Gå til innhold

Jeg skal gjøre noe jeg har angst for!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På mandag så skal jeg gjøre noe jeg har angst for, noen som har tips til hvordan jeg kan roe ned nervene litt ? jeg er veldig nervøs, hjerte mitt banker fort og raskt. gruer meg noe sinnsykt. føler meg helt uggen i kroppen nesten som fyllesyke. Kom gjerne med tips og forslag til ting jeg kan gjøre for å klare å hjelpe meg selv ut av den frykten jeg sitter med nå. Hvor lenge varer en slik frykt ? hvor lang tid vil det ta før jeg føler meg normal igjen ? jeg er skikkelig dårlig allerede nå! 

Anonymkode: 1066d...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finn deg nå noe annet å drive med enn å sitte å kjenne på hvor ille du har det. Litt avveksling gjør alltid godt. Så kan du heller bruke litt tid på å bekymre deg i morgen igjen :) 

Anonymkode: e55fe...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Finn deg nå noe annet å drive med enn å sitte å kjenne på hvor ille du har det. Litt avveksling gjør alltid godt. Så kan du heller bruke litt tid på å bekymre deg i morgen igjen :) 

Anonymkode: e55fe...93f

Ok skal prøve å se på film, håpe den angsten gir seg! 

Anonymkode: 1066d...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

På mandag så skal jeg gjøre noe jeg har angst for, noen som har tips til hvordan jeg kan roe ned nervene litt ? jeg er veldig nervøs, hjerte mitt banker fort og raskt. gruer meg noe sinnsykt. føler meg helt uggen i kroppen nesten som fyllesyke. Kom gjerne med tips og forslag til ting jeg kan gjøre for å klare å hjelpe meg selv ut av den frykten jeg sitter med nå. Hvor lenge varer en slik frykt ? hvor lang tid vil det ta før jeg føler meg normal igjen ? jeg er skikkelig dårlig allerede nå! 

Anonymkode: 1066d...f66

Hva er det verste som kan skje på mandag? Du kommer ikke til å dø og ingen andre vil dø eller blir skadet. Det vil helst gå bra, skal du se. Tror du klarer deg helt fint jeg. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å være konkret på hva du er redd for. Hva er det for noe negativt som kan skje?

Er det selve ubehaget ved å ha angst du er mest redd for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du redd for at andre skal se at du er nervøs og gruer deg? Sånn er iallefall jeg. 

I går gjorde jeg noe som var kjempeskummelt for meg. Jeg grudde meg skikkkeg og hadde sterk angst. Jeg skulle nemlig avbryte en stor gjeng med damer (over 30) og si noe. Og det var ikke noe farlig i hele tatt. Jeg tenkte: blir jeg så nervøs at de ser at jeg er det så gjør det ikke noe om jeg driter meg ut - jeg er bare et menneske. 

Anonymkode: 89266...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har angst for det meste. For å gå i besøk, et foreldremøte, legetime osv. Da jeg gikk på skole var jeg kvalm og lammet av angst hver skoledag. Da jeg senere begynte å jobbe hadde jeg lammende angst, pustebesvær , svimmelhet og kvalme hver gang jeg gikk på jobb. År ut og år inn. Jeg ble så vant med dette at jeg levde med det på en måte. Lot det ikke stoppe meg. Jeg gikk på en total smell til slutt. Det jeg da forstod er at jeg måtte ha profesjonell hjelp. 

 

 

 

Anonymkode: 630f1...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært gjennom noe verre før?

Jeg gruer meg veldig til celleprøve og tannlege,men tenker jeg har vært gjennom to fødsler så da må jeg vel klare dette og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, kupton skrev:

Prøv å være konkret på hva du er redd for. Hva er det for noe negativt som kan skje?

Er det selve ubehaget ved å ha angst du er mest redd for?

gastroskopi!! har sykehuskrekk så dette skremmer vette av meg! har aldri gjort det før... Er så redd for at det skal gjøre vondt, at den som skal utføre det ikke tar hensyn, ikke stopper hvis jeg sier stopp. gruer meg noe sinnsykt

Anonymkode: 1066d...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi beskjed til de som skal utføre us!!! Jeg opplevde at de var veldig rolig og hensynsfulle da jeg tok gastroskopi. De bedøver litt ned i halsen slik at det ikke oppleves så ubehagelig. Ved angst kan man jo føle kvelningsfornemmelse men man kan ikke bli kvalt eller miste pusten pga slangen ( heller ikke av angst). Jeg opplevde det ikke vondt men at det påvirkert litt brekkningsreflexen. Men det gikk helt greit. Det er en undersøkelse som er raskt overstått. Vet ikke om det går an å ringe på forhånd og avtale noe beroligende?. Kanskje avtale å komme litt før undersøkelsen og snakke sammen. 

