Gå til innhold

Kverulant.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er kanskje kverulant. Men noen ganger så synes jeg folk ordlegger seg så rart. Altså mange folk. Feks "vi er heldige som er født i Norge".

Hva har hell med det å gjøre? Tror man vi er sjeler som flyr runt i tomrommet, og blir utdelt til diverse steder i verden? Neppe, vi er en dnakode som spres videre gjennom våre egne forfedre. Vi er en ejakulasjon som tilfeldigvis ble noe. I motsetning til milliarder av alle. Att denne ejakulasjonen havnet i nettop din mor, er betingelsen for att du ble født. Du var ikke en sjel som fløy rundt mens "gud" bestemte seg for om du skulle få komme til velstand i ett sosialdemokrati, eller en sultende befolkning i 3dje verden. Just saying.

Anonymkode: 1ce19...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har hell med det å gjøre? Tror man vi er sjeler som flyr runt i tomrommet, og blir utdelt til diverse steder i verden?

Anonymkode: 1ce19...4a6

Tror du misforstår ordene. Noe du ikke hadde kontroll over, gikk i din favør, da er du heldig.

Det motsatte er hvis noe du har kontroll over, går i din favør, da er du dyktig/dedikert/flink/etc

(så har vi selvsagt ikke fri vilje, så selv når du gjør noe bra, er det ikke helt din skyld selvsagt, men samfunnet må organiseres på et sett så derfor er det greit å oppfordre til gode handlinger for da får du mer gode handlinger, selv om det er deterministisk og ikke "din" skyld at du ble oppmuntret til og gjorde noe bra, sånn egentlig ;) )

 

Håper dette var oppklarende

Anonymkode: d8ad8...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du misforstår ordene. Noe du ikke hadde kontroll over, gikk i din favør, da er du heldig.

Det motsatte er hvis noe du har kontroll over, går i din favør, da er du dyktig/dedikert/flink/etc

(så har vi selvsagt ikke fri vilje, så selv når du gjør noe bra, er det ikke helt din skyld selvsagt, men samfunnet må organiseres på et sett så derfor er det greit å oppfordre til gode handlinger for da får du mer gode handlinger, selv om det er deterministisk og ikke "din" skyld at du ble oppmuntret til og gjorde noe bra, sånn egentlig ;) )

 

Håper dette var oppklarende

Anonymkode: d8ad8...d30

Det hadde vært oppklarende om du i det minste forsøkte å lese det jeg skrev. Att jeg ble født i Norge i middelklassen, har ikke noe med att "noe går min vei". Alternativet hadde vært att jeg ikke ble født. Det er de 2 tingene det sto i mellom. Det var ikke slik att jeg kunne blitt til hvis feks min far sov med en dame i Afrika på guttetur, da min genetikk er avhengig av 2 personer. Og akkurat det øyeblikket det tok for en celle å smelte sammen med ett egg. Hadde ikke dette skjedd hadde jeg IKKE vært født. Hadde jeg ikke blitt født, hadde jeg IKKE vist noe om det. Jeg hadde IKKE vært. Ergo kunne ikke noe gått i min favør, jeg ville ikke ha eksistert.

 

Skjønner du ikke såpass?

Anonymkode: 1ce19...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde vært oppklarende om du i det minste forsøkte å lese det jeg skrev. Att jeg ble født i Norge i middelklassen, har ikke noe med att "noe går min vei". Alternativet hadde vært att jeg ikke ble født. Det er de 2 tingene det sto i mellom. Det var ikke slik att jeg kunne blitt til hvis feks min far sov med en dame i Afrika på guttetur, da min genetikk er avhengig av 2 personer. Og akkurat det øyeblikket det tok for en celle å smelte sammen med ett egg. Hadde ikke dette skjedd hadde jeg IKKE vært født. Hadde jeg ikke blitt født, hadde jeg IKKE vist noe om det. Jeg hadde IKKE vært. Ergo kunne ikke noe gått i min favør, jeg ville ikke ha eksistert.

