Gå til innhold

Den beste middagen


Hodestups

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Julemiddag med ribbe, medisterkaker, medisterpølse, god saus, poteter, rosenkål, babygulrøtter, erter, surkål og tyttebær! Nytes kun i julen :)

Anonymkode: 07c9e...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hodestups skrev:

Hva er yndlingsmiddagen din?

Jeg har ikke én favoritt men mange :) Er veldig glad i all god mat og enda mer glad i god mat i godt selskap! I høst har jeg lagd eller fått servert flere favoritter, alt fra skikkelig god vongole med hjerteskjell, mammas hjemmelagde fiskegrateng, lettsaltet torsk, perfekt trukket kveite med ovnsbakte rotgrønnsaker og søtpotetpuré, boef en daube, dim sum, gammeldags hjemmelagd kjøttdeigpizza m.m. ALT er godt når råvarene er gode og kokken likeså! 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg har ikke én favoritt men mange :) Er veldig glad i all god mat og enda mer glad i god mat i godt selskap! I høst har jeg lagd eller fått servert flere favoritter, alt fra skikkelig god vongole med hjerteskjell, mammas hjemmelagde fiskegrateng, lettsaltet torsk, perfekt trukket kveite med ovnsbakte rotgrønnsaker og søtpotetpuré, boef en daube, dim sum, gammeldags hjemmelagd kjøttdeigpizza m.m. ALT er godt når råvarene er gode og kokken likeså! 

vongole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kayia skrev:

Spagetti vongole. Vongole betyr strengt tatt «hjerteskjell», en uvane at jeg forkorter navnet på retten :) 

 

ahaaa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hodestups skrev:

Hva er yndlingsmiddagen din?

Umulig å si bare en - jeg er veldig glad i mat og spiser mye forskjellig. Siden i sommer har vi omtrent ukentlig hatt stekt laks med potetsalat, grønn salat og teryakisaus. Nam! Men det som topper lista er kanskje viltgryta kjæresten lager for han lager så vanvittig gode sauser! Sist nå så stekte vi ei lita hjortesteik i leirgryta med et par gulrøtteer, to løk og to epler + 2 dl vann. Etterpå lagde han saus på sjyet (tilsatte en pose viltsaus (som regel bruker vi ikke det, men gjorde det denne gangen), creme fraiche, sennep, tyttebær, havsalt og pepper) - vi hadde i to dager av denne og vi sleiket omtrent fatene etterpå...

I dag hadde vi noe så enkelt som stekt torsk med poteter, gulrot, stekt løk og en smørklatt på potetene - knallgodt! Har blitt mer og mer glad i fisk de siste årene. En ny slager er å steke kyllingfileter i stekepanna, koke ut sjyet med litt creme fraiche og tømme over og så servere det med ovnsbakte rotgrønnsaker Deler bare kålrot, sellerirot og gulrot i staver, vender dem i olje og har på havsalt og pepper, legger dem på ovnsplate og steker dem på 200 grader i 20 min omtrent. Gooodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ordentlig hjemmelaget lapskaus - uten bruk av ferdigposer fra frysedisken av noe slag. Det tar litt tid, men er godt.

Er også glad i fiskepakker, dvs. laks eller ørret som pakkes inn i folie med ønskede grønnsaker og stekes i ovn i 30-35 minutter. Kan f.eks. serveres med bakt potet tilberedt i mikro gjort på 16 minutter totalt.

Er veldig mye som er godt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eva Sofie skrev:

Ordentlig hjemmelaget lapskaus - uten bruk av ferdigposer fra frysedisken av noe slag. Det tar litt tid, men er godt.

Er også glad i fiskepakker, dvs. laks eller ørret som pakkes inn i folie med ønskede grønnsaker og stekes i ovn i 30-35 minutter. Kan f.eks. serveres med bakt potet tilberedt i mikro gjort på 16 minutter totalt.

Er veldig mye som er godt... :)

ååå, minner fra bestemor/bestefar, ordentlig god og hjemmelaga lapskaus i gryte :) Den lukten sitter brent fast i minnet og gir meg en lun, varm og trygg følelse! Takk!

Endret av Hodestups
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Xtra skrev:

Har ikke én favorittrett, det varierer etter humør, sesong, vær, geografi, selskap, tilgang på råvarer og enda mye mer.

Forståelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...