Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre i en sånn situasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har blitt for mye for meg. Belastningene er for store og alvorlige nå. Jeg har kjempet for å holde hodet over vannet i hele dag. Fått migrene av det også. Grått nesten hele tiden etter at jeg kom hjem fra jobb pga flere alvorlige ting som nå skjer. Jeg er bla redd for å miste en av mine nærmeste. Jeg vil ikke snakke med noen, så jeg ringer ikke til noen, og jeg oppsøker heller ikke legevakt eller annen hjelp i rl. Er det andre ting jeg kan gjøre?

Anonymkode: 768f4...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke vil snakke med noen kan du jo kanskje bare ta deg en tur på cafe, kjøpe dge en varm kaffe og sitte å se litt på andre mennesker. Kanskje ta en tur på trening, kino, gå ut å spise eller lage noe god mat. Finne en fin bok eller film slik at du får en pause i hverdagen :)

 

Anonymkode: 74dd1...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er det helt i orden å falle litt sammen tenker jeg. Det kan hjelpe å snakke med noen, men det må bli når du er klar for det. 

Siden du nevner at du ikke vil kontakte legevakt, står du i fare for å skade deg selv? Da må du bare prøve å avlede deg mest mulig, og går det ikke håper jeg du kontakter legevakt likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Glitter skrev:

Noen ganger er det helt i orden å falle litt sammen tenker jeg. Det kan hjelpe å snakke med noen, men det må bli når du er klar for det. 

Siden du nevner at du ikke vil kontakte legevakt, står du i fare for å skade deg selv? Da må du bare prøve å avlede deg mest mulig, og går det ikke håper jeg du kontakter legevakt likevel. 

Står ikke i noen fare for å skade meg selv, nei. 

Anonymkode: 768f4...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Står ikke i noen fare for å skade meg selv, nei. 

Anonymkode: 768f4...c50

Okei. Men da kanskje du bare kan la deg selv få kjenne på alt som er tungt nå? Det kan være sunt det også. Bedre enn å stenge ting inne. 

Jeg skriver ofte dikt når jeg har det vanskelig. Har du prøvd det? For min del har det hjulpet mye. Noen ganger leser jeg diktene når jeg har det vanskelig også. Hjelp i det og. Pluss at jeg har hjulpet andre ved å dele diktene. Har hjulpet andre å sette ord på det de ikke har klart selv. Er mye terapi i skriving.❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nær ved å bryte sammen. Et søsken har lagt sitt liv i mine hender, det siste hen skrev til meg «jeg orker ikke mer, jeg lar infeksjonen bli sepsis og oppsøker ikke lege mer. Beklager det søster». Det skjer andre ting også som har knust meg. 

Anonymkode: 768f4...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når livet er vanskelig gjelder det å grave dypt i seg selv for å finne de uante ressursene en har. Da sønnen min ble alvorlig skadet ble jeg tvunget til å finne styrken i meg selv, både for sønnen min sin skyld og for min egen del. Du er sterkere enn du tror. Smerten kan nesten bli uutholdelig, men man overlever. Jeg er lei meg for at broren eller søsteren din sliter sånn. Det må være forferdelig vanskelig og skremmende. Det kan hende du føler at du holder på å bryte sammen, så i din situasjon er det viktig å ta vare på seg selv. Nok søvn , hvis du får sove da, og næringsrik mat. 

Da vi hadde det som verst gråt jeg mye, men jeg brøt ut i ukontrollert og hysterisk latter også. Da han var på Sunnaas lo jeg så mye at jeg fikk kommentarer på det, men det var min måte å overleve på. Da han kom hjem var han dypt deprimert og det var nesten ikke til å holde ut verken for ham eller meg, men vi klarte det. 

Livet kan være utrolig krevende og det vanskelige kan virke uoverstigelig. Allikevel må vi prøve å holde oss på bena og ikke gi opp. En dag vil solen skinne i livet ditt igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et søsken har lagt sitt liv i mine hender, det siste hen skrev til meg «jeg orker ikke mer, jeg lar infeksjonen bli sepsis og oppsøker ikke lege mer. Beklager det søster».

Det er ikke ditt ansvar. Gi beskjed til vedkommendes fastlege og ta vare på deg selv.

Anonymkode: 59594...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nær ved å bryte sammen. Et søsken har lagt sitt liv i mine hender, det siste hen skrev til meg «jeg orker ikke mer, jeg lar infeksjonen bli sepsis og oppsøker ikke lege mer. Beklager det søster». Det skjer andre ting også som har knust meg. 

Anonymkode: 768f4...c50

Du må distansere deg fra ditt søskens destruktive valg. Mange fagpersoner forsøker å hjelpe h*n, og det har ingen hensikt at du også bruker energien din på dette. Fokuser på din egen helse og kjernefamilien din. 

