Gå til innhold

Samboer vil at jeg skal bli flinkere med å vaske og rydde i huset


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fri fra jobb i dag. Samboer hadde også fri. Han dro en tur ut for å fiske sammen med kamerater. Da han kom hjem så sa han : har du ikke vasket og ryddet hele leiligheten? Jeg sa til han at jeg hadde behov for å trene litt. Og han dro jo med kamerater ut en tur og da må jo jeg få lov å gjøre noe annet jeg og. Istedet for å rydde hele fridagen min. Dette er noe som ofte skjer. Han drar ut med kamerater mens han forventer at jeg skal vaske huset og rydde mens han er med kameratene. 

Jeg har tenkt å rydde huset men jeg tenker på å ta det senere på dagen. Er ikke noe latskap inne i bildet. Han vil helst at vi vasker og støvsuger hver dag. Pluss så fyller han opp skitnetøyskurven med klær hele tiden. Rene klær og. Jeg mener at det er unødvendig å la en vaskemaskin gå hele dagene, og hver dag. Han mener det er nødvendig. 

I dag truet han med at om noen år: 3 til 4 år, så gjør han det mulig slutt pga at jeg ikke er flink nok i huset for han. Men du vil sikkert skjerpe deg og stå på å rydde og rengjøre så da slipper jeg å gjøre det slutt om noen år sa han. Jeg ble rett og slett litt såret. 

Ville du blitt såret? Hvordan ville du håndtert uenigheter rundt husarbeid? 

Anonymkode: 07d04...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fri fra jobb i dag. Samboer hadde også fri. Han dro en tur ut for å fiske sammen med kamerater. Da han kom hjem så sa han : har du ikke vasket og ryddet hele leiligheten? Jeg sa til han at jeg hadde behov for å trene litt. Og han dro jo med kamerater ut en tur og da må jo jeg få lov å gjøre noe annet jeg og. Istedet for å rydde hele fridagen min. Dette er noe som ofte skjer. Han drar ut med kamerater mens han forventer at jeg skal vaske huset og rydde mens han er med kameratene. 

Jeg har tenkt å rydde huset men jeg tenker på å ta det senere på dagen. Er ikke noe latskap inne i bildet. Han vil helst at vi vasker og støvsuger hver dag. Pluss så fyller han opp skitnetøyskurven med klær hele tiden. Rene klær og. Jeg mener at det er unødvendig å la en vaskemaskin gå hele dagene, og hver dag. Han mener det er nødvendig. 

 

Anonymkode: 07d04...e4e

Hvorfor har dere ikke laget en avtale om hvordan dere skal fordele husarbeidet mellom dere? Det har jo vist seg nødvendig også tidligere. Det bør dere få på plass ASAP, og det bør da være greit at man selv velger når arbeidet skal utføres.

 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

I dag truet han med at om noen år: 3 til 4 år, så gjør han det mulig slutt pga at jeg ikke er flink nok i huset for han. Men du vil sikkert skjerpe deg og stå på å rydde og rengjøre så da slipper jeg å gjøre det slutt om noen år sa han. Jeg ble rett og slett litt såret. 

Ville du blitt såret? Hvordan ville du håndtert uenigheter rundt husarbeid? 

Anonymkode: 07d04...e4e

Sånt hadde jeg aldri orket å leve med. Såret er bare fornavnet, jeg hadde gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Pluss så fyller han opp skitnetøyskurven med klær hele tiden. Rene klær og. Jeg mener at det er unødvendig å la en vaskemaskin gå hele dagene, og hver dag. Han mener det er nødvendig. 

Rene klær er det unødvendig å legge til vask. Men dere har kanskje ulik definisjon av når klær er skitne (nok)? Det er ikke nødvendig å vaske før man har omtrent full maskin, hvis man ikke har veldig få klesplagg. Jeg vasker mye sjeldnere nå som vi er bare to voksne i husstanden, enn f.eks. da vi hadde en tenåring og en i barnehagealder i tillegg.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag truet han med at om noen år: 3 til 4 år, så gjør han det mulig slutt pga at jeg ikke er flink nok i huset for han. Men du vil sikkert skjerpe deg og stå på å rydde og rengjøre så da slipper jeg å gjøre det slutt om noen år sa han. Jeg ble rett og slett litt såret. 

