Gå til innhold

MYE GJELD, mister hus å Bil. Har 2 barn!


Illeliv

Anbefalte innlegg

Her går jeg frem enkelt å greit.. jeg er en frisk mann med fast jobb på 30 år. Har 2 barn å samboer. De siste 7 år har vi vært dumme å tatt opp lån.. som vi nå ikke klarer å håndtere. Søkte nye lån for å betale på de andre.. DUM? ja vi vet.. 

Idag fikk vi regning på over 1,1 millioner med frist på 14 dager. Det er huslånet som er inkasso å tvangssalg er med. Vi vil nå miste leiligheten hvor 2 barn lever med oss og bilen. Har søkt gjeldsordning som vi venter svar på. Har ventet i snart 6 mnd. mens vi har ventet har gjelden og anmerkningene blitt større... 

Til sammen er kredittgjelden på HELE 2,7 millioner.. å jeg vet ikke mer råd.. har fått inkasso, å har sikkert tilsammen 25 byrå som har tatt pant i alt vi snart eier å har. Ha også lønnstrekk noe som gjør at lønningene er alt for små annet en mat og klær til barna.. Barnhehagen har vi 40.000 i gjeld på ..den mister vi også snart.

 

Jeg vet ikke lenger hvas jeg skal gjøre. Ingen vet om min situasjon.. og jeg er en helt frisk person men nå kjennes det ut som jeg vil vurdere andre ting. Selvmord er for meg ikke noe jeg føler jeg klarer eller har lyst til.. men ser snart ikke noen annen vei ut... vi vet ikke hvor vi skal feire jul med barna hvis vi mister leiligheten. 

 

Mange spørsmål... mister vi barna? Har vi krav på plass å bo før vi blir kastet ut? Hvorda leve...

Min datter er nå 6 år.. at vi kanskje skal flytte ut til jul er ikke noe jeg vil. Har også en sønn på 3!

Jeg jobber fast i service yrket å har gjort d i mange år. Jeg klarer ikke å tenke på annet en livet til min samboer og mine barn... jeg har lyst til å sykemelde meg.. eller rett å slett legge meg ned for å dø.. 

Jeg tenker at livet og de 2,7 millioner PLUSS 1.3 MILLIONER i husgjeld kan bli borte fort å brutalt.  

Jaja.. fikk skrevet litt.. ønsker iallefall min samboer , barn og familie et riktig god jul og et godt liv skulle man komme ut for noe. Elsker dere alle sammen! Love Bx 

 

 

 

Endret av Illeliv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, Illeliv skrev:

Her går jeg frem enkelt å greit.. jeg er en frisk mann med fast jobb på 30 år. Har 2 barn å samboer. De siste 7 år har vi vært dumme å tatt opp lån.. som vi nå ikke klarer å håndtere. Søkte nye lån for å betale på de andre.. DUM? ja vi vet.. 

Idag fikk vi regning på over 1,1 millioner med frist på 14 dager. Det er huslånet som er inkasso å tvangssalg er med. Vi vil nå miste leiligheten hvor 2 barn lever med oss og bilen. Har søkt gjeldsordning som vi venter svar på. Har ventet i snart 6 mnd. mens vi har ventet har gjelden og anmerkningene blitt større... 

Til sammen er kredittgjelden på HELE 2,7 millioner.. å jeg vet ikke mer råd.. har fått inkasso, å har sikkert tilsammen 25 byrå som har tatt pant i alt vi snart eier å har. Ha også lønnstrekk noe som gjør at lønningene er alt for små annet en mat og klær til barna.. Barnhehagen har vi 40.000 i gjeld på ..den mister vi også snart.

 

Jeg vet ikke lenger hvas jeg skal gjøre. Ingen vet om min situasjon.. og jeg er en helt frisk person men nå kjennes det ut som jeg vil vurdere andre ting. Selvmord er for meg ikke noe jeg føler jeg klarer eller har lyst til.. men ser snart ikke noen annen vei ut... vi vet ikke hvor vi skal feire jul med barna hvis vi mister leiligheten. 

 

Mange spørsmål... mister vi barna? Har vi krav på plass å bo før vi blir kastet ut? Hvorda leve...

Min datter er nå 6 år.. at vi kanskje skal flytte ut til jul er ikke noe jeg vil. Har også en sønn på 3!

Jeg jobber fast i service yrket å har gjort d i mange år. Jeg klarer ikke å tenke på annet en livet til min samboer og mine barn... jeg har lyst til å sykemelde meg.. eller rett å slett legge meg ned for å dø.. 

Jeg tenker at livet og de 2,7 millioner PLUSS 1.3 MILLIONER i husgjeld kan bli borte fort å brutalt.  

