Gå til innhold

Sykemeldt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skrev i siste uke om tanker jeg hadde om å be legen om sykemelding.  Da jeg kom til ham i dag gikk det ikke lenge før han nevnte det selv.  Jeg er utrolig glad for å ha en lege som ikke prøver å proppe i meg mest mulig medisiner som sløver meg ned og gjør meg totalt forvirret.

De som trodde at jeg BARE ønsket meg en uke eller to til å slappe av kan tenke seg litt om.  Å nevne fysisk syke som ønsker seg dager til å slappe av, men ikke får sykemelding var ekstremt sårende.  Det viser en holdning overfor psykiske sykdommer som jeg synes er vanskelig å svelge.  Dette er tross alt et psykiatrisk forum.

Nå skal jeg til familien (med legens fulle velsignelse) og satser på å komme meg opp igjen.  Jeg har pågangsmot og glede av livet så situasjonen er ikke på nær så alvorlig som for noen år siden. Dit håper jeg aldri kommer igjen.

Anonymkode: 65160...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Viktig å huske på at vi her inne på forumet bare har fått høre en liten brøkbit av historien din og har svart der etter, så ingen grunn til å bære nag. 

Veldig bra at du kom deg til legen og tok det der i fra. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fionys skrev:

Viktig å huske på at vi her inne på forumet bare har fått høre en liten brøkbit av historien din og har svart der etter, så ingen grunn til å bære nag. 

Veldig bra at du kom deg til legen og tok det der i fra. God bedring!

Jeg bærer ikke nag, men jeg er sjokkert over at man kan nevne fysisk syke som har lyst å slappe av og ikke gjør det.  Når jeg skriver at jeg har vært alvorlig psykisk syk og er redd for å bli det igjen så kan jeg ikke forstå slike reaksjoner.  De som forteller meg at de har vært depressive og jobbet hele tiden de vet ikke hva depresjon er.  Hva er det som mangler i historien min?  Er ikke det nok at jeg har hatt en meget alvorlig depresjon.  Trenger man å vite hvor mange dager jeg ikke kunne stå opp, hvor ofte familie og venner måtte passe på at jeg spiste eller hvilken tanker jeg hadde om å dø?

Anonymkode: 65160...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev i siste uke om tanker jeg hadde om å be legen om sykemelding.  Da jeg kom til ham i dag gikk det ikke lenge før han nevnte det selv.  Jeg er utrolig glad for å ha en lege som ikke prøver å proppe i meg mest mulig medisiner som sløver meg ned og gjør meg totalt forvirret.

De som trodde at jeg BARE ønsket meg en uke eller to til å slappe av kan tenke seg litt om.  Å nevne fysisk syke som ønsker seg dager til å slappe av, men ikke får sykemelding var ekstremt sårende.  Det viser en holdning overfor psykiske sykdommer som jeg synes er vanskelig å svelge.  Dette er tross alt et psykiatrisk forum.

Nå skal jeg til familien (med legens fulle velsignelse) og satser på å komme meg opp igjen.  Jeg har pågangsmot og glede av livet så situasjonen er ikke på nær så alvorlig som for noen år siden. Dit håper jeg aldri kommer igjen.

Anonymkode: 65160...f45

Syns du overdriver din reaksjon på hvordan andre svarte deg i den tråden. Du kom med begrenset informasjon og de fleste svarte deg etter beste beste mening. Du hadde en svært dårlig dag og formidlet det her på forumet, og det virket som om du hadde forutbestemte meninger om hvordan folk skulle svare deg. Det kan være vanskelig for andre å vite hvor alvorlig det er. Jeg svarte deg ikke i den tråden, men det virket først for meg også som om du vurderte å ta deg noen dager sykemelding uten at det kanskje var helt nødvendig. Og nå kommer du med en "der ser dere at jeg hadde rett".

Med det sagt så var det bra du fikk sykemelding når det var det riktige for deg. God bedring. 

Anonymkode: a6d98...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns du overdriver din reaksjon på hvordan andre svarte deg i den tråden. Du kom med begrenset informasjon og de fleste svarte deg etter beste beste mening. Du hadde en svært dårlig dag og formidlet det her på forumet, og det virket som om du hadde forutbestemte meninger om hvordan folk skulle svare deg. Det kan være vanskelig for andre å vite hvor alvorlig det er. Jeg svarte deg ikke i den tråden, men det virket først for meg også som om du vurderte å ta deg noen dager sykemelding uten at det kanskje var helt nødvendig. Og nå kommer du med en "der ser dere at jeg hadde rett".

Med det sagt så var det bra du fikk sykemelding når det var det riktige for deg. God bedring. 

Anonymkode: a6d98...f46

Hva er det du forsvarer?  At det er greit å sammenligne fysiske og psykiske sykdommer?

Anonymkode: 65160...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes du skal lese tråden din om igjen når det har gått litt tid. Forhåpentligvis vil du da se det med nye øyne og forstå at folk bare svarte etter beste mening. De symptomene du nevnte i hovedinnlegget er også slik friske mennesker kan føle seg når de føler seg stresset og overarbeidet.  Det var ikke  lett å gjette seg til at det var snakk om alvorlig depresjon. Det skrev du ikke før senere i tråden. Flott du ble forstått hos legen din! God bedring. 