God helg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, frosken skrev:

Du må distansere deg fra ditt søskens destruktive valg. Mange fagpersoner forsøker å hjelpe h*n, og det har ingen hensikt at du også bruker energien din på dette. Fokuser på din egen helse og kjernefamilien din. 

God helg:-)

Ja, jeg får bare distansere meg fra det. Hen  hører ikke på noen uansett. Har flere selvmordsforsøk bak seg. 

Jeg tok ut en sykedag i dag og skal prøve å slappe av. Har litt dårlig samvittighet for det, for det er sånn mangel på folk.. vi er i manko på vikarer. Men jeg får prøve å tenke på meg selv nå.. 

Ps. Hva hjelper mot kraftig, sprengende og strammende hodepine? 2 paraset funket ikke.. tok to i 7-tida. 
 

Takk, alle sammen ;) 

Anonymkode: 768f4...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, frosken skrev:

Du må distansere deg fra ditt søskens destruktive valg. Mange fagpersoner forsøker å hjelpe h*n, og det har ingen hensikt at du også bruker energien din på dette. Fokuser på din egen helse og kjernefamilien din. 

God helg:-)

Det hørtes litt kaldt ut. Det er i slike situasjoner man skal trå til og prøve å overtale som nært familiemedlem mener jeg. Hvis det er helt fånyttes over tid blir det en annen sak, men man kan jo følge litt opp uten å ta på seg hele ansvaret.

 

Anonymkode: 4a0fd...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg får bare distansere meg fra det. Hen  hører ikke på noen uansett. Har flere selvmordsforsøk bak seg. 

Jeg tok ut en sykedag i dag og skal prøve å slappe av. Har litt dårlig samvittighet for det, for det er sånn mangel på folk.. vi er i manko på vikarer. Men jeg får prøve å tenke på meg selv nå.. 

Ps. Hva hjelper mot kraftig, sprengende og strammende hodepine? 2 paraset funket ikke.. tok to i 7-tida. 
 

Takk, alle sammen ;) 

Anonymkode: 768f4...c50

Hodepine kommer ofte fra nakken. Hva med å ta en varm dusj og la dusjstrålen stå mot nakken, samtidig som du tøyer nakken forsiktig. Det hjelper meg ofte. Hvis du greier å ta noen avspenningsøvelser, så kan det også hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det hørtes litt kaldt ut. Det er i slike situasjoner man skal trå til og prøve å overtale som nært familiemedlem mener jeg. Hvis det er helt fånyttes over tid blir det en annen sak, men man kan jo følge litt opp uten å ta på seg hele ansvaret.

 

Anonymkode: 4a0fd...611

Hvor lenge skal man prøve å overtale? 

Anonymkode: 768f4...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg får bare distansere meg fra det. Hen  hører ikke på noen uansett. Har flere selvmordsforsøk bak seg. 

Jeg tok ut en sykedag i dag og skal prøve å slappe av. Har litt dårlig samvittighet for det, for det er sånn mangel på folk.. vi er i manko på vikarer. Men jeg får prøve å tenke på meg selv nå.. 

Ps. Hva hjelper mot kraftig, sprengende og strammende hodepine? 2 paraset funket ikke.. tok to i 7-tida. 
 

Takk, alle sammen ;) 

Anonymkode: 768f4...c50

Prøv å ise ned nakken, det hjelper noen ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det hørtes litt kaldt ut. Det er i slike situasjoner man skal trå til og prøve å overtale som nært familiemedlem mener jeg. Hvis det er helt fånyttes over tid blir det en annen sak, men man kan jo følge litt opp uten å ta på seg hele ansvaret.

 

Anonymkode: 4a0fd...611

Når noen har klart å få svært mange fagpersoner involvert i sin selvdestruktive atferd, så tenker jeg at nær familie kan bestemme seg for å ivareta seg selv fremfor å være involvert i den utagerende atferden. Dersom det ikke foreligger en slik historikk, så ville jeg selvfølgelig ha ment at det var viktig å hjelpe vedkommende til å søke hjelp fra helsevesenet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, frosken skrev:

Når noen har klart å få svært mange fagpersoner involvert i sin selvdestruktive atferd, så tenker jeg at nær familie kan bestemme seg for å ivareta seg selv fremfor å være involvert i den utagerende atferden. Dersom det ikke foreligger en slik historikk, så ville jeg selvfølgelig ha ment at det var viktig å hjelpe vedkommende til å søke hjelp fra helsevesenet. 

Ja, hen har et stort hjelpeapparat rundt seg, og dessverre er hen en meget vanskelig pasient som det ikke er så lett å hjelpe heller. Man blir maktesløs til slutt. 
God helg, frosk :) 

Anonymkode: 768f4...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...