Ville du blitt såret? Hvordan ville du håndtert uenigheter rundt husarbeid? 

Jeg synes 3 - 4 år var lang prøvetid for en vaskehjelp. Ærlig talt, hvis det der var alvorlig ment, bør dere ta en grunnleggende prat om hvorfor dere bor sammen. Generelt er det en uting å true med å gjøre det slutt hver gang man er uenige om relativt små ting.

Jeg har beskrevet her tidligere hvordan man kan unngå altfor mye konflikt rundt husarbeid: Hver av partene velger noen faste ting man er hovedansvarlig for, f.eks. middag, klesvask, renhold kjøkken / bad, osv., på den måten at man får de oppgavene man misliker minst og det blir en arbeidsfordeling begge kan leve med. Det må ikke nødvendigvis være halvparten på hver, det kommer an på hvor mye man jobber utenfor hjemmet, om man har bil eller hage som også krever mye, osv. Så må man bli (omtrent) enig om standarden - det nytter ikke å påta seg hovedansvaret for gulvvask hvis man aldri synes det er trengs. Og så betyr det selvsagt ikke at man ikke kan bytte litt på iblant, men man unngår daglig støy rundt hvem som skal gjøre hva.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, laban skrev:

Rene klær er det unødvendig å legge til vask. Men dere har kanskje ulik definisjon av når klær er skitne (nok)? Det er ikke nødvendig å vaske før man har omtrent full maskin, hvis man ikke har veldig få klesplagg. Jeg vasker mye sjeldnere nå som vi er bare to voksne i husstanden, enn f.eks. da vi hadde en tenåring og en i barnehagealder i tillegg.

Jeg synes 3 - 4 år var lang prøvetid for en vaskehjelp. Ærlig talt, hvis det der var alvorlig ment, bør dere ta en grunnleggende prat om hvorfor dere bor sammen. Generelt er det en uting å true med å gjøre det slutt hver gang man er uenige om relativt små ting.

Jeg har beskrevet her tidligere hvordan man kan unngå altfor mye konflikt rundt husarbeid: Hver av partene velger noen faste ting man er hovedansvarlig for, f.eks. middag, klesvask, renhold kjøkken / bad, osv., på den måten at man får de oppgavene man misliker minst og det blir en arbeidsfordeling begge kan leve med. Det må ikke nødvendigvis være halvparten på hver, det kommer an på hvor mye man jobber utenfor hjemmet, om man har bil eller hage som også krever mye, osv. Så må man bli (omtrent) enig om standarden - det nytter ikke å påta seg hovedansvaret for gulvvask hvis man aldri synes det er trengs. Og så betyr det selvsagt ikke at man ikke kan bytte litt på iblant, men man unngår daglig støy rundt hvem som skal gjøre hva.
 

Man har gjerne også ulike meninger om hvordan det skal gjøres / hvor ofte osv . Han mener at vi skal så og si konstant vaske og rydde. Jeg mener at det holder med å vaske gulvene en gang i uken. Støvsuge kan man gjøre hver dag. 

Det som jeg ble mest frustrert over var trusselen med å dumpe meg om noen år. Synes ikke slike trusler hører hjemme innunder dette når man prøver å finne løsninger for husarbeidet. 

Anonymkode: 07d04...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

I dag truet han med at om noen år: 3 til 4 år, så gjør han det mulig slutt pga at jeg ikke er flink nok i huset for han.

Anonymkode: 07d04...e4e

Om 3 til 4 år? Det er alt for lang tid å kaste bort. Jeg synes dere bør gjøre det slutt eller søke profesjonell hjelp med en gang hvis han er så usikker på forholdet.

Jeg tipper det er tomt prat, men han får stå for det når han sier sånt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har gjerne også ulike meninger om hvordan det skal gjøres / hvor ofte osv . Han mener at vi skal så og si konstant vaske og rydde. Jeg mener at det holder med å vaske gulvene en gang i uken. Støvsuge kan man gjøre hver dag.

Da må dere finne noen kompromisser. Det skulle ikke være nødvendig å vaske gulvene hver dag hvis det verken bor barn eller dyr i leiligheten? Han får komme med en bedre grunn enn at han liker at du gjør husarbeid.