Anonymkode: 85338...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du skal lese tråden din om igjen når det har gått litt tid. Forhåpentligvis vil du da se det med nye øyne og forstå at folk bare svarte etter beste mening. De symptomene du nevnte i hovedinnlegget er også slik friske mennesker kan føle seg når de føler seg stresset og overarbeidet.  Det var ikke  lett å gjette seg til at det var snakk om alvorlig depresjon. Det skrev du ikke før senere i tråden. Flott du ble forstått hos legen din! God bedring. 

Anonymkode: 85338...7c9

Jeg ser ingen grunn til å lese tråden igjen for å friske opp minnet om hvor såret jeg ble da jeg fikk høre om fysisk syke som ikke sykemeldte seg.  Jeg synes det er helt merkelig hvis ingen forstår at den sammenligningen mellom fysisk og psykisk sykdom er sårende og det spesielt når jeg skriver på psykiatrisk forum.  Jeg vet hva jeg skrev og jeg vet at jeg skrev om depresjon og depressive symptomer.  Det var det noen som forsto så om du ikke gjorde det så er det ditt problem.

Anonymkode: 65160...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ingen grunn til å lese tråden igjen for å friske opp minnet om hvor såret jeg ble da jeg fikk høre om fysisk syke som ikke sykemeldte seg.  Jeg synes det er helt merkelig hvis ingen forstår at den sammenligningen mellom fysisk og psykisk sykdom er sårende og det spesielt når jeg skriver på psykiatrisk forum.  

Anonymkode: 65160...f45

Forstår ikke hvorfor det skulle være sårende.

Anonymkode: c097d...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev i siste uke om tanker jeg hadde om å be legen om sykemelding.  Da jeg kom til ham i dag gikk det ikke lenge før han nevnte det selv.  Jeg er utrolig glad for å ha en lege som ikke prøver å proppe i meg mest mulig medisiner som sløver meg ned og gjør meg totalt forvirret.

De som trodde at jeg BARE ønsket meg en uke eller to til å slappe av kan tenke seg litt om.  Å nevne fysisk syke som ønsker seg dager til å slappe av, men ikke får sykemelding var ekstremt sårende.  Det viser en holdning overfor psykiske sykdommer som jeg synes er vanskelig å svelge.  Dette er tross alt et psykiatrisk forum.

Nå skal jeg til familien (med legens fulle velsignelse) og satser på å komme meg opp igjen.  Jeg har pågangsmot og glede av livet så situasjonen er ikke på nær så alvorlig som for noen år siden. Dit håper jeg aldri kommer igjen.

Anonymkode: 65160...f45

På et forum er vi veldig avhengig av den informasjonen du gir. I den første tråden din er jeg enig i at det virket som det var vanlig høstslitenhet. Det at du har hatt alvorlig depresjon betyr ikke automatisk at du får det igjen, og bare du og legen din kan vurdere hva som er best for deg i den gitte situasjonen. Forstår ikke helt den sårheten du gir uttrykk for her over svarene du fikk i første tråden. Virker som du går veldig forsvar og har behov for å anklage andre brukere.

Anonymkode: fd4d9...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ingen grunn til å lese tråden igjen for å friske opp minnet om hvor såret jeg ble da jeg fikk høre om fysisk syke som ikke sykemeldte seg.  Jeg synes det er helt merkelig hvis ingen forstår at den sammenligningen mellom fysisk og psykisk sykdom er sårende og det spesielt når jeg skriver på psykiatrisk forum.  Jeg vet hva jeg skrev og jeg vet at jeg skrev om depresjon og depressive symptomer.  Det var det noen som forsto så om du ikke gjorde det så er det ditt problem.

Anonymkode: 65160...f45

Nå har jeg selv hatt alvorlig depresjon og har vært innlagt flere ganger på sykehus  pga det + andre ting. Men har også hatt perioder med depresjon der jeg har vært i full jobb. Å skrive at man tidligere har vært sykmeldt pga psykiske årsaker og frykter ny depresjon  sier ingenting om alvorlighetsgraden.  Det er en kjent sak at sykemelding ikke alltid er den beste løsningen. Det gjelder psykisk syke like mye som fysisk syke.  Siden du avsluttet hovedinnlegget i forrige tråd med at du skammet deg, forstår jeg  det slik at det var veldig vanskelig  for deg å be om sykemelding?   Hvis det er tilfelle  forstår jeg reaksjonen din og sårheten. Kjenner meg så godt igjen i det. Men av erfaring vet jeg at man  lett kan ha piggene ute da og det er  fort gjort å misoppfatte det andre skriver. Da har det hjulpet meg å ta to steg tilbake og lese det om igjen senere. Det er bare et tips 🙂 

Anonymkode: 85338...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som forteller meg at de har vært depressive og jobbet hele tiden de vet ikke hva depresjon er.  