 

Skjønner du ikke såpass?

Anonymkode: 1ce19...4a6

Du misser et viktig poeng: Hva er jeg-et? 

DIN bevissthet er ikke avhengig av din DNA-kode. Da hadde du ikke kunnet føle på noe "jeg" engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hodestups skrev:

Du misser et viktig poeng: Hva er jeg-et? 

DIN bevissthet er ikke avhengig av din DNA-kode. Da hadde du ikke kunnet føle på noe "jeg" engang.

Jeg-et oppstår i hjernen. Det er ikke sånn att jeg er ett uavhengig JEG; som flyr rundt i ingenting, og venter på en passende hjerne å slå meg ned i. Nå må du gi deg altså.

 

Mange har likt JEG som meg, og mange har likt JEG som @Hodestups . Men det er lignende JEG; De er ikke MEG!!

Anonymkode: 1ce19...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde vært oppklarende om du i det minste forsøkte å lese det jeg skrev. Att jeg ble født i Norge i middelklassen, har ikke noe med att "noe går min vei". Alternativet hadde vært att jeg ikke ble født. Det er de 2 tingene det sto i mellom. Det var ikke slik att jeg kunne blitt til hvis feks min far sov med en dame i Afrika på guttetur, da min genetikk er avhengig av 2 personer. Og akkurat det øyeblikket det tok for en celle å smelte sammen med ett egg. Hadde ikke dette skjedd hadde jeg IKKE vært født. Hadde jeg ikke blitt født, hadde jeg IKKE vist noe om det. Jeg hadde IKKE vært. Ergo kunne ikke noe gått i min favør, jeg ville ikke ha eksistert.

Skjønner du ikke såpass?

Anonymkode: 1ce19...4a6

Det er mulig å bytte land selv om en er gravid, dersom foreldrene dine flyttet fra somalia til Norge mens du var i magen tll en somalsk mor, hadde du flaks som ble født i Norge isteden for Somalia, fordi Norge er et bedre land enn Somalia

Skjønner du ikke såpass ? ☺️

 

Uansett, dette er feil tolkning av frasen, men den er jo litt tvetydig så jeg kan forstå at du tolket frasen feil, men selv med feil tolkning av frasen, tolker du feiltolkningen feil, og det kan jeg ikke forstå hvorfor du gjør ;) 

Anonymkode: d8ad8...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, for å presisere, det kan gå motsatt vei også, en gravid norsk mor, kan flytte til f.eks et muslimsk land, og la deg poppe ut og vokse opp der, da har du uflaks med å bli født der

Anonymkode: d8ad8...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, for å presisere, det kan gå motsatt vei også, en gravid norsk mor, kan flytte til f.eks et muslimsk land, og la deg poppe ut og vokse opp der, da har du uflaks med å bli født der

Anonymkode: d8ad8...d30

Min mor ville aldri gjort noe slikt. Tror ikke du vet hva du prater om.....

Anonymkode: 1ce19...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig å bytte land selv om en er gravid, dersom foreldrene dine flyttet fra somalia til Norge mens du var i magen tll en somalsk mor, hadde du flaks som ble født i Norge isteden for Somalia, fordi Norge er et bedre land enn Somalia

Skjønner du ikke såpass ? ☺️

 

Uansett, dette er feil tolkning av frasen, men den er jo litt tvetydig så jeg kan forstå at du tolket frasen feil, men selv med feil tolkning av frasen, tolker du feiltolkningen feil, og det kan jeg ikke forstå hvorfor du gjør ;) 

Anonymkode: d8ad8...d30

Jeg kunne da ikke vært født av en somalisk kvinne. Jeg kunne bare bli født 1 gitt tidspunkt, av 2 gitte foreldre, på 1 gitt sted.

