Gå til innhold

Relevante jobber for en person uten utdannelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke jobber er relevant å kunne få når en ikke har utdannelse? 

Jeg sitter å forsøker å se etter ny jobb. Har søkt en haug med butikkjobber / rengjøringsjobber/ servitørjobber/ kantinejobber uten å lykkes. Men lurer på om det finnes noe annet som er mulig å få uten utdannelsesbakgrunn? 

Anonymkode: 2f585...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke jobber er relevant å kunne få når en ikke har utdannelse?

Her burde du kunne få hjelp av NAV lokalt.

Noen steder finnes det ufaglærte jobber "nederst på stigen" i helse- og omsorgssektoren. Men det kommer an på hvilket område det gjelder. I store byer er det langt større gjennomtrekk i slike stillinger enn på små steder der folk tviholder på jobber de ikke må pendle til. Et annet potensielt problem er at det ofte er små stillingsprosenter, slik at man må starte som for eksempel helgevikar og etter hvert ta ekstravakter eller ha flere små stillinger samtidig.

Når det lyses ut jobber i varehandelen - er det noen kvalifikasjoner det typisk spørres etter, som du mangler? I konkurranse med yngre, "billigere" ufaglærte hjelper det ofte med kompetanse som lar seg bevise med et papir. Det finnes nettkurs man kan ta ved siden av jobb. Men du må være sikker på at det er nyttig. Har du kontaktet en karriereveileder eller andre med kompetanse på dette, slik du har fått råd om her? Har ikke NAV kontakt med sentre der man får gratis veiledning? https://www.kompetansenorge.no/Karriereveiledning/offentlige-karrieresentre/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, laban skrev:

Her burde du kunne få hjelp av NAV lokalt.

Noen steder finnes det ufaglærte jobber "nederst på stigen" i helse- og omsorgssektoren. Men det kommer an på hvilket område det gjelder. I store byer er det langt større gjennomtrekk i slike stillinger enn på små steder der folk tviholder på jobber de ikke må pendle til. Et annet potensielt problem er at det ofte er små stillingsprosenter, slik at man må starte som for eksempel helgevikar og etter hvert ta ekstravakter eller ha flere små stillinger samtidig.

Når det lyses ut jobber i varehandelen - er det noen kvalifikasjoner det typisk spørres etter, som du mangler? I konkurranse med yngre, "billigere" ufaglærte hjelper det ofte med kompetanse som lar seg bevise med et papir. Det finnes nettkurs man kan ta ved siden av jobb. Men du må være sikker på at det er nyttig. Har du kontaktet en karriereveileder eller andre med kompetanse på dette, slik du har fått råd om her? Har ikke NAV kontakt med sentre der man får gratis veiledning? https://www.kompetansenorge.no/Karriereveiledning/offentlige-karrieresentre/

 

Jeg har pratet med Nav om det, men de mener at jeg bør satse på den jobben jeg har. Jeg har bred erfaring, men jeg sliter allikevel med å få ny jobb. Men jeg forsøker å se om det er noe som jeg kan gjøre for å klare å skaffe ny jobb. 

Anonymkode: 2f585...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, laban skrev:

Her burde du kunne få hjelp av NAV lokalt.

Noen steder finnes det ufaglærte jobber "nederst på stigen" i helse- og omsorgssektoren. Men det kommer an på hvilket område det gjelder. I store byer er det langt større gjennomtrekk i slike stillinger enn på små steder der folk tviholder på jobber de ikke må pendle til. Et annet potensielt problem er at det ofte er små stillingsprosenter, slik at man må starte som for eksempel helgevikar og etter hvert ta ekstravakter eller ha flere små stillinger samtidig.