Behovet for rydding reduseres dersom man roter mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har gjerne også ulike meninger om hvordan det skal gjøres / hvor ofte osv . Han mener at vi skal så og si konstant vaske og rydde. Jeg mener at det holder med å vaske gulvene en gang i uken. Støvsuge kan man gjøre hver dag. 

Det som jeg ble mest frustrert over var trusselen med å dumpe meg om noen år. Synes ikke slike trusler hører hjemme innunder dette når man prøver å finne løsninger for husarbeidet. 

Anonymkode: 07d04...e4e

Rydder, vasker og støvsuger han mye selv?

Anonymkode: 6db2e...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rydder, vasker og støvsuger han mye selv?

Anonymkode: 6db2e...4b6

Det har jeg også lurt på (i tidligere tråder), men har ikke fått svar. Om han først og fremst mener det er trådstarter som skal gjøre husarbeid skjønner jeg enda mindre av dette forholdet. Det bør være grenser for hva man finner seg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gargamel skrev:

Om 3 til 4 år? Det er alt for lang tid å kaste bort. Jeg synes dere bør gjøre det slutt eller søke profesjonell hjelp med en gang hvis han er så usikker på forholdet.

Jeg tipper det er tomt prat, men han får stå for det når han sier sånt.

 

 

Jeg sa det til han. Forklarte han at det ble for mye tid å kaste bort. Dersom han er så missfornøyd med husarbeidet mitt så får han gå nå for jeg er ikke villig til å kaste bort så mange år av livet mitt på en som ikke er fornøyd nok,  sa jeg. Han sa at det han sa var bare tull.

Han forklarte at han hadde dumpet en samboer før av andre grunner enn husarbeid. Men det kom overraskende på henne. Han bare tok plutselig kofferten og gikk.  Han sier at årsaken var mye krangling, og tilslutt så ble hun så sint at hun kastet glass etter han. Forstår jo at han gikk grunnet voldelig adferd. Men jeg mener normalt sett at i et forhold så bør man kunne prate om alt. Og at det er viktig å ta opp temaet med en gang. 

Anonymkode: 07d04...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rydder, vasker og støvsuger han mye selv?

Anonymkode: 6db2e...4b6

Han støvsuger av og til. Vi gjør vel like mye husarbeid begge to. 

 

Anonymkode: 07d04...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han er ikke norsk, antar jeg.

Anonymkode: d4eb3...29a

Han er ikke norsk. Mulig at kjønnsroller er litt annerledes i hans land. Jeg vet ikke. Han hevder at det er likt som i Norge men jeg føler at det er litt mer forskjell enn han tror. Han har kun utenlandske venner så for han er det mulig vanskelig å sammenligne. 

Anonymkode: 07d04...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han støvsuger av og til. Vi gjør vel like mye husarbeid begge to. 

 

Anonymkode: 07d04...e4e

Men hvorfor sier du ikke at dere bør ha en avtale om fordeling? Det må da være en fordel for begge å redusere friksjonen i heimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Xtra skrev:

Men hvorfor sier du ikke at dere bør ha en avtale om fordeling? Det må da være en fordel for begge å redusere friksjonen i heimen.

Jeg har sagt det. Vi skal lage en plan om hvordan vi gjør det. 

Anonymkode: 07d04...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag truet han med at om noen år: 3 til 4 år, så gjør han det mulig slutt pga at jeg ikke er flink nok i huset for han. Men du vil sikkert skjerpe deg og stå på å rydde og rengjøre så da slipper jeg å gjøre det slutt om noen år sa han. Jeg ble rett og slett litt såret. 

Ville du blitt såret? Hvordan ville du håndtert uenigheter rundt husarbeid? 

Anonymkode: 07d04...e4e

Han har ikke fått seg samboer han der, han har fått seg hushjelp som samtidig betaler halve husleia og strømmen for ham. Jeg hadde jo ikke flyttet sammen med en mann som ham i utgangspunktet (men det vet du jo), men hadde han kommet med en sånn kommentar (i tillegg til alt det andre som er rart i deres forhold) så hadde jeg sett meg om etter et nytt bosted så snart som overhode mulig.

Jeg har vondt av deg og ønsker for din del at du skal tenke grundig over om du virkelig vil fortsette å ha det sånn. Er du ikke verdt mer enn dette? Hvordan er det med selvrespekten din?

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...