Jaja.. fikk skrevet litt.. ønsker iallefall min samboer , barn og familie et riktig god jul og et godt liv skulle man komme ut for noe. Elsker dere alle sammen! Love Bx 

 

 

 

Svar fra en person som ikke har så mye peiling på dette, men svarer likevel. Hva med å kontakte gjeldsrådgiver i NAV. Kan dere kontakte de som behandler søknaden om gjeldsordning og si at det haster og når dere kan vente å få svar. Heldigvis er det få år dere må leve under gjeldsordning. Vet ikke hva som er riktig og viktig å gjøre først i deres situasjon men det er vel stor sjanse for at dere mister leiligheta. Kommunen har vel nødboliger og leiligheter (dere må søke kommunen om å få det). Har dere familie dere kan være hos midlertidig i jula? På sikt virker det som det ordner seg med en bedre livssituasjon for de som får gjeldsordning, det er verst det dere står i nå. Men kjemp dere gjennom det.

Anonymkode: bf623...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav har hjulpet med å søke om denne ordningen. Men nødbolig.. Ser for meg et lite kott med 2 barn.. ingen i familien vet om dette. Å vil helst ikke la dem gjøre d heller. :/ får vell bare ta d som d kommer. Vet ikke hvor fort tvangssalg går. Ikke lenge til jul liksom. Takk før svar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Illeliv skrev:

Nav har hjulpet med å søke om denne ordningen. Men nødbolig.. Ser for meg et lite kott med 2 barn.. ingen i familien vet om dette. Å vil helst ikke la dem gjøre d heller. 😕 får vell bare ta d som d kommer. Vet ikke hvor fort tvangssalg går. Ikke lenge til jul liksom. Takk før svar 

Jeg skjønner godt at du ikke ønsker at familie skal vite dette. Det er så rart at det nettopp er familien og nære venner vi gjerne skammer oss mest for - og det er nettopp de som skal være støtten i livet når det er vanskelig. Kanskje de kan hjelpe eller i hvert fall støtte dere nå. Noen ganger hjelper det bare å ha fått fortalt det vanskelige og.  Håper dere finner en levelig løsning snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mangler en del opplysninger for å kunne gi et kvalifisert svar på dette. Da trenger jeg å vite verdien på boligen deres, deres samlede inntekt i dag og hva som danner grunnlaget for de 2,7 mill i gjeld dere har som ikke er boliglån. Og finnes det andre verdier som kan realiseres? 

Jeg antar intuitivt at mye av gjelden vil forsvinne når boligen selges. Det er kjipt å si, men jeg tror bare du må stålsette deg for dette, for sjansen for at du kan beholde den er nok minimal. Selv om det skulle være fri kapital i boligen er det altfor mye å ha 2,7 mill i lån med høy rente. 

Mitt foreløpige råd er: Hvis det er ledige midler i boligen, selg den frivillig og betal ned gjelden (kravene som er tatt utlegg i boligen må jo uansett innfris ved et salg). Hvis det ikke er dekning tror jeg ikke du kommer unna gjeldsordning. Det er imidlertid ikke verdens undergang. Med to barn vil du beholde en ganske stor del av inntekten, og etter fem år er du friskmeldt.

Å ta livet sitt (som du hinter til) er den absolutt dårligste løsningen for alle. Gjelden forsvinner ikke likevel når det er tatt pant for den, den blir bare dine pårørende sitt problem, og de mister mannen og faren sin. 

Oppdater gjerne med nye opplysninger for et mer presist svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barn på din alder. Du er enda ung. Jeg ville absolutt ha stilt opp for barn og barnebarn i en slik situasjon. Hvis du har NOEN i familien du kan snakke med så vil jeg anbefale det. Barn trenger voksne rundt seg som skaper trygghet. Det kan de oppleve selv om de mister materielle ting. Hvis dette sliter på forholdet til partneren   så kan familiekontoret være til hjelp. Vi valgte selv gå til en familieterapeut da vi hadde en krise i familien. Det var overhode ikke flaut og svært mange går dit. De som har  små barn prioriteres. Jeg dømmer deg ikke for å ha rotet det til økonomisk og jeg er sikker på at du med tiden vil få ordensperson ting. Det er helt greit å be om hjelp. 

Anonymkode: 28b81...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
48 minutter siden, Illeliv skrev:

Nav har hjulpet med å søke om denne ordningen. Men nødbolig.. Ser for meg et lite kott med 2 barn.. ingen i familien vet om dette. Å vil helst ikke la dem gjøre d heller. 😕 får vell bare ta d som d kommer. Vet ikke hvor fort tvangssalg går. Ikke lenge til jul liksom. Takk før svar 

Jeg tror du er på bunnