Gå til innhold

Selvmordssaken i NRK


Pragmatikeren

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

30 minutter siden, Pragmatikeren skrev:

Hva tenker dere om saken NRK har publisert i dag, om selvmord på Instagram? 

Synes det er ille..grøsser av det. Fikk ikke med meg hele saken, men nok :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en viktig sak. For meg ser det ut som det er ganske typisk miljø blant unge fra psyk. avd som har flyttet inn på Instagram. 

Anonymkode: dfeb6...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ser mange reagerer på at det ble publisert i helgen og at det virker triggende på de som er suicidale fra før. 

Anonymkode: dfeb6...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Pragmatikeren skrev:

Hva tenker dere om saken NRK har publisert i dag, om selvmord på Instagram? 

Flott og viktig (og ikke et nytt fenomen).

Anonymkode: 91de7...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flott og viktig (og ikke et nytt fenomen).

Anonymkode: 91de7...cee

Nei, det er ikke nytt. Det er bare nytt hvor det befinner seg. Derfor reagerer jeg på all kritikk som handler om at dette er bare på grunn av at psykiatrien har for lite ressurser. Det svaret er for enkelt. 

Anonymkode: dfeb6...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente Andrine personlig, har lest artikkelen men har ikke turt å se "Innafor" enda for er så redd for hvordan jeg blir å takle det

Hun var en helt fantastisk flott jente. Så sårt å tenke på all smerten hun bar på, og at hun måtte ty til slike nettsamfunn for å føle seg sett. 

Jeg har vært en del av det nettverket selv, for noen år siden. Det var utrolig avhengighetsskapende å få den støtten og oppmerksomheten der inne, som jeg følte jeg ikke fikk ellers i livet. Heldigvis skjønte jeg etterhvert at jeg måtte ut derfra. Eller kanskje jeg bare vokste fra det. 

Uansett, det er så toksis. Jo mer dramatisk selvskadingen er, jo mer oppmerksomhet og bekymring vil det naturligvis tiltrekke seg. Til slutt kan det koste folk livet. 

Utrolig viktig at dette kommer ut i lyset. 

Anonymkode: 1a2dd...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjente Andrine personlig, har lest artikkelen men har ikke turt å se "Innafor" enda for er så redd for hvordan jeg blir å takle det

Hun var en helt fantastisk flott jente. Så sårt å tenke på all smerten hun bar på, og at hun måtte ty til slike nettsamfunn for å føle seg sett. 

Jeg har vært en del av det nettverket selv, for noen år siden. Det var utrolig avhengighetsskapende å få den støtten og oppmerksomheten der inne, som jeg følte jeg ikke fikk ellers i livet. Heldigvis skjønte jeg etterhvert at jeg måtte ut derfra. Eller kanskje jeg bare vokste fra det. 

Uansett, det er så toksis. Jo mer dramatisk selvskadingen er, jo mer oppmerksomhet og bekymring vil det naturligvis tiltrekke seg. Til slutt kan det koste folk livet. 

Utrolig viktig at dette kommer ut i lyset. 

Anonymkode: 1a2dd...7ab

Jeg reagerer litt på det at "hun måtte ty til slike nettsamfunn for å føle seg sett". Er ikke det å legge et veldig stort ansvar på omgivelsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gargamel skrev:

Jeg reagerer litt på det at "hun måtte ty til slike nettsamfunn for å føle seg sett". Er ikke det å legge et veldig stort ansvar på omgivelsene?

Kan være litt enig med deg i dette.

Da jeg var dårligere så trengte jeg mye mer bekreftelser og å bli sett, på en helt annen måte enn nå. Så for meg har det handlet om å bli bedre for at dette skulle minske. Nå har jeg, bortsett fra noen år, fått veldig god hjelp samtidig som jeg selvfølgelig har jobbet hardt for å bli bedre. For  de som ikke har hatt samme mulighet som meg, så kan jeg skjønne at en blir sittende fast i destruktiv adferd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg reagerer litt på det at "hun måtte ty til slike nettsamfunn for å føle seg sett". Er ikke det å legge et veldig stort ansvar på omgivelsene?

Jeg sier ikke at hun ikke ble sett av omgivelsene. Det var mange som brydde seg veldig mye og som ville hennes aller beste. Jeg sier at hun måtte ty til Internett for å FØLE seg sett. Det er veldig sårt å tenke på, for omgivelsene som virkelig prøvde så godt de kunne. 

Anonymkode: 1a2dd...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter stor pris på at media tar opp dette, for det er ikke et nytt fenomen. Slike fora har eksistert like lenge som internett, bare på litt andre plattformer. I sin tid var også jeg en av de som oppsøkte den typen "samfunn," og det tok etter hvert en en temmelig destruktiv retning for flere. Først var det mange som følte seg både alene, misforstått og ikke tatt på alvor. I en del tilfeller stemte dette dessverre. Etter hvert vokste det fram det en kultur der de som ikke skadet seg så alvorlig følte seg som pingler. Konsekvensen av det ble at selvskadingen utartet for flere deltakere, på tross av forsikringer fra de som satt verst i klisteret om at det for all del ikke var riktig å tenke slik. Bilder var tillatt, og dermed var konkurransen i gang den. Bevisst eller ikke. En god del ble verre, og det tror jeg ikke bare kom av mangel på forståelse fra hjelpeapparatet.

At man søker kontakt med andre som sliter med det samme er 100% forståelig. Problemet er at det ikke finnes noen som helst kontroll med hva man får legge ut. Bilder av skader, detaljerte beskrivelser av selvmordsforsøk og metoder er aldri sunt. Fokuset på de positive sidene med å ha kontakt med andre i samme situasjon kommer på avveie, og det blir kontraproduktivt. Slik kontakt bør heller ta sikte på refleksjon rundt hva som kan gjøres både fra den enkeltes og hjelpeapparatets side. Hvordan inspirere andre til å ta vare på seg selv? Hvordan kan man ha en konstruktiv dialog med hjelpeapparatet om hva man ønsker? Når og hvordan er det greit å gripe inn for å hindre slik omgang på nett? 

 

Endret av FjellOgDalar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulike varianter av dette har vært kjent lenge. Noe av grunnen til at dol alltid har vært strenge mht. hvordan det tillates at folk skriver om selvdestruktivitet, har vært en bevisst policy med hensikt å unngå at tilsvarende fenomener skulle få utspille seg på dol. 

Jeg synes det er bra at NRK belyser dette grundig. Det eneste jeg er usikker på hvor hensiktsmessig er, er listen over unge mennesker som har begått selvmord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier ikke at hun ikke ble sett av omgivelsene. Det var mange som brydde seg veldig mye og som ville hennes aller beste. Jeg sier at hun måtte ty til Internett for å FØLE seg sett. Det er veldig sårt å tenke på, for omgivelsene som virkelig prøvde så godt de kunne. 

Anonymkode: 1a2dd...7ab

Ja, jeg kan godt tenke meg at syke og mørke tanker blir forstått og akseptert i et sånt nettsamfunn. På den måten vil de kanskje føle seg sett der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken sier noe om hvordan en pasientgruppe har blitt og blir møtt i helsevesenet. De har blitt stemplet som oppmerksomhetssøkende og manipulerende. Men å skade seg eller sulte seg er en måte å kommunisere på. De har manglet ord og de har manglet noen som kan lytte til det de sier. Så forsøker de å si noe om hvor vondt de har det på den eneste måten de kan. Helsevesenet skulle ha vært der og lært de å kommunisere på en annen måte. Og når ble oppmerksomhetssøkende et negativt ord? Hvem ønsker ikke oppmerksomhet/å bli sett av sine omgivelser? De ønsker ikke oppmerksomhet for skadene sine, men for smerten de kjenner inni seg. De ønsker å bli bekreftet og anerkjent av noen rundt seg. De fleste av disse personene har nok hatt alvorlig mangel på nettopp oppmerksomhet i veldig mange år. Jeg synes det er flott at dette tas frem i media slik at flere får kjennskap til dette. Slik at samfunnet kan slutte å dømme disse menneskene fordi de tror de vet noe om hva de holder på med og hvorfor. 
 

Anonymkode: 02d40...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...