Gå til innhold

Kan namsmannen ta pant i depositumskonto?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Teoretisk ja, men utleier har første prioritets pant i den.

Hvis NM gjør dette, så bør det avtales med utleier at man enten nedbetaler siste tre måneders husleie med depositumet eller at utleier «proforma» tar pengene og tilbakebetaler de senere.

Ved et så dumt tiltak fra NM er det greit med litt sivil ulydighet etter min mening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil utleier i så fall få beskjed fra NM om at det tas pant i depositumet (hvis det blir tatt pant i det)? 

Anonymkode: 56b73...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk 👍

Anonymkode: 56b73...423

Jeg må legge til: Jeg tror det er veldig få namsmenn som tar pant i depositumskonto. Det er veldig omdiskutert og kjent for å være ett av de tøffeste og minst humane tiltakene innen tvangsinnfordring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil utleier i så fall få beskjed fra NM om at det tas pant i depositumet (hvis det blir tatt pant i det)? 

Anonymkode: 56b73...423

Har namsmannen sagt at det blir tatt pant i depositumet? Sikker på at du ikke har misforstått nå? 

Dersom dette er tilfelle håper jeg da for guds skyld dette meldes til utleier i og med at denne har førsteprioritet om utleier ikke skulle greie å betale utestående gjeld. til sine kreditorer Dette i hht husleieloven paragraf 3-5. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg må legge til: Jeg tror det er veldig få namsmenn som tar pant i depositumskonto. Det er veldig omdiskutert og kjent for å være ett av de tøffeste og minst humane tiltakene innen tvangsinnfordring. 

Vi får se hva som skjer. Du skal få vite det dersom det skjer. Tusen takk for dine svar 👍

Anonymkode: 56b73...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2019 den 12.10, issomethingwrong skrev:

Jeg må legge til: Jeg tror det er veldig få namsmenn som tar pant i depositumskonto. Det er veldig omdiskutert og kjent for å være ett av de tøffeste og minst humane tiltakene innen tvangsinnfordring. 

Hvis jeg må være kasserer på jobb, dvs ha ansvar for jobbens sparekonto; kan NM ta pant i disse midlene siden kontoen vil stå i mitt navn? 

Må jeg i så fall få mine kolleger til å bekrefte at dette ikke er min, men jobbens konto også? 
 

Jeg er i en forferdelig vanskelg situasjon der jeg kan bli tvunget til å ha ansvar for jobbens sparekonto, og mine kolleger vet ikke noe om min økonomiske situasjon. Jeg vil ikke at de skal vite det. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Har hatt vondt i magen i hele dag. Har prøvd å si at jeg ikke vil ha ansvar for kontoen, men jeg bllr ikke hørt. 

Anonymkode: 56b73...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg må være kasserer på jobb, dvs ha ansvar for jobbens sparekonto; kan NM ta pant i disse midlene siden kontoen vil stå i mitt navn? 

Må jeg i så fall få mine kolleger til å bekrefte at dette ikke er min, men jobbens konto også? 
 

Jeg er i en forferdelig vanskelg situasjon der jeg kan bli tvunget til å ha ansvar for jobbens sparekonto, og mine kolleger vet ikke noe om min økonomiske situasjon. Jeg vil ikke at de skal vite det. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Har hatt vondt i magen i hele dag. Har prøvd å si at jeg ikke vil ha ansvar for kontoen, men jeg bllr ikke hørt. 

Anonymkode: 56b73...423

Igjen blir svaret teoretisk sett ja. Men det er ikke vanlig at namsmannen tar pant i bankkonto.

Jeg mener man får rett til å uttale seg når det sendes en utleggsbegjæring og at man kan forklare situasjonen for namsmannen, forutsatt at posten åpnes. 

Synes for øvrig det er uheldig at du har en konto i ditt navn med selskapets midler. En normal variant ville være at kontoen sto i selskapets navn og du hadde disposisjonsrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Igjen blir svaret teoretisk sett ja. Men det er ikke vanlig at namsmannen tar pant i bankkonto.

Jeg mener man får rett til å uttale seg når det sendes en utleggsbegjæring og at man kan forklare situasjonen for namsmannen, forutsatt at posten åpnes. 

Synes for øvrig det er uheldig at du har en konto i ditt navn med selskapets midler. En normal variant ville være at kontoen sto i selskapets navn og du hadde disposisjonsrett.

Dette er ikke i et selskaps navn, men jeg og mine kolleger sparer en viss sum hver uke som går til en såkalt «sosialkasse» (for turer osv).

Anonymkode: 56b73...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke i et selskaps navn, men jeg og mine kolleger sparer en viss sum hver uke som går til en såkalt «sosialkasse» (for turer osv).

Anonymkode: 56b73...423

Det er vel ikke enorme beløp, men hvis jeg var deg og for å være på den sikre siden ville jeg overført disse pengene til noen andre og funnet en grunn til at du ikke burde ha dette ansvaret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det er vel ikke enorme beløp, men hvis jeg var deg og for å være på den sikre siden ville jeg overført disse pengene til noen andre og funnet en grunn til at du ikke burde ha dette ansvaret. 

Det er snakk om nærmere 100.000

Anonymkode: 56b73...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finner ikke noen grunn, dessverre. Jeg har tenkt på det nesten konstant i over 14 timer. 

Anonymkode: 56b73...423

Hva med å si at dere har et inkassokrav dere har hatt problemer med å betale, og at det da bare blir surr om det ser ut som om du plutselig har en stor sum på konto. Du kan kanskje spørre en enkelt kollega om vedkommende kan overta ansvaret og forklare grunnen til kun den personen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, frosken skrev:

Hva med å si at dere har et inkassokrav dere har hatt problemer med å betale, og at det da bare blir surr om det ser ut som om du plutselig har en stor sum på konto. Du kan kanskje spørre en enkelt kollega om vedkommende kan overta ansvaret og forklare grunnen til kun den personen. 

Godt råd. Jeg klarte å avverge det. Er så lettet at du aner ikke. 
 

Anonymkode: 56b73...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...