Gå til innhold

Selvskading som voksen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor vanlig er det egentlig at voksne begynner med selvskading? Jeg har ikke skadet meg på 20 år, men kjenner nå sterk trang. Har det veldig dårlig. Er redd for å bli latterliggjort hvis jeg skulle skadet meg igjen nå. 

Anonymkode: e8777...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor vanlig er det egentlig at voksne begynner med selvskading? Jeg har ikke skadet meg på 20 år, men kjenner nå sterk trang. Har det veldig dårlig. Er redd for å bli latterliggjort hvis jeg skulle skadet meg igjen nå. 

Anonymkode: e8777...8ce

Så veldig vanlig er det nok ikke, i alle fall ikke etter 20 år eller at noen først begynner med selvskading i godt voksen alder. Du greier nok å la være. Hva med å prøve bedre mestringsstrategier. 

Anonymkode: 41b93...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som AB over her sier, så er det nok mer uvanlig å skade seg selv i godt voksen alder. Men det er uansett like reelt og bekymringsverdig. Det er jo et utrykk for at du har det veldig vondt nå. Jeg håper at du klarer å la være å skade deg, og heller snakke med noen om disse tankene. Jeg skjønner godt frykten for å bli latterliggjort, men jeg tror at hvis du åpner deg for noen så vil de bare synes at du er modig. Har du noen du kan prate med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Cesium skrev:

Som AB over her sier, så er det nok mer uvanlig å skade seg selv i godt voksen alder. Men det er uansett like reelt og bekymringsverdig. Det er jo et utrykk for at du har det veldig vondt nå. Jeg håper at du klarer å la være å skade deg, og heller snakke med noen om disse tankene. Jeg skjønner godt frykten for å bli latterliggjort, men jeg tror at hvis du åpner deg for noen så vil de bare synes at du er modig. Har du noen du kan prate med? 

Jeg har akkurat begynt i behandling, og tror nok jeg skal klare å holde meg. Takk for innspill! 

Anonymkode: e8777...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 25 da jeg begynte...Lang historie bak hvorfor jeg begynte først da, men..Er vel kanskje ikke så vanlig. 

Håper også du klarer å holde deg. Det er så lett at den avhengigheten blusser opp igjen. Det kjente jeg på i sommer da jeg hadde et kortvarig tilbakefall på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har også kjent mye på trangen til det den siste tiden. Sist gang jeg gjorde det var for ca 12 år siden. Men nå har trangen kommet tilbake. Jeg vet ikke hvor vanlig det er..men for meg handler det vel igrunn om 2 ting: at sterke følelser kommer tilbake, pga terapi kanskje..og at det er en kjent strategi for meg.. Vil tro det er en del der ute. Alder spiller nok ikke stor rolle? Viktig å oppmuntre hverandre til å finne andre løsninger? Skrive med noen f.eks. Jeg har brukt sos chat litt :) Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg strevde med det til jeg var et par og tredve før jeg klarte å legge det på hylla. Da om jeg ser bort fra et selvmordsforsøk noen år seinere. Intensjonen bak de to formene for selvskading har for meg vært stikk motsatt av hverandre. Å framkalle fysisk smerte for å avlede psykisk vs. å gå inn for å ta livet av seg. Å starte i tenårene er vanligst, men drivkraften til slike handlinger ligger der hele livet. Slik sett er det forståelig om enkelte tyr til selvskading seinere i livet. Forskning på dette vet jeg ikke om eksisterer, så dette er bare mine spekulasjoner. Hvis man tidligere har slitt med selvskading og kommet ut av det, er man mer sårbar  om man får et alvorlig tilbakefall. Så jo tidligere man klarer få bukt med et slikt problem, jo bedre. Selvskading er sterke saker; det er urolig vanedannende.

Håper du holder ut, TS!   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selvskadet for første gang for to år siden da jeg var godt over førti år. Det var svært intense følelser som bidro til det og jeg er fortsatt redd for at følelsene blir så intense på nytt at jeg tyr til selvskading igjen. 

Anonymkode: dfd78...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 😊 Jeg startet når jeg var over førti. Ikke det mest vanlige men ingen har latterliggjort meg. Jeg prøvde å slutte med rus og endte med å skade meg istede. Så gjorde jeg begge deler en stund. Nå prøver jeg å ikke gjøre noen av delene. Jævlig vanskelig men tar en dag av gangen. Viktig å ha noen å snakke med når følelsene blir store og vanskelige. Må holde ut. Det blir hvist bedre sier de 🤪

Anonymkode: 31b0c...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en voldsom trang til selvskading når jeg er deprimert, men har heldigvis klart å unngå det.

Anonymkode: 09e2d...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...