Når det lyses ut jobber i varehandelen - er det noen kvalifikasjoner det typisk spørres etter, som du mangler? I konkurranse med yngre, "billigere" ufaglærte hjelper det ofte med kompetanse som lar seg bevise med et papir. Det finnes nettkurs man kan ta ved siden av jobb. Men du må være sikker på at det er nyttig. Har du kontaktet en karriereveileder eller andre med kompetanse på dette, slik du har fått råd om her? Har ikke NAV kontakt med sentre der man får gratis veiledning? https://www.kompetansenorge.no/Karriereveiledning/offentlige-karrieresentre/

 

Takk for link. Jeg skal se på den. Vil ikke gi opp håpet om å få ny jobb.

Anonymkode: 2f585...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har pratet med Nav om det, men de mener at jeg bør satse på den jobben jeg har. Jeg har bred erfaring, men jeg sliter allikevel med å få ny jobb. Men jeg forsøker å se om det er noe som jeg kan gjøre for å klare å skaffe ny jobb. 

Anonymkode: 2f585...ac6

Spør etter leder og lever søknad til bedrifter som ikke har utlyst ledige stillinger også. Det er lettere å få jobb på den måten. Men vær forberedt på at du ikke får full stilling og fast jobb med det første. Først er du tilkallingsvikar.  

Anonymkode: e6f98...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har pratet med Nav om det, men de mener at jeg bør satse på den jobben jeg har.

Det er likevel ikke bortkastet å snakke med en veileder om hvordan du kan gjøre deg mer attraktiv vha. kurs eller noe annet som får deg høyere opp i bunken med søkere.

Når vi svarer deg her, trekker du deg ofte litt med én gang og gir et svar av typen "det er vel slik, ja". (Typisk "jeg får vel gjøre det", "jeg skal se på det" etc.) For en overarbeidet saksbehandler i NAV er det lett å si til deg som allerede har en jobb, at du skal "satse på den". Men du har fortalt oss at det både er diverse interne saker der som gjør det vanskelig og at du gjerne vil bort. Da må du ikke la deg avspise på NAV ved å svare "ja, jeg får vel det" el.l.. Du må vise at du vil noe mer: "Det er stadig nedskjæringer og uro der jeg er ansatt, så jeg ser ingen framtid der. Jeg har søkt xxxx relevante jobber og kommet på bare to intervjuer, så det ser ikke ut til å være noen løsning. Jeg vil gjerne snakke med noen som driver med yrkes- og utdannelsesveiledning. Er det noen her, eller har dere kontakter dere anbefaler?" Husk at på NAV er du én av svært mange, så du må stå på litt!

Har du lagt inn CV i bemanningsbyråene og satt opp jobbovervåking? Jeg tenker på slike steder (eksempler): https://www.bergenbemanning.no/
https://www.jobbsafari.no/
https://www.randstad.no/
 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke jobber er relevant å kunne få når en ikke har utdannelse? 

Jeg sitter å forsøker å se etter ny jobb. Har søkt en haug med butikkjobber / rengjøringsjobber/ servitørjobber/ kantinejobber uten å lykkes. Men lurer på om det finnes noe annet som er mulig å få uten utdannelsesbakgrunn? 

Anonymkode: 2f585...ac6

Jeg ville sjekket med industribedrifter, og spesielt fiskeforedling. De klager i alle fall på at de ikke får nordmenn til å ta jobbene. Jeg vet ikke hva som finnes i ditt nærområde, men du kan flytte til et sted det finnes slike jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke jobber er relevant å kunne få når en ikke har utdannelse? 

Jeg sitter å forsøker å se etter ny jobb. Har søkt en haug med butikkjobber / rengjøringsjobber/ servitørjobber/ kantinejobber uten å lykkes. Men lurer på om det finnes noe annet som er mulig å få uten utdannelsesbakgrunn? 

Anonymkode: 2f585...ac6

Ta mer utdanning.

Anonymkode: eea8b...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg ville styrt unna vaskejobber var jeg deg. Iallfall de som er i vaske-byråer. Det er elendig betalt. Du får like mye betalt som en som jobber dag tid i butikk pr time, men det er lagt opp til en elendig akkord. Ofte er det bare en halvdags stilling, feks 4 timer, og du må jobbe rimelig hardt for å klare jobben på 4 timer, da vaske-byråene slåss om oppdrag på pris. 

