Gå til innhold

Hvilke andre stemningsstabiliserende finnes? (Ikke litium, lamictal, orfiril, trimonil)


Gjest Bifrost

Anbefalte innlegg

Gjest Bifrost

Hvilke andre stemningsstabiliserende finnes? Ikke litium, lamictal, orfiril, trimonil eller antipsytkotika.


Finnes det andre medikamenter/alternativer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Topimax?

Jeg synes jeg har sett Psykia AS nevne den som stemningsstabiliserende her på forumet, men ta det med en klype salt. Selv opplever jeg den stemningsstabiliserende på den måten at jeg er roligere inni meg mht. irritasjon og brått sinne som har gått over på et blunk. Det har blitt totalt fraværende og jeg har blitt en annen person å være med som har en lengre lunte. Vet ikke om den hjelper mot depresjon eller maniske perioder. Jeg har også merket en markant bedring i antall mareritt etter oppstart av den. Topimax har imidlertid minst like mange uønskede bivirkninger som antipsykotiske medisiner, bare litt andre typer bivirkninger, så det blir vel som å velge mellom pest eller kolera.

Topimax har riktignok ikke indikasjon for stemningsstabiliserende (epilepsi eller migrene), så enten må du betale for den selv eller ha en lege/psykiater som er villig til å søke Helfo om å få den dekket på annen indikasjon enn hva den er ment for. Jeg vet ikke hvor vanskelig det er å få igjennom. Selv bruker jeg Topimax primært mot epilepsi og det psykiske har kommet som en positiv bieffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annamaria

Topimax gjorde ingenting for meg psykisk og greide bare gå ned 10 kg før det stoppet , ble innlagt med mani flere ganger og jeg ble treig. Veldig synd. Måtte kutte ut litium fordi topimax ikke funket. Heldigvis funket cisordinol og lamictal sammen 

vet ikke av andre stemningsstabiliserende 

vet ei som sto på den som stemningsstabiliserende, for hun nektet litium pga vektøkning og allergisk mot lamictal 

men hun tok selvmord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Annamaria skrev:

Topimax gjorde ingenting for meg psykisk og greide bare gå ned 10 kg før det stoppet , ble innlagt med mani flere ganger og jeg ble treig. Veldig synd. Måtte kutte ut litium fordi topimax ikke funket. Heldigvis funket cisordinol og lamictal sammen 

vet ikke av andre stemningsstabiliserende 

vet ei som sto på den som stemningsstabiliserende, for hun nektet litium pga vektøkning og allergisk mot lamictal 

men hun tok selvmord

 

Jeg måtte til psykiater før jeg fikk lov til å begynne på Topimax for at nevrolog kunne få bekreftet at jeg hverken var deprimert eller suicidal når jeg skulle starte opp på Topimax. Både depresjon og fare for selvmord er jo risikofaktorer ved Topimax hvis jeg husker riktig (ikke helt sikker på selvmord). Jeg har egentlig tilbakevendende depressiv lidelse, men har nå ikke hatt tilbakefall på 5 år. Går i tillegg på Brintellix. Vi reagerer forskjellig på medisiner. En medisin er riktig for en person og så helt feil for en annen.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annamaria
6 minutter siden, Eva Sofie skrev:

 

Jeg måtte til psykiater før jeg fikk lov til å begynne på Topimax for at nevrolog kunne få bekreftet at jeg hverken var deprimert eller suicidal når jeg skulle starte opp på Topimax. Både depresjon og fare for selvmord er jo risikofaktorer ved Topimax hvis jeg husker riktig (ikke helt sikker på selvmord). Jeg har egentlig tilbakevendende depressiv lidelse, men har nå ikke hatt tilbakefall på 5 år. Går i tillegg på Brintellix. Vi reagerer forskjellig på medisiner. En medisin er riktig for en person og så helt feil for en annen.

Ja selvsagt 

jeg bare fortalte om en person. Jeg ble ikke suicidal på topimax, men historiene viser jo at den ikke virker særlig stemningsstabiliserende muligens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Annamaria
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står Topamax i FK også

Anonymkode: cc428...8ec

Står topimax på topimaxboksene mine

og også i felleskatalogen 

men topamax står også i fk ja

så det er nok generisk

Endret av Annamaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bifrost
2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Alle antiepileptika kan i prinsippet brukes stemningsstabiliserende. 

Åja. Hvorfor markedsføres (eller hva det kalles) ikke alle antileptika som at det kan brukes til bipolar da, om det er mulig? Kan ikke noe om dette hehe. Er det egentlig noen grunn til at lamictal er så mye brukt og ikke noen av de andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bifrost
2 timer siden, Eva Sofie skrev:

Topimax?

