inkludert meg selv, fikk oksehunger. Man kan klare å unngå vektoppgang til tross for hungeren, hvis man klarer å motstå. Men da skal du nesten ha umenneskelig viljestyrke... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på Zyprexa siden februar. Først 10 mg, så 5 mg og nå 2,5 mg. I løpet av disse månedene har jeg gått opp fire kg, og det er ingen krise. Jeg vil anbefale å være veldig mindful hvis du velger å begynne med Zyprexa og er redd for vektøkning. Selv prøvde jeg å forberede meg mentalt på bivirkningene, og å legge en plan på forhånd for å forebygge kraftig vektøkning. F.eks har jeg alltid hjemmelaget sukkerfri iste i kjøleskapet. Jeg har hele tiden lyst på noe, så da hjelper det å ha et sunt alternativ lett tilgjengelig, sånn at jeg ikke velger noe verre. Følger også nøye med på vekta, slik at jeg kan stoppe før det blir for ille. Selv har jeg veldig god effekt av Z mot hallusinasjoner :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, girlinyellow skrev:

Jeg har gått på Zyprexa siden februar. Først 10 mg, så 5 mg og nå 2,5 mg. I løpet av disse månedene har jeg gått opp fire kg, og det er ingen krise. Jeg vil anbefale å være veldig mindful hvis du velger å begynne med Zyprexa og er redd for vektøkning. Selv prøvde jeg å forberede meg mentalt på bivirkningene, og å legge en plan på forhånd for å forebygge kraftig vektøkning. F.eks har jeg alltid hjemmelaget sukkerfri iste i kjøleskapet. Jeg har hele tiden lyst på noe, så da hjelper det å ha et sunt alternativ lett tilgjengelig, sånn at jeg ikke velger noe verre. Følger også nøye med på vekta, slik at jeg kan stoppe før det blir for ille. Selv har jeg veldig god effekt av Z mot hallusinasjoner :) 

Det er sant at man må veie opp effekt mot bivirkninger. Hva er viktigst? Flere AP som ikke har vektoppgang som vanlig bivirkning, men der effekten heller ikke er optimal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst ikke bruke AP i det hele tatt, føler jeg klarer meg på et vis. Men hadde vært fint å slippe hallusinasjoner da. Er ikke egentlig psykotisk, men får hallusinasjoner som del av depresjonen. 

Anonymkode: 29988...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Annamaria

Anbefaler cisordinol. Hjelper masse og jeg får ikke oksehunger gått ned 5 kg på 5 uker... bare hørt stemmer en gang siden den begynte å virke og ikke sett flere demoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Annamaria skrev:

Anbefaler cisordinol. Hjelper masse og jeg får ikke oksehunger gått ned 5 kg på 5 uker... bare hørt stemmer en gang siden den begynte å virke og ikke sett flere demoner

Det er vel ikke førstevalget tror jeg. Håper å klare meg uten, men eventuelt kunne jeg prøvd en som ikke har vektoppgang som bivirkning. 

Anonymkode: 29988...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

zeldox er vektnøytral.  Du kunne jo spørre om den først.

 

Ellers er zyprexa regnet som den beste. Jeg har gått opp mye på den, men ingenting annet duger av det jeg har prøvd.

 

Ellers har jo mange god nytte av abilify, som er mer nøytral med vekt enn zyprexa i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effektmessig er Zyprexa best av alle AP. Utfordringen er økt matlyst. Det er helt ufarlig å prøve. Minst halvparten får ikke ulvehunger og kan fortsette med den. Andre merker sterkt økt matlyst i løpet av den første uken. De kan jo slutte om de ikke klarer å holde spisingen under kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annamaria
2 timer siden, Worrysome plenty skrev:

zeldox er vektnøytral.  Du kunne jo spørre om den først.

 

Ellers er zyprexa regnet som den beste. Jeg har gått opp mye på den, men ingenting annet duger av det jeg har prøvd.

 

Ellers har jo mange god nytte av abilify, som er mer nøytral med vekt enn zyprexa i allefall.

Er ikke cisordinol vektnøytral? Jeg går jo ned!;) bruker abilify oxo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worrisome Plenty
1 time siden, Annamaria skrev:

Er ikke cisordinol vektnøytral? Jeg går jo ned!;) bruker abilify oxo

Det vet jeg ikke. Står att det forekommer 1/10- 1/100 i felleskatalogen, så det er vel ikke noe stort problem.

 

Men det er jo ett gammeldags middel, så det brukes vel ikke som førstevalg for noen lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annamaria
8 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Det vet jeg ikke. Står att det forekommer 1/10- 1/100 i felleskatalogen, så det er vel ikke noe stort problem.

 

Men det er jo ett gammeldags middel, så det brukes vel ikke som førstevalg for noen lengre?

Men det er andrevalg. Alltid vært det for meg. Var bare 85 kg nå nettopp. Før cisordinol var jeg 91. Går radig nedover 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annamaria

Venninna mi har gått ned til nå 16 kg ved å bytte fra zyprexa til Latuda og hun er schizofren og var veldig dårlig , men det går bra fortsatt på latuda. Jeg var redd hun skulle bli dårlig, zyprexa funket så bra, hun ble helt ny. Men bra til nå bank i bordet

Endret av Annamaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annamaria

Pappa har blitt så bra han og uten å gå opp i vekt med risperdal. Den funket bra på symptomene mine og (xeplion injeksjon), men jeg fikk smerter i armene og beina og måtte riste dem hele natten. Har ingen plager med cisordinol og abilify annet enn at jeg vagger fra side til side når jeg prøver Stå i ro! Noen som vet hva dette er???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått opp ca. 5 kg. på zyprexa og quetiapin på ett år, men tror faktisk ikke det er disse medisinene som har skylda, men heller depresjon p.g.a. diverse somatiske problemer. Som flere andre sier her så er det nesten ingenting som er så effektivt mot psykose som Zyprexa. Jeg har vært symptomfri i 3 1/2 år på disse, men jeg måtte øke dosen i fjor.

Anonymkode: cce89...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg har gått ned 6-7 kilo i de siste månedene. Har stagnert litt nå da. Men bruker zyprexa, så det er mulig å gå ned på de og.

 

Jeg prøvde å skifte til Solian i 2015, og da holdt det på å rable for meg. Så jeg måtte tilbake på zyprexa. Enda solian regnes som en god medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kallemari

Her var det mange som gikk på.Zyprexa! Skjønner at det er mot psykose, men hva slags sykdommer gir psykose annet enn schizofreni? Schizoaffektiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...