Gå til innhold

Plutselig endring av diagnose?


Alwaysfeeling

Anbefalte innlegg

Alwaysfeeling

Nå er jeg ganske forvirret. Under utredningen sa min behandler at jeg har bipolar 2 diagnose. Fylte alle kriterier for en hypoman periode i vår og ellers hatt 3 depresjoner. Hun var veldig tydelig på at det var dette.

Når jeg var der på mandag sa hun at de har gått bort fra dette. Saken min var tatt opp med andre leger og fordi ingen i min familie, som jg vet om, og som jg ikke kjenner og bor på andre siden av kloden har hatt dette, konkluderte hun med at de ikke er bipolar 2. Så da ligger jg under tilbakevendende depresjoner med eupf- trekk. Jeg blir veldig ustabil i depresjonenw. Til vanlig er jeg jo ikke det. Er det sånn at depresjonen får frem disse trekkene i meg? Og vil lamictal da hjelpe? Går på wellbutrin nå og hun vil ikke øke dosen men legge til lamictal.   Er det ikke litt rart at behandler er så tydelig på en diagnose for så å gå bort i fra dette???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine emosjonelt ustabile trekk blir i hvert fall mer tydelig når jeg er deprimert. 

Dette med diagnoser i psykisk helsevern kan være veldig vanskelig. Min behandler sa at det er vanskelig å skille EUPF, bipolar lidelse type 2 og kompleks PTSD. Ulike behandlere har ment at jeg har hatt alle disse. Per nå har jeg EUPF, men skal utredes ordentlig for bipolar 2 nå etter hvert da jeg mener jeg har det også, noe min behandler ikke kunne avvise. Selv om hun var usikker på hvor nødvendig det var for meg å få enda en diagnose på papiret. Jeg personlig vil bare at rett skal være rett og at jeg skal få mest mulig rett behandling. For to år siden var det EUPF som var mest framtredende. Nå er det mest bipolar, men så kommer de EUPF trekkene mer fram når jeg er inne i en depresjon. Selv om jeg for det meste klarer å holde adferden i sjakk. 

Så jeg er ikke overrasket over at du nå opplever fram og tilbake angående diagnoser da det dessverre er ganske vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alwaysfeeling

Herregud. Blir jo så forvirret av dette. Jeg vil også at de skal finne riktig diagnose. Jeg må ha riktig behandling nå. Kan ikke drive slik jeg gjør nå. Har jo ikke noe liv.. en annen ting. Når jeg har dårlige dager så føler jeg det veldig mye. Men jeg klarer ikke å ta tak i tankene mine og jeg vet ikke hva jeg tenker. Det wr kun vonde følelser. Vil dbt- terapi ha noe fokus på dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Alwaysfeeling skrev:

Nå er jeg ganske forvirret. Under utredningen sa min behandler at jeg har bipolar 2 diagnose. Fylte alle kriterier for en hypoman periode i vår og ellers hatt 3 depresjoner. Hun var veldig tydelig på at det var dette.

Når jeg var der på mandag sa hun at de har gått bort fra dette. Saken min var tatt opp med andre leger og fordi ingen i min familie, som jg vet om, og som jg ikke kjenner og bor på andre siden av kloden har hatt dette, konkluderte hun med at de ikke er bipolar 2. Så da ligger jg under tilbakevendende depresjoner med eupf- trekk. Jeg blir veldig ustabil i depresjonenw. Til vanlig er jeg jo ikke det. Er det sånn at depresjonen får frem disse trekkene i meg? Og vil lamictal da hjelpe? Går på wellbutrin nå og hun vil ikke øke dosen men legge til lamictal.   Er det ikke litt rart at behandler er så tydelig på en diagnose for så å gå bort i fra dette???

Siden hun vil legge til lamictal, så får du uansett den medikamentelle behandlingen som også ville ha vært førstevalget ved bipolar 2. Da er det ikke fullt så viktig på nåværende tidspunkt å avgjøre om du har bp 2 eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alwaysfeeling

Det er sant. Blir bare så usikker når hun sier først en ting så noe annet og så at jeg ligger mellom diagnoser. Det viktigste er å få hjelpen jg trenger. Tusen takk for svar🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Alwaysfeeling skrev:

Det er sant. Blir bare så usikker når hun sier først en ting så noe annet og så at jeg ligger mellom diagnoser. Det viktigste er å få hjelpen jg trenger. Tusen takk for svar🙂

Dersom du i fremtiden får hypomane episoder, så vil behandleren få bekreftet sin opprinnelige mistanke om bp2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er deg en gedigen kompetansesvikt. Mangel på slektninger som er diagnostisert med samme lidelse utelukker ikke diagnosen. 
For at du skulle fått diagnosen her etter deres kriterier måtte 1. Noen hatt lidelsen 2. De må ha blitt diagnostisert 3. Du må ha kjent til det. 
Jeg gremmes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alwaysfeeling

Ja, men er det ikke rart å si at jg ikke har det fordi ingen i familien har det? Som jg vet om da, vet ikke om de utreder sånt der de bor engang.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...