Nå må du faen meg gi deg! Vet du ikke at det finnes grader av depresjon?

Ved alvorlig depresjon er det nok svært vanskelig, om ikke umulig, å være i arbeid. Men med mild til moderat depresjon er det fullt mulig å være i arbeid. 

Jeg forbeholder meg derfor, i likhet med deg, retten til å bli veldig krenket av det du skrev der. Du kan nemlig ikke håne eller holde narr av folk på den måten der ved å påstå at de ikke vet hva depresjon er fordi de har vært ute i arbeid mens de har vært deprimerte! 😒

Anonymkode: 4452a...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du faen meg gi deg! Vet du ikke at det finnes grader av depresjon?

Ved alvorlig depresjon er det nok svært vanskelig, om ikke umulig, å være i arbeid. Men med mild til moderat depresjon er det fullt mulig å være i arbeid. 

Jeg forbeholder meg derfor, i likhet med deg, retten til å bli veldig krenket av det du skrev der. Du kan nemlig ikke håne eller holde narr av folk på den måten der ved å påstå at de ikke vet hva depresjon er fordi de har vært ute i arbeid mens de har vært deprimerte! 😒

Anonymkode: 4452a...1af

Når du er så stygg i kjeften blir du usympatisk.  Ordbruken din hører ikke hjemme noe sted.  De som har mildeste formen for depresjon kan være i arbeid, men de vet ikke hva en virkelig depresjon er.  Når depresjonen går over til moderat er det vanskelig å yte fullt på jobb.  De som har vært i jobb med depressive symptomer vet ikke hva en virkelig depresjon er.  Samme hva du sier.  Du kan godt bli krenket av det.  Finn deg en annen tråd hvis dette er for vanskelig for deg.

Anonymkode: 65160...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du er så stygg i kjeften blir du usympatisk.  Ordbruken din hører ikke hjemme noe sted.  De som har mildeste formen for depresjon kan være i arbeid, men de vet ikke hva en virkelig depresjon er.  Når depresjonen går over til moderat er det vanskelig å yte fullt på jobb.  De som har vært i jobb med depressive symptomer vet ikke hva en virkelig depresjon er.  Samme hva du sier.  Du kan godt bli krenket av det.  Finn deg en annen tråd hvis dette er for vanskelig for deg.

Anonymkode: 65160...f45

Hvordan kan du påstå at de ikke vet hva en virkelig depresjon er for noe? For alt du vet så kan disse gruppene ha opplevd alvorlige depresjoner tidligere selv om de har mild og moderat nå. Så du må ikke være så bombastisk i uttalelsene dine for det kan medføre at folk blir forbannet på deg og synes at du er veldig usympatisk.

Anonymkode: 4452a...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som har mildeste formen for depresjon kan være i arbeid, men de vet ikke hva en virkelig depresjon er. 

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan nemlig ikke håne eller holde narr av folk på den måten der ved å påstå at de ikke vet hva depresjon er fordi de har vært ute i arbeid mens de har vært deprimerte!

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som har vært i jobb med depressive symptomer vet ikke hva en virkelig depresjon er. 

Det er altså ikke mulig å vite hva noe er uten å ha personlige erfaringer med det? Jeg blander meg inn bare fordi det virker som dere snakker forbi hverandre, hensikten er ikke å helle bensin på bålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, laban skrev:

 

Det er altså ikke mulig å vite hva noe er uten å ha personlige erfaringer med det? Jeg blander meg inn bare fordi det virker som dere snakker forbi hverandre, hensikten er ikke å helle bensin på bålet.

Den som ikke har hatt alvorlig depresjon vet ikke hva en depresjon er.  Denne påstanden er ikke vanskelig å forstå.

Anonymkode: 65160...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den som ikke har hatt alvorlig depresjon vet ikke hva en depresjon er.  Denne påstanden er ikke vanskelig å forstå.

Anonymkode: 65160...f45

Men samtidig kan du ikke påstå at de som har hatt milde og moderate depresjoner aldri har hatt alvorlige depresjoner, og derfor ikke vet hva det er for noe! Det bør ikke være vanskelig å forstå, selv ikke for deg.

Anonymkode: 4452a...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den som ikke har hatt alvorlig depresjon vet ikke hva en depresjon er.  Denne påstanden er ikke vanskelig å forstå.

Anonymkode: 65160...f45

Dessuten er milde og moderate depresjoner også depresjoner, så den må du dra lengre ut på landet med! 

Anonymkode: 4452a...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du egentlig vil fram til her er at det er mer synd på deg fordi du har alvorlig depresjon? Og at de med milde og moderate ikke er like verdige som deg selv? Det er veldig usympatisk av deg og vitner om mangel på empati. 

Anonymkode: 4452a...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det du egentlig vil fram til her er at det er mer synd på deg fordi du har alvorlig depresjon? Og at de med milde og moderate ikke er like verdige som deg selv? Det er veldig usympatisk av deg og vitner om mangel på empati. 

Anonymkode: 4452a...1af

Makan til tull.

Anonymkode: 65160...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...