En som ble unnfanget da moren var på asylmottak, kunne si han var heldig som ble født i norge, dersom hans mor fikk oppholdstillatelse. Men det gjelder ikke den gjevne etniske befolkningen. Jeg kan aldri bli Ali, Ali kan aldri bli meg. Det jeg reagerer på er dette "sjel utdelingsprinsippe"t som enkelte fordummer debatten med. Vi er kun 1 resultat som var avhengig av flere tilfeldigheter, Men vi kunne aldri blitt noen annen enn oss selv.

 

Nå er det du som er kverulant.

Anonymkode: 1ce19...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit :

 

"

Jeg kunne bare bli UNNFANGET på1 gitt tidspunkt, av 2 gitte foreldre, på 1 gitt sted. Ble en trykkleif i mitt forrige innlegg.

Anonymkode: 1ce19...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske mange personer som ble laget i Norge av norske foreldre men født / oppvokst i utlandet, det er ikke umulig, og du er heldig som var en av dem som ble født her

Du kan jo prøve selv når du blir gravid, se om det er helt umulig å flytte ut av Norge mens du er gravid (spoiler alert, its not...)

Tror jeg gir meg der :) 

Anonymkode: d8ad8...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Hodestups skrev:

Du misser et viktig poeng: Hva er jeg-et? 

DIN bevissthet er ikke avhengig av din DNA-kode. 

Ingenting som tilsier at det ikke skulle være sånn.

Anonymkode: cc7ae...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er ganske mange personer som ble laget i Norge av norske foreldre men født / oppvokst i utlandet, det er ikke umulig, og du er heldig som var en av dem som ble født her

Du kan jo prøve selv når du blir gravid, se om det er helt umulig å flytte ut av Norge mens du er gravid (spoiler alert, its not...)

Tror jeg gir meg der :) 

Anonymkode: d8ad8...d30

Nå kverulerer du fælt. Hva har dette med mitt åpningsinnlegg å gjøre? Jeg diskuterer sjelens ikke-eksistens, og konsekvenser det gir. Du snakker om mødre som flytter fra velferdsstaten, for å bosette seg i 3dje verden, og innlemme seg i fattigdommen der? Du kjenner ikke min mor tydeligvis. Og de fleste mødre. Dessuten blir jeg garantert aldri gravid. Jeg er ikke kvinne.

 

Men takk for att du trekker deg fra debatten 😛 Det er frustrerende når folk diskuterer ting de tydeligvis ikke har tenkt igjennom Ha en fin helg!

Anonymkode: 1ce19...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faktisk gjør det her og nå, bli gravid i Norge, flytt til utlandet, og når ungen din er voksen, fortell henne,

"du er ikke heldig som ble født i Norge"

"jammen mamma, jeg ble født i Somalia"

"Nei det er helt umulig for en person med norske foreldre å bli født i utlandet og vokse opp i utlandet"

"jammen vi er i somalia, jeg har fødselsattest fra somalia, jeg har aldri vert i Norge, jeg snakker ikke norsk"

"Nei umulig, for jeg er kverulant"

Bilderesultat for troll gif¨

Anonymkode: d8ad8...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk gjør det her og nå, bli gravid i Norge, flytt til utlandet, og når ungen din er voksen, fortell henne,

"du er ikke heldig som ble født i Norge"

"jammen mamma, jeg ble født i Somalia"

"Nei det er helt umulig for en person med norske foreldre å bli født i utlandet og vokse opp i utlandet"

"jammen vi er i somalia, jeg har fødselsattest fra somalia, jeg har aldri vert i Norge, jeg snakker ikke norsk"

"Nei umulig, for jeg er kverulant"

Bilderesultat for troll gif¨

Anonymkode: d8ad8...d30

 

 

Det er mulig for en norsk kverulant kvinne å  bli gravid for så å flytte til somalia for å motbevise ett poeng forfattet av en anonymbruker i en tråd om ordfeil.

Men dette vil gjelde så få av etnisk norske kvinner att hell ikke ingår i den ligningen. Det vil i så fall være dumhet. Jeg ville ikke innlemmet noen slik i det felleskapet jeg kaller "VI". Men jeg kunne ikke vært unnfanget av en slik kvinne. Jeg kunne bare blitt unnfanget av min mor. Det er mulig en slik kvinne kunne være i stand til å produsere noen som lignet på meg. Men det ville da altså ikke være meg, og det ville heller ikke være deg, det ville være noen andre. Og den personen kunne da heller ikke si "vi er så heldige som er født i Norge".

 

Med den logikken kunne du i høyden vært Svensk.

Anonymkode: 1ce19...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymkode: d8ad8...d30

 

Altså en person som sier Vi er så heldige å ha blitt født i norge. Vi som er født her kunne aldri kunne bli født i ett annet land.  det vi vet om tid stemmer.

 

Ditt mest realistiske alternativ vil da væreå si "vi er heldige som ikke ble tatt i en tidssløyfe som ble forandret, fordi min mor skulle motbevise en kverulant sitt poeng, og gjorde dette ved å oppfinne en tidsmaskin for å motbevise ett poeng i en tråd på DOL".

Anonymkode: 1ce19...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker ikke frasen vi er heldige som er født i Norge så  bokstavlig som det du gjør. Det er bare noe folk sier for å gi uttrykk for at vi som nordmenn har fått det så bra og at vi er priviligerte. Ihvertfall sammenlignet med mange andre land. Vi er heldige i den forstand. 

 

Anonymkode: f8898...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tolker ikke frasen vi er heldige som er født i Norge så  bokstavlig som det du gjør. Det er bare noe folk sier for å gi uttrykk for at vi som nordmenn har fått det så bra og at vi er priviligerte. Ihvertfall sammenlignet med mange andre land. Vi er heldige i den forstand. 

 

Anonymkode: f8898...f7c

Nei, jeg skjønner det. Derfor var tråden merket kverulant. Det ligger mye i enkelte ord som kan dissekeres. Og man kan tenke sitt om grunnen til att floskler blir floskler, men akkurat dette har jeg tenkt mye på. Også er det jo litt gøy å kverulere.

 

 

Anonymkode: 1ce19...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kanskje kverulant. Men noen ganger så synes jeg folk ordlegger seg så rart. Altså mange folk. Feks "vi er heldige som er født i Norge".

Hva har hell med det å gjøre? Tror man vi er sjeler som flyr runt i tomrommet, og blir utdelt til diverse steder i verden? Neppe, vi er en dnakode som spres videre gjennom våre egne forfedre. Vi er en ejakulasjon som tilfeldigvis ble noe. I motsetning til milliarder av alle. Att denne ejakulasjonen havnet i nettop din mor, er betingelsen for att du ble født. Du var ikke en sjel som fløy rundt mens "gud" bestemte seg for om du skulle få komme til velstand i ett sosialdemokrati, eller en sultende befolkning i 3dje verden. Just saying.

Anonymkode: 1ce19...4a6

"Hell" er ikke nødvendigvis det samme som ren tilfeldighet.

I følge Norske Akademis ordbok betyr det bare medgang og fremgang som ikke er selvforskyldt. Man får litt mer drahjelp i Norge enn enkelte andre steder.

 

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kanskje kverulant. Men noen ganger så synes jeg folk ordlegger seg så rart. Altså mange folk. Feks "vi er heldige som er født i Norge".

Hva har hell med det å gjøre? Tror man vi er sjeler som flyr runt i tomrommet, og blir utdelt til diverse steder i verden? Neppe, vi er en dnakode som spres videre gjennom våre egne forfedre. Vi er en ejakulasjon som tilfeldigvis ble noe. I motsetning til milliarder av alle. Att denne ejakulasjonen havnet i nettop din mor, er betingelsen for att du ble født. Du var ikke en sjel som fløy rundt mens "gud" bestemte seg for om du skulle få komme til velstand i ett sosialdemokrati, eller en sultende befolkning i 3dje verden. Just saying.

Anonymkode: 1ce19...4a6

Hehe, godt sagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...