Anonymkode: 630f1...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

gastroskopi!! har sykehuskrekk så dette skremmer vette av meg! har aldri gjort det før... Er så redd for at det skal gjøre vondt, at den som skal utføre det ikke tar hensyn, ikke stopper hvis jeg sier stopp. gruer meg noe sinnsykt

Anonymkode: 1066d...f66

Det er ikke noe å være redd for, jeg lover! Du får en sprut med en bedøvende spray bak i munnen og en ring du biter i, den står på høykant mellom leppene / tennene dine og det er denne de stikker slangen gjennom. Det er litt ekkelt når du skal svelge slangen, men prøv å slapp av og svelg i vei. Jeg brakk meg noen ganger mens de holdt på, men man ligger på siden og det er ikke uten grunn man må faste de siste 12-15 timene. Det tar ikke mer enn 1-2 min så er de ferdige og tar slangen forsiktig ut igjen. 

De er vant med engstelige pasienter, snørr, tårer, oppkast og brekninger så det skal du ikke tenke på. Bare konsentrer deg om å slappe av og tenk at du straks er ferdig. Lykke til! 

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk lillemus og anonym! Jeg skal be legen om bedøvelse, håper at det går bra. Blir det skikkelig ille så er det ikke værre enn å dra ut slangen og stikke hjem igjen. Ts

Anonymkode: 1066d...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

gastroskopi!! Er så redd for at det skal gjøre vondt, at den som skal utføre det ikke tar hensyn, ikke stopper hvis jeg sier stopp.

Anonymkode: 1066d...f66

Ok gastroskopi. Da ble det mulig å skrive litt opplysninger - forhåpentligvis beroligende.

- Du blir sprayet i halsen for å bedøve det som trigger brekningsrefleksen. Jfr fingeren i halsen for å brekke seg.

- Du får en injeksjon med hurtigvirkende benzo som får deg til å slappe av, bli roligere og få mindre angst.

- Det er absolutt ingen smerte forbundet med undersøkelsen (har gjort det to ganger selv).

- Utfordringen er brekninger. Det kan du forebygge ved å trene på dette: Pust dypt og rolig gjennom nesen med helt åpen munn. Jeg trente på det på forhånd og hadde nesten ikke brekningstendens.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kupton skrev:

Du får en injeksjon med hurtigvirkende benzo som får deg til å slappe av, bli roligere og få mindre angst.

Nei, det får man ikke overalt. Er nok ingen vanlig prosedyre dette.

Anonymkode: 39056...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det får man ikke overalt. Er nok ingen vanlig prosedyre dette.

Anonymkode: 39056...83f

Så kan man be om det. Jeg fikk det uten å spørre. Fristet nesten til en ny scopi :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke beroligende selv om jeg har invalidiserende angst. Så best å avtale på forhånd kanskje ? 

Anonymkode: 630f1...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, kupton skrev:

Ok gastroskopi. Da ble det mulig å skrive litt opplysninger - forhåpentligvis beroligende.

- Du blir sprayet i halsen for å bedøve det som trigger brekningsrefleksen. Jfr fingeren i halsen for å brekke seg.

- Du får en injeksjon med hurtigvirkende benzo som får deg til å slappe av, bli roligere og få mindre angst.

- Det er absolutt ingen smerte forbundet med undersøkelsen (har gjort det to ganger selv).

- Utfordringen er brekninger. Det kan du forebygge ved å trene på dette: Pust dypt og rolig gjennom nesen med helt åpen munn. Jeg trente på det på forhånd og hadde nesten ikke brekningstendens.

Lykke til 🙂

Nå blei jeg litt mere beroliget, tusen takk kupton! 

Anonymkode: 1066d...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å skremme for det går helt sikkert bra :) men jeg fikk en turnuskandidat som ikke var erfaren med å stikke ned slangen. Jeg fikk ingen bedøvende spray eller noen andre medisiner, og spydde med slangen langt nede. Gjennomførte likevel undersøkelsen for jeg visste ikke om det var trygt å bare dra ut slangen. Det gikk jo bra, men jeg stinket spy på vei hjem. Kan en egentlig bare dra ut slangen selv?

Anonymkode: 3716a...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...