Gå til innhold

Celleprøve og helt ny lege


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er på fastlege nr tre dette året helt ufrivillig og er mildt sagt ikke blid for det. Har utsatt å gå til den nye, selv om jeg strengt tatt burde siden jeg har noen kroniske sykdommer. Nå har jeg fått masebrev om celleprøve. Har ekstremt lite lyst til å skreve for henne når jeg ikke orker å ta samme presentasjon enda en gang om meg selv. Tips til hva jeg kan gjøre? 

Anonymkode: 31654...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på fastlege nr tre dette året helt ufrivillig og er mildt sagt ikke blid for det. Har utsatt å gå til den nye, selv om jeg strengt tatt burde siden jeg har noen kroniske sykdommer. Nå har jeg fått masebrev om celleprøve. Har ekstremt lite lyst til å skreve for henne når jeg ikke orker å ta samme presentasjon enda en gang om meg selv. Tips til hva jeg kan gjøre? 

Anonymkode: 31654...69c

Gå og ta celleprøven, vis at du er voksen og tar ansvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har utsatt å gå til den nye, selv om jeg strengt tatt burde siden jeg har noen kroniske sykdommer. Nå har jeg fått masebrev om celleprøve. Har ekstremt lite lyst til å skreve for henne når jeg ikke orker å ta samme presentasjon enda en gang om meg selv.

Hun har vel journalen din, så det er begrenset hvor omfattende presentasjonen trenger å være?

Du må jo gjennom den første konsultasjonen før eller senere uansett, så det er vel bare å tenke at det er noe man "må"? Jeg ville ikke utsatt celleprøven uten en bedre grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Be om henvisning til gynekolog.

Anonymkode: bda22...816

Jeg tenkte også på den muligheten, men da må hun jo både innom fastlegen og ta prøven hos en ukjent lege, så jeg ser ikke at det gjør saken så mye bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, laban skrev:

Jeg tenkte også på den muligheten, men da må hun jo både innom fastlegen og ta prøven hos en ukjent lege, så jeg ser ikke at det gjør saken så mye bedre?

Ok, jeg snakket bare med fastlegen og fikk henvisning. Men det innebærer at hun må snakke med fastlegen. Hun kan også oppsøke privat gyn. 

Anonymkode: bda22...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, jeg snakket bare med fastlegen og fikk henvisning. Men det innebærer at hun må snakke med fastlegen. Hun kan også oppsøke privat gyn. 

Anonymkode: bda22...816

Hvis fastlegen ikke kjenner henne fra før, må hun trolig innom. Privat er en løsning, men det er dyrt - og hun må fortsatt "skreve" for en ukjent lege...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, laban skrev:

Hvis fastlegen ikke kjenner henne fra før, må hun trolig innom. Privat er en løsning, men det er dyrt - og hun må fortsatt "skreve" for en ukjent lege...

Ja, det er dette som er problemet. Jeg trenger egentlig en lege jeg kjenner og har tillit til, siden det å ta celleprøve ikke er en enkel greie for meg og jeg hadde en guffen opplevelse i gynekologstolen da jeg var hos en annen random lege utlandet noen år tilbake. 

Anonymkode: 31654...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er dette som er problemet. Jeg trenger egentlig en lege jeg kjenner og har tillit til, siden det å ta celleprøve ikke er en enkel greie for meg og jeg hadde en guffen opplevelse i gynekologstolen da jeg var hos en annen random lege utlandet noen år tilbake. 

Anonymkode: 31654...69c

Sånn var det hos meg også. 

Anonymkode: bda22...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på fastlege nr tre dette året helt ufrivillig og er mildt sagt ikke blid for det. Har utsatt å gå til den nye, selv om jeg strengt tatt burde siden jeg har noen kroniske sykdommer. Nå har jeg fått masebrev om celleprøve. Har ekstremt lite lyst til å skreve for henne når jeg ikke orker å ta samme presentasjon enda en gang om meg selv. Tips til hva jeg kan gjøre? 

Anonymkode: 31654...69c

Jeg må ta celleprøve hos en ny ung lege, har ikke lyst men må. Det er vel noe alle gruer seg til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen min sa til meg at hvis hans kvinnelige pasienter likte GU så måtte han stengt kontoret 

Anonymkode: bda22...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fastlegen min sa til meg at hvis hans kvinnelige pasienter likte GU så måtte han stengt kontoret 

Anonymkode: bda22...816

Jada, men dette er litt mer enn å bare ikke like gu. 

Anonymkode: 31654...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på fastlege nr tre dette året helt ufrivillig og er mildt sagt ikke blid for det. Har utsatt å gå til den nye, selv om jeg strengt tatt burde siden jeg har noen kroniske sykdommer. Nå har jeg fått masebrev om celleprøve. Har ekstremt lite lyst til å skreve for henne når jeg ikke orker å ta samme presentasjon enda en gang om meg selv. Tips til hva jeg kan gjøre? 

Anonymkode: 31654...69c

blås i fastlege, betal 1100 eller hva det er og gå privat hos en gynekolog du kan ha over tid.

Anonymkode: eb0db...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jada, men dette er litt mer enn å bare ikke like gu. 

Anonymkode: 31654...69c

Jeg vet da det. Jeg har vært i dine sko og rådet deg utifra egenerfaring. Men du vil ikke ha mine råd. Så du får ha lykke til videre. 

Anonymkode: bda22...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet da det. Jeg har vært i dine sko og rådet deg utifra egenerfaring. Men du vil ikke ha mine råd. Så du får ha lykke til videre. 

Anonymkode: bda22...816

? jeg har ikke sagt jeg ikke vil ha dine råd! Jeg tenker gjennom det folk skriver og vurdere hva av det som evt er best å gjøre. 

Anonymkode: 31654...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

blås i fastlege, betal 1100 eller hva det er og gå privat hos en gynekolog du kan ha over tid.

Anonymkode: eb0db...afd

Ja, det er en mulighet. Det gjelder å velge den minst verste løsningen her. 😐

Anonymkode: 31654...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ha en time i forkant av selve undersøkelsen? Med en komplisert historikk kan det kanskje gjøre det litt lettere å føle seg trygg i GU-settingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Hva med å ha en time i forkant av selve undersøkelsen? Med en komplisert historikk kan det kanskje gjøre det litt lettere å føle seg trygg i GU-settingen?

Jeg vurderer frem og tilbake hva som ville føles best. Det er ikke gitt at en time først gjør undersøkelsen så mye bedre. Jeg opplevde en voldtekt som jeg ikke plages med på noen andre måter på enn akkurat i gynekologstolen. Erfaringsvis har det liten si om jeg sier noe i forkant om dette. De sier bare å ja, og så er det vanlig undersøkelse. Da er det noen ganger like greit å holde kjeft og ikke stille seg enda mer sårbar til ingen nytte. Med min fastlege jeg hadde i årevis var det trygt og jeg hadde kontroll. Nå føler jeg liten kontroll. Og det er også fordi jeg mistet to gode fastleger jeg valgte selv og så fikk jeg bare en ny ut av det blå, to dager etter sist besøk der. Dette var i en periode hvor jeg mistet mange rundt meg, dødsfall i familie, ekskjæreste og venner bare falt ifra også på samme tid. Det aller siste jeg trengte var en random ny lege. Har sjekket privat og da er det til en gammel mann. Høres ikke bra ut for meg det heller. Jeg føler at jeg sitter og må velge det minst skadelige «overgrepet» for å få unnagjort den hersens celleprøven med. 

Anonymkode: 31654...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...