Gå til innhold

Hvordan skaffe seg mat på vinteren ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis du ikke hadde hatt 1kr og måtte ut for å skaffe deg mat nå midt på vinteren i nord Norge. 

Hva ville du jaktet på bortsett fra fisk og elg 😬 hvilken mat finnes der ute. 

Hvordan klarte folk å overleve før i tiden Mtp mat ? 

Anonymkode: e91f1...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ekorn smaker som kylling visstnok. Da ville jeg ha satt opp ekorn-feller. Så ville jeg ha jaktet rein og annen vilt med egenlsgede redskaper. Og fisk og fugl. Og dyrket mine egne grønnsaker. Friskt vann fra gode ferskvannskilder. Skutt bjørn for mat og klær. Samme med rein. Lære å tenne bål uten moderne hjelpemidler. Funnet meg en hule i et fjell og bo i. Så hadde det nok blitt så bra så. Lurer på om jeg skal prøve. 

Anonymkode: cf63c...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ekorn smaker som kylling visstnok. Da ville jeg ha satt opp ekorn-feller. Så ville jeg ha jaktet rein og annen vilt med egenlsgede redskaper. Og fisk og fugl. Og dyrket mine egne grønnsaker. Friskt vann fra gode ferskvannskilder. Skutt bjørn for mat og klær. Samme med rein. Lære å tenne bål uten moderne hjelpemidler. Funnet meg en hule i et fjell og bo i. Så hadde det nok blitt så bra så. Lurer på om jeg skal prøve. 

Anonymkode: cf63c...883

Reineierne ville nok applaudert 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hadde kjellere der de kunne lagre mat gjennom vinteren: poteter, kålrabi, kålrot, syltetøy, korn, flatbrød, lefser etc. Grønnkål kan stå ute i kuldegrader.

Av ferskmat gjennom vinteren finnes fisk, ryper, duer, alker, sel, etc, i tillegg til produksjonsdyr (men det var vel vilt du tenkte på). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i området hvor jeg kommer fra ved kysten hadde de fleste før i tiden en melkeku og sauer. De byttet til seg eller kjøpte mel til brød. De spiste mye fisk siden det var det enkleste å få tak i. Noen jaktet på ryper og har til og med hørt at noen spiste snøspurver den hardeste tida. 

Det var stor forskjell før og etter krigen. Jeg har noen historier av min mor fra 2. verdenskrig der hun fortalte hvordan det var når de prøvde å gjemme seg fra tyskerne, hvordan det var å bli tvangsevakuert og hvordan det var å se hjemplassen bli brent ned. 

Min mor fortalte også at de aldri var sultne, men at hun noen ganger var ganske lei fisk og da fikk hun lov til å spise brød.

Hvis jeg bare hadde hatt 1 kr så hadde jeg nok gått for fisk for det er enkelt å få tak i her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke hadde hatt 1kr og måtte ut for å skaffe deg mat nå midt på vinteren i nord Norge. 

Hva ville du jaktet på bortsett fra fisk og elg 😬 hvilken mat finnes der ute. 

Hvordan klarte folk å overleve før i tiden Mtp mat ? 

Anonymkode: e91f1...820

De begynte jo ikke i november, de jobbet jo hele våren, sommeren og høsten for å skaffe mat så de hadde over vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ekorn smaker som kylling visstnok. Da ville jeg ha satt opp ekorn-feller. Så ville jeg ha jaktet rein og annen vilt med egenlsgede redskaper. Og fisk og fugl. Og dyrket mine egne grønnsaker. Friskt vann fra gode ferskvannskilder. Skutt bjørn for mat og klær. Samme med rein. Lære å tenne bål uten moderne hjelpemidler. Funnet meg en hule i et fjell og bo i. Så hadde det nok blitt så bra så. Lurer på om jeg skal prøve. 

