Gå til innhold

Du som er frisk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ville du ha unngått å innlede et forhold til en som var alvorlig psykisk syk?

Eks. Schizofreni, bipolar, schizoaffektiv, en med lav psykoseterskel?

Anonymkode: 28075...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville du ha unngått å innlede et forhold til en som var alvorlig psykisk syk?

Eks. Schizofreni, bipolar, schizoaffektiv, en med lav psykoseterskel?

Anonymkode: 28075...ea6

Ja.

Anonymkode: fb103...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo psykisk syk selv (DID, PTSD og tilbakevendende depressiv lidelse) og jeg har lagt bak meg et 12 års langt samboerskap og inngått et nytt forhold i sommer. Begge forholdene er med psykisk friske personer. Jeg har valt å være åpen i begge forholdene slik at partner har visst hva han går til. Det har vært en forutsetning for at forholdet har skullet fungere. Åpenhet fra begge parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville du ha unngått å innlede et forhold til en som var alvorlig psykisk syk?

Eks. Schizofreni, bipolar, schizoaffektiv, en med lav psykoseterskel?

Anonymkode: 28075...ea6

Sannsynligvis. Kommer an på hvor mye det påvirket vedkommende og hva vedkommende selv gjorde for å holde seg så frisk som mulig med tanke på medisiner, behandling og aktiviteter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville du ha unngått å innlede et forhold til en som var alvorlig psykisk syk?

Eks. Schizofreni, bipolar, schizoaffektiv, en med lav psykoseterskel?

Anonymkode: 28075...ea6

Ja

Anonymkode: c5bed...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville du ha unngått å innlede et forhold til en som var alvorlig psykisk syk?

Eks. Schizofreni, bipolar, schizoaffektiv, en med lav psykoseterskel?

Anonymkode: 28075...ea6

Jeg syns det er kjempesynd. For det er så mange fine mennesker her. Folk vet ikke hva de går glipp av hvis man velger bort. 

Samtidig ville jeg kanskje ikke presentert meg som Hei, jeg heter blabla og har denne sykdommen, derfor mener jeg at spørsmålet ditt er feil. 

Ville du blitt sammen med kreft, alvorlig diabetes eller lam fra brystet og ned? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville du ha unngått å innlede et forhold til en som var alvorlig psykisk syk?

Eks. Schizofreni, bipolar, schizoaffektiv, en med lav psykoseterskel?

Anonymkode: 28075...ea6

Ja. Jeg husker den gangen da jeg var singel så gikk jeg på date og traff på noen menn som skremte meg på selve daten med å fortelle meg åpent om at de hadde slike typer lidelser. De var jo ærlig. Det står det respekt av. Men jeg våget ikke å innlede noe som helst forhold til dem. Var redd for problemene rundt lidelsene. De virker snille og hyggelige. Men det hjalp ikke til. Jeg ble redd problemene. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært åpen om det og på den måten latt den andre få velge selv.  
 

Sønnen min datet en jente med Asperger. Han visste ikke noe om det, men det var tydelig at det «var noe» som han sa, han klarte bare ikke å sette ord på hva det var. Hun forsto bl.a ikke humor, selv om hun kunne le. Og for han er bl.a humor viktig. 
 

Dette var en sommerforelskelse. Han gjorde det slutt, selv om de hadde det bra og hun var en kjempesøt og pen jente som tiltrakk han. Ikke pga diagnosen i seg selv, men pga utfordringene de ville møte når hverdagen kom. Bl a ønsker han barn, noe hun ikke kunne få pga sin Asperger. 

Anonymkode: 10f7e...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bl a ønsker han barn, noe hun ikke kunne få pga sin Asperger. 

Anonymkode: 10f7e...0e0

Det er da mange med asperger som har barn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Det er da mange med asperger som har barn? 

Det er hennes ønske å ikke få barn. 

Anonymkode: 10f7e...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Thebutterfly skrev:

Ja. Jeg husker den gangen da jeg var singel så gikk jeg på date og traff på noen menn som skremte meg på selve daten med å fortelle meg åpent om at de hadde slike typer lidelser. De var jo ærlig. Det står det respekt av. Men jeg våget ikke å innlede noe som helst forhold til dem. Var redd for problemene rundt lidelsene. De virker snille og hyggelige. Men det hjalp ikke til. Jeg ble redd problemene. 

 

Oj, fortelle det så tidlig som på en date? Nei, det er for tidlig for min del. Slike opplysninger holder man da litt for seg selv inntil man er litt bedre kjent. Nå må det sies at jeg har bare innledet forhold med personer jeg har kjent fra mange år tilbake, så jeg har ikke vært på noen typisk date.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Eva Sofie skrev:

 

Oj, fortelle det så tidlig som på en date? Nei, det er for tidlig for min del. Slike opplysninger holder man da litt for seg selv inntil man er litt bedre kjent. Nå må det sies at jeg har bare innledet forhold med personer jeg har kjent fra mange år tilbake, så jeg har ikke vært på noen typisk date.

Jeg ville aldri fortalt slike opplysninger på en date selv. Det er jo noe som vil være meget personlig, og veldig ubehagelig å måtte fortelle. Det skremte meg ihvertfall. Jeg våget ikke å innlede noe forhold med disse personene. Men for å si det positive: De fremsto ellers kjempebra, og var svært hyggelige mennesker. Kunne ikke merke at de hadde disse psykiske lidelsene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Lillemus skrev:

Det er da mange med asperger som har barn? 

Ja jeg trodde at aspergere også kunne få barn.  Har aldri hørt noe annet så stiller det samme spørsmål som deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Thebutterfly skrev:

Jeg ville aldri fortalt slike opplysninger på en date selv. Det er jo noe som vil være meget personlig, og veldig ubehagelig å måtte fortelle. Det skremte meg ihvertfall. Jeg våget ikke å innlede noe forhold med disse personene. Men for å si det positive: De fremsto ellers kjempebra, og var svært hyggelige mennesker. Kunne ikke merke at de hadde disse psykiske lidelsene. 

 

Jeg hadde selv vært skeptisk til å være sammen med en som var psykisk syk, men det kommer veldig an på som @Lillemus skriver, hvor mye personen selv gjør av aktiviteter, medisiner, behandling osv. for å påvirke sin egen situasjon i positiv retning. Jeg stilte kjæresten min dette spørsmålet, for jeg synes det er et interessant spørsmål, og han svarte at for hans del handler det nok mye om hva han vet om personen eller hvordan han kjenner personen fra før. Han ville nok ha rygget litt tilbake om psykisk lidelse hadde blitt presentert på en date, men ikke nødvendigvis avvist umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...