 

I en jobb i butikk er det reell timebetaling, og det er kveldstillegg og slike ting ,som hever lønnen om du har mulighet til å jobbe kveldstid og helger (som vel nesten er ett must).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som renholder på sykehus. Her er det skikkelig ordnede forhold og bare 100 % stillinger (ingen deltidsstillinger). 

Det er mangel på vikarer hos oss, men det blir aldri utlyst vikarstillinger. Derfor rådet jeg TS til å t kontakt med leder og levere søknad. Hadde TS bodd her hadde hun fått vikarjobb på dagen hos oss. Da ville hun også hatt «foten innafor» og stilt i kø for å få fast jobb. 

Tidligere jobbet jeg i butikk, og der var det ikke like gode ordnede forhold, og man får sjelden en 100% stilling i dette yrket. Men også der var det ingen vikar-stillinger som ble utlyst, og om man først fikk «foten innafor» så stilte man seg i kø for fast jobb. Men man måtte ta kontakt med daglig leder og levere søknad og cv. 
 

Jeg har for øvrig bedre betalt som renholder enn butikkmedarbeider.

Anonymkode: e6f98...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Laban, dette er en utfordring for NAV. Men, du må legge fram ønsket og ikke ja og ha om de gir deg utfordringen tilbake. Du må være ærlig og si at du ikke får det til selv. 

Er ellers enig med WP, jeg ville styrt unna vaskebyråbrsnsjen. Der er det både hard kjør, dårlige lønnsrettigheter og mye fokus på pirk og småfeil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2019 den 8.39, AnonymBruker skrev:

Hvilke jobber er relevant å kunne få når en ikke har utdannelse? 

Jeg sitter å forsøker å se etter ny jobb. Har søkt en haug med butikkjobber / rengjøringsjobber/ servitørjobber/ kantinejobber uten å lykkes. Men lurer på om det finnes noe annet som er mulig å få uten utdannelsesbakgrunn? 

Anonymkode: 2f585...ac6

Hei

 

hvis du ikke har lykkes med å få positivt svar på noen av disse jobbene, er det sannsynligvis noe feil med måten du skriver søknader på, eller feil med deg.

da tror jeg kun nav kan hjelpe deg,

jeg har utdanning, men søkte på jobb på en gjenbruksstasjon, kommunal, uten å legge ved CV, så de vet ikke noe om meg... og jeg fikk jobb der. Jeg liker svært godt finne nye muligheter i det andre kaster, så gjenbruk/ tidligere søppelstasjoner, er gullgruver for meg.

plutselig får jeg alt fra ledninger , gamle, antikke, til PC deler, gratis, folk kaster og kjøper, og jeg tjener svært godt på bare å være våken og kreativ,

jer kan anbefale deg en masse, men med tanke på at du har prøvd så mye og ikke fått napp, vel så tror du best kanskje får hjelp av nav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.10.2019 den 9.43, laban skrev:

Det er likevel ikke bortkastet å snakke med en veileder om hvordan du kan gjøre deg mer attraktiv vha. kurs eller noe annet som får deg høyere opp i bunken med søkere.

Når vi svarer deg her, trekker du deg ofte litt med én gang og gir et svar av typen "det er vel slik, ja". (Typisk "jeg får vel gjøre det", "jeg skal se på det" etc.) For en overarbeidet saksbehandler i NAV er det lett å si til deg som allerede har en jobb, at du skal "satse på den". Men du har fortalt oss at det både er diverse interne saker der som gjør det vanskelig og at du gjerne vil bort. Da må du ikke la deg avspise på NAV ved å svare "ja, jeg får vel det" el.l.. Du må vise at du vil noe mer: "Det er stadig nedskjæringer og uro der jeg er ansatt, så jeg ser ingen framtid der. Jeg har søkt xxxx relevante jobber og kommet på bare to intervjuer, så det ser ikke ut til å være noen løsning. Jeg vil gjerne snakke med noen som driver med yrkes- og utdannelsesveiledning. Er det noen her, eller har dere kontakter dere anbefaler?" Husk at på NAV er du én av svært mange, så du må stå på litt!