Jeg synes jeg har sett Psykia AS nevne den som stemningsstabiliserende her på forumet, men ta det med en klype salt. Selv opplever jeg den stemningsstabiliserende på den måten at jeg er roligere inni meg mht. irritasjon og brått sinne som har gått over på et blunk. Det har blitt totalt fraværende og jeg har blitt en annen person å være med som har en lengre lunte. Vet ikke om den hjelper mot depresjon eller maniske perioder. Jeg har også merket en markant bedring i antall mareritt etter oppstart av den. Topimax har imidlertid minst like mange uønskede bivirkninger som antipsykotiske medisiner, bare litt andre typer bivirkninger, så det blir vel som å velge mellom pest eller kolera.

Topimax har riktignok ikke indikasjon for stemningsstabiliserende (epilepsi eller migrene), så enten må du betale for den selv eller ha en lege/psykiater som er villig til å søke Helfo om å få den dekket på annen indikasjon enn hva den er ment for. Jeg vet ikke hvor vanskelig det er å få igjennom. Selv bruker jeg Topimax primært mot epilepsi og det psykiske har kommet som en positiv bieffekt.

Takk for tips og at du deler erfaringer. Er det slik at de fleste leger ikke ønsker å søke helfo om å få den dekt? Tolket det litt slik ut i fra svaret ditt, ift at man måtte ha en som var "villig" til å søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annamaria
29 minutter siden, Bifrost skrev:

Takk for tips og at du deler erfaringer. Er det slik at de fleste leger ikke ønsker å søke helfo om å få den dekt? Tolket det litt slik ut i fra svaret ditt, ift at man måtte ha en som var "villig" til å søke.

Jeg måtte betale den selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, Bifrost skrev:

Takk for tips og at du deler erfaringer. Er det slik at de fleste leger ikke ønsker å søke helfo om å få den dekt? Tolket det litt slik ut i fra svaret ditt, ift at man måtte ha en som var "villig" til å søke.

 

Om legen er villig eller ikke kan nok variere fra den enkelte lege, men noe annet er nok Helfos vilje til å innvilge blå resept-refusjon på annen indikasjon enn hva den står oppført som i Felleskatalogen. Har inntrykk av at det kan være vanskelig, men det har jeg ingen erfaring med selv. Har bare sett noen tråder på andre sosiale medier der folk har fått avslag fra Helfo.

Jeg fikk forresten legen min til å søke om et kalsiumtilskudd på blå resept (har alvorlig beinskjørhet), men det var jo på riktig indikasjon, men kalsiumtilskuddet ble i hovedsak ikke dekket på blå resept da det fantes rimeligere alternativer. Jeg hadde problemer med å ta den som ble forskrevet som standardbehandling pga. brekninger og vond smak. Det fikk jeg innvilget uten problemer. Det samme med smertestillende A- og B-preparater på blå resept, så jeg personlig har ikke negativ erfaring med Helfo, men det handler som sagt ikke om akkurat det samme.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forskrevet Topimax mange ganger på "blå resept". Det går bra.

I internasjonale veiledere har den indikasjon som tilleggsbehandling ved mani. En fordel med den er at den sgs aldri gir vektøkning.

Hvorfor ikke alle antiepileptika markedsføres som SS. Reglene er slik at det for hver indikasjon en medisin skal godkjennes for, må det sendes en søknad til myndighetene. Denne baseres på studier/forsøk som er gjort med denne medisinen på den lidelse/sykdom det søkes indikasjon for. Grunnene for at slik søknad ikke fremmes er ofte økonomisk. Det er svært dyrt å gjøre slike studier. Det er en kostbar og tidkrevende prosess å søke. Markedet (Norge) er lite. Det finnes allerede gode og veletablerte medisiner i markedet, så nisjen for salg er liten.

Det som har ergret meg og mange andre er at Norge har insistert på egen godkjenningsprosess. Dette har forsinket introduksjonen av nye og gode medisiner. Vi har tenkt at dersom Sverige, Danmark, Tyskland eller tilsvarende land allerede har godkjent en medisin for sine innbyggere, vil den sannsynligvis ha lik effekt også på nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, kupton skrev:

Jeg har forskrevet Topimax mange ganger på "blå resept". Det går bra.

 

Da er det gjerne den effekten man ser i sosiale medier - de som ikke er fornøyde roper høyest mens de som har fått den forskrevet og er fornøyd, går videre i livet sitt og lar sosiale medier seile sin egen villfarelse...

Har de pasientene du har forskrevet Topimax til hatt god stemningsstabiliserende effekt? En annen effekt enn den jeg beskriver f.eks., for jeg har jo ikke bipolar lidelse eller har EUPF, men riktignok tilbakevendende depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...