Gå til innhold

What doesn't kill you make you stronger?


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

Worrisome Plenty

Det var Nietze som kom med dette sitatet. Jeg synes det er ett dårlig sitat. Alt tyder jo på att negative opplevelser ikke er noe man vokser på. Hvorfor skulle man da få angst etter mobbing, overgrep, sykdom osv. Nei, det er en floskel ikke noe mer. Eller har du opplevd noe farlig som du har vokst på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Worrysome plenty skrev:

Det var Nietze som kom med dette sitatet. Jeg synes det er ett dårlig sitat. Alt tyder jo på att negative opplevelser ikke er noe man vokser på. Hvorfor skulle man da få angst etter mobbing, overgrep, sykdom osv. Nei, det er en floskel ikke noe mer. Eller har du opplevd noe farlig som du har vokst på?

Nei, kommer ikke på noe...

Anonymkode: 43b5a...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Det var Nietze som kom med dette sitatet. Jeg synes det er ett dårlig sitat. Alt tyder jo på att negative opplevelser ikke er noe man vokser på. Hvorfor skulle man da få angst etter mobbing, overgrep, sykdom osv. Nei, det er en floskel ikke noe mer. Eller har du opplevd noe farlig som du har vokst på?

Enig. Jeg synes det er helt idiotisk ..dersom setningen står alene. Om vi legger til: "så lenge du har et godt nettverk, stabil økonomi, får hjelp til å komme deg ut av dritten du er i OG får bearbeidet det på riktig måte", - høres det litt bedre ut i mine ører.

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Worrysome plenty skrev:

Det var Nietze som kom med dette sitatet. Jeg synes det er ett dårlig sitat. Alt tyder jo på att negative opplevelser ikke er noe man vokser på. Hvorfor skulle man da få angst etter mobbing, overgrep, sykdom osv. Nei, det er en floskel ikke noe mer. Eller har du opplevd noe farlig som du har vokst på?

Jeg har snakket med en seniorforsker på nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress og vedkommende mente at denne påstanden var helt feil. En blir ikke sterkere av å ha opplevd mye traumer, sykdom, mobbing o.l.   Kan vel si meg enig i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Som de fleste ordtak kan det vel være noe sant i det i noen sammmenhenger. Jeg tror man kan vokse på å bli litt utfordret og få litt motstand. Kanskje bli sliten, fryse litt og være litt sulten. Kanskje få litt kjeft, bli kastet på dypt vann og og stå i noen konflikter.

Man skal ikke trekke det for langt. Man blir ikke sterkere av langvarig sykdom, systematisk mobbing eller seksuelt missbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Det var Nietze som kom med dette sitatet. Jeg synes det er ett dårlig sitat. Alt tyder jo på att negative opplevelser ikke er noe man vokser på. Hvorfor skulle man da få angst etter mobbing, overgrep, sykdom osv. Nei, det er en floskel ikke noe mer. Eller har du opplevd noe farlig som du har vokst på?

Nei, det skulle egentlig hete What doesn't kill my makes you only survive.

Eventuelt: 

Bilderesultat for what doesn't kill you makes you

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, den siste der føler jeg meg truffet av! Men svart humor synes jeg er en god mestringsstrategi så lenge man beregner sitt publikum. 

Jeg sier litt flåsete at det som ikke dreper meg gjør meg forbannet sliten, om noen begynner å mase med det sitatet. Veg og merke i forhold til de virkelig alvorlige sakene som har hendt meg i livet. Det overforenkler veldig. Man kan lære av feil man gjør, og oppnå mer selvinnsikt igjennom utfordringer. Men vi har alle våre grenser mellom hva som er sunt og ikke. Alvorlige krenkelser og store helseproblemer har aldri vært balsam for sjela mi i alle fall. Kanskje har jeg lært noe om å ta bedre vare på meg selv, men det må være det eneste. 

Endret av FjellOgDalar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er et dårlig sitat. Men det var en psykiater som sa en gang til meg at sitatet hadde blitt oversatt litt feil. Det skal egentlig være det som ikke ødelegger meg, gjør meg sterkere. Synes ødelegger er et bedre ordvalg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, sykkelpiken skrev:

Jeg synes også det er et dårlig sitat. Men det var en psykiater som sa en gang til meg at sitatet hadde blitt oversatt litt feil. Det skal egentlig være det som ikke ødelegger meg, gjør meg sterkere. Synes ødelegger er et bedre ordvalg. 

Ja, DET var noe annet! 

Anonymkode: 249c4...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kommer litt an på. 

La oss si man får mye motgang i livet, men etter motgangen får man en god periode der man kan blomstre og utfolde seg, så vil jeg si at det gjør deg sterkere. Det har jeg sett at det gjør.

Men det er helt avhengig av at du FÅR "restitusjon etter treningen", ellers ender du bare opp med avrevne muskler og melkesyre (som da kan representere angst og traumer, eller negative tanker i denne sammenheng...)

Jeg er en sterk person. Men jeg HAR MYE. Det er mange som hadde bukket under før meg, psykisk. 
Alle psykologer eller psykiatriske sykepleiere jeg tidligere har snakket med har uten å kjenne hverandre gitt meg skryt for å være løsningsorientert og for at jeg jobber hardt med å takle hverdagen. Finne muligheter, og smutthull, i mitt eget sinn og med den kroppen jeg har fått delt ut her i livet.

Jeg har merket at de negative opplevelsene jeg har hatt i livet, som forresten er så mange at jeg har mistet oversikten, de har samtidig gitt meg noe. De har gjort meg til en sterkere person, til en klokere og visere sjel. 

Det er kanskje en fattig trøst, men når det kommer til psykisk sykdom var psykologen enig med meg: De som aldri har hatt motgang i livet er ofte grunne. Både følelsesmessig og filosofisk. Det var kanskje litt kontroversielt av henne å si det, men det ble sagt. 

Og jeg ser på det som en styrke å ha kunnskap, empati/sympati med andre, visdom, og evne å reflektere over livet noe mer enn å bare flyte rundt på en rosa sky hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2019 den 20.46, Worrysome plenty skrev:

Det var Nietze som kom med dette sitatet. Jeg synes det er ett dårlig sitat. Alt tyder jo på att negative opplevelser ikke er noe man vokser på. Hvorfor skulle man da få angst etter mobbing, overgrep, sykdom osv. Nei, det er en floskel ikke noe mer. Eller har du opplevd noe farlig som du har vokst på?

Jeg vil vel si at jeg har ikke vokst på alle typer negative opplevelser. 

Noen opplevelser skapte angst. Noen opplevelser lærte meg hva jeg skal gjøre for å unngå at det samme skjer igjen. Men jeg kunne vært mange av de vonde opplevelsene foruten. For jeg hadde vært sterk uten dem og. Mulig sterkere.

Jeg tenker at det er vel et trøstende sitat. Fungerer vel som at man kan bli litt jordnær og vis og. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitatet kan sikkert anvendes generelt. Personlig er jeg enig i at tøffe opplevelser i livet er noe man lærer av. Samtidig tenker jeg at man må ha trygghet og gode omstendigheter som basis. Elendighet på hele fjøla vil antakelig forsterke det hele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...