Har du lagt inn CV i bemanningsbyråene og satt opp jobbovervåking? Jeg tenker på slike steder (eksempler): https://www.bergenbemanning.no/
https://www.jobbsafari.no/
https://www.randstad.no/
 

Er det svært mange på nav? Jeg lever vel i min egen boble som tror at det er svært få. Og at i Norge får alle jobb enerverende på et fat unntaken meg. Men mulig jeg tar feil. Noen sier at det er et mørketall.  For foreks sånne som meg som jobber men jobber altfor lite blir ikke med i folketallet som arbeidsledig selv om jeg står registrert arbeidssøkende.  

Anonymkode: 2f585...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei

 

hvis du ikke har lykkes med å få positivt svar på noen av disse jobbene, er det sannsynligvis noe feil med måten du skriver søknader på, eller feil med deg.

da tror jeg kun nav kan hjelpe deg,

jeg har utdanning, men søkte på jobb på en gjenbruksstasjon, kommunal, uten å legge ved CV, så de vet ikke noe om meg... og jeg fikk jobb der. Jeg liker svært godt finne nye muligheter i det andre kaster, så gjenbruk/ tidligere søppelstasjoner, er gullgruver for meg.

plutselig får jeg alt fra ledninger , gamle, antikke, til PC deler, gratis, folk kaster og kjøper, og jeg tjener svært godt på bare å være våken og kreativ,

jer kan anbefale deg en masse, men med tanke på at du har prøvd så mye og ikke fått napp, vel så tror du best kanskje får hjelp av nav.

Ja jeg har søkt aktiv i ca halvannet år. Søkte på noen stillinger siden 2015 men har ikke lykkes ennå. Men kun søkt aktiv siden januar 2018. Men nå er jeg lei.  Går jo litt på selvtilliten. Har fått noen til å gå gjennom søknadene og de mener at det som står er veldig bra. Cven er også bra. Men er det noen som vet om noen som har lykkes ganske lett med å få en butikkjobb i 40 årene? Jeg tenker at det er mulig pga at de helst vil ha unge i butikkjobbene. Men mulig jeg tar feil. 

Anonymkode: 2f585...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg har søkt aktiv i ca halvannet år. Søkte på noen stillinger siden 2015 men har ikke lykkes ennå. Men kun søkt aktiv siden januar 2018. Men nå er jeg lei.  Går jo litt på selvtilliten. Har fått noen til å gå gjennom søknadene og de mener at det som står er veldig bra. Cven er også bra. Men er det noen som vet om noen som har lykkes ganske lett med å få en butikkjobb i 40 årene? Jeg tenker at det er mulig pga at de helst vil ha unge i butikkjobbene. Men mulig jeg tar feil. 

Anonymkode: 2f585...ac6

Jeg vet om flere som har lyktes med det. 40 årene er ettertraktet for da er man stort sett ferdig med småbarnstid og man er mer voksen og selvstendig. Men nå er det ikke meg du spør, ville bare nevne det. 

Anonymkode: e6f98...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det svært mange på nav? Jeg lever vel i min egen boble som tror at det er svært få. Og at i Norge får alle jobb servert på et fat unntaken meg. Men mulig jeg tar feil.

Selvfølgelig er det mange i NAV-systemet, de har jo alle mulige tilfeller, ikke bare arbeidssøkere. Derfor må du som allerede er innenfor i arbeidslivet, stå på litt ekstra hvis du skal få hjelp der. Ingen får servert noe, i hvert fall ikke uten en attraktiv utdannelse.

Søk råd hos fagfolk og vær aktiv selv samtidig, du har fått tips og linker her både nå og tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...