Gå til innhold

Kupton eller andre om sultfølelse) bulimi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei jeg lurte på om det er fysisk sult bulimikere går gjennom ved overspising eller om det er følelsesmessig sult. 

Forstår ikke helt det der. Er man sulten fordi kroppen skriker etter mat eller er man sulten fordi man har et tomrom inni seg ? 

Hva er i så fall forskjell på bulimikere som overspiser og anorektikere som gjør det av og til ? 

 

Hvorfor utvikler noen bulimi mens andre utvikler anoreksi ? Har det med personlighet å gjøre ? 

Anonymkode: e8a62...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei jeg lurte på om det er fysisk sult bulimikere går gjennom ved overspising eller om det er følelsesmessig sult. 

Forstår ikke helt det der. Er man sulten fordi kroppen skriker etter mat eller er man sulten fordi man har et tomrom inni seg ? 

Hva er i så fall forskjell på bulimikere som overspiser og anorektikere som gjør det av og til ? 

 

Hvorfor utvikler noen bulimi mens andre utvikler anoreksi ? Har det med personlighet å gjøre ? 

Anonymkode: e8a62...7ea

Svært mange med bulimi har hatt anoreksi tidligere.

Det sies av og til at «enhver bulimiker er en mislykka anorektiker». 

Anonymkode: 50dac...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg fysisk sulten, men får samtidig et enormt sug i hele kroppen. Det kan sammenlignes med rus-sug, som jeg også har opplevd mye av da jeg er en nykter rusmisbruker. Det blir helt ukontrollerbart. Men, så blir jeg heller ikke mett av en porsjon mat heller når jeg er i overspisingsmodus. Noe jeg er myyye! Så mye at det går ut over livskvaliteten min. Jeg har et strengt matregime (har uspesifisert spiseforstyrrelse så kan ha både anorektisk og bulumisk atferd og tankemønster), pines daglig av den ville sulten og for hver gang jeg overspiser må jeg kompensere. Så jeg prøver å stabilisere matinntak, sultfølelse osv. Men jeg er helt vilt sulten uansett hvor mye eller lite jeg spiser. Har BMI på 21,5. Savner da jeg var undervektig (var bare litt undervektig, men så virkelig sykelig tynn ut da jeg pga trening hadde en del muskler). 

Så jeg er usikker på om det er kroppen min som er i ubalanse på grunn av alle sulteperiodene mine og som vil opp i vekt selv om jeg ikke er undervektig slik at det virkelig er ekte sult. Eller om det er psykisk. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker som får anoreksi er i større grad preget av perfeksjonisme, avhengige og unnvikende personlighetstrekk. Mennesker som derimot utvikler bulimi er mer preget av impulsivitet og emosjonell instabilitet. 

Anonymkode: e6a14...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svært mange med bulimi har hatt anoreksi tidligere.

Det sies av og til at «enhver bulimiker er en mislykka anorektiker». 

Anonymkode: 50dac...f50

Ikke alle bulimikere vil vel være anorektiker døende på 22 kg som nekter å spise, når man kan være fornøyd med bmi 18 og stappe i seg nøyaktig hva en vil. Jeg var strålende fornøyd med kroppen min da jeg hadde bulimi og var sykt nok stolt over spiseforstyrrelsen.

Anonymkode: 75d78...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker som får anoreksi er i større grad preget av perfeksjonisme, avhengige og unnvikende personlighetstrekk. Mennesker som derimot utvikler bulimi er mer preget av impulsivitet og emosjonell instabilitet. 

Anonymkode: e6a14...e44

Dette var nytt for meg. Kanskje derfor jeg er vekslende i symptomene for jeg har både avhengig, unnvikende og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...