Anonymkode: cf63c...883

Da måtte du ha gått langt og lenge for å finne alle disse dyrene... Slettes ikke alle steder det er ekorn, rein og bjørn 

Anonymkode: bcca0...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne situasjonen oppsto helt plutselig en dag hadde jeg nok ikke klart meg.  Jeg hadde måttet tigge på gata eller gå på omgang til familie og venner for å få noe å spise.  Jeg ville ikke gått alene ut i skogen for å jakte på bjørn med et våpen jeg aldri hadde håndtert før.  Å begynne og fiske alene i en båt midt på vinteren hadde jeg aldri klart heller.

Ergo jeg hadde lagt meg ned til å dø eller tigget.

Anonymkode: 24252...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2019 den 22.19, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke hadde hatt 1kr og måtte ut for å skaffe deg mat nå midt på vinteren i nord Norge. 

Hva ville du jaktet på bortsett fra fisk og elg 😬 hvilken mat finnes der ute. 

Hvordan klarte folk å overleve før i tiden Mtp mat ? 

Anonymkode: e91f1...820

Jeg ville ha prøvd å få meg en jobb sånn at jeg kunne tjene penger til å få kjøpt meg mat og andre ting jeg trengte. Akkurat sånn vi gjør i dag ;)

Anonymkode: 8669c...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle jeg jaktet på noe annet enn fisk og elg, da?

Storfugl er det endel av her.. Og rådyr. Og harer er det også. Et villsvin i ny og ne (må vel stekes godt, da).

Jeg tror man tar det man finner, og da er det jo endel småfugl, ekorn, til og med mus og rotter. Ganske lett å sette opp musefelle. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Hodestups skrev:

Hvorfor skulle jeg jaktet på noe annet enn fisk og elg, da?

Storfugl er det endel av her.. Og rådyr. Og harer er det også. Et villsvin i ny og ne (må vel stekes godt, da).

Jeg tror man tar det man finner, og da er det jo endel småfugl, ekorn, til og med mus og rotter. Ganske lett å sette opp musefelle. 

Har du hagle og ammunisjon da? Fiskeutstyr? For om du ikke eier en krone så må du jo ha penger for å kjøpe dette også... Akkurat nå er det jakttid, men ellers er det jo begrenset hva man kan jakte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Lillemus skrev:

Har du hagle og ammunisjon da? Fiskeutstyr? For om du ikke eier en krone så må du jo ha penger for å kjøpe dette også... Akkurat nå er det jakttid, men ellers er det jo begrenset hva man kan jakte på.

JEG har ikke, men et søsken av meg som bor like ved har. Og kjenner mange som har. Men jeg har fiskeutstyr så det holder for å si det sånn. Og kniv. 

Huleboerne lagde seg jo spyd påstår folk, hvorfor skal vi være dårligere enn dem? 

Hvis man ikke har 1 krone, og må ha mat, så tar man ikke hensyn til "jakttidene" altså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Hodestups skrev:

JEG har ikke, men et søsken av meg som bor like ved har. Og kjenner mange som har. Men jeg har fiskeutstyr så det holder for å si det sånn. Og kniv. 

Huleboerne lagde seg jo spyd påstår folk, hvorfor skal vi være dårligere enn dem? 

Hvis man ikke har 1 krone, og må ha mat, så tar man ikke hensyn til "jakttidene" altså ;)

Jeg tror allikevel det i Norge i dag er litt utopisk å tro at man sånn helt over natten skal være i stand til å bli selvforsørget med mat, men... ;) Tyvjakt slåes det jo ned på og da vil det nok være bedre å gå til Frelsesarmeens suppekjøkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg tror allikevel det i Norge i dag er litt utopisk å tro at man sånn helt over natten skal være i stand til å bli selvforsørget med mat, men... ;) Tyvjakt slåes det jo ned på og da vil det nok være bedre å gå til Frelsesarmeens suppekjøkken.

Kommer litt an på hvor man bor, vil jeg tro.

Men hele scenarioet er urealistisk, for du har NAV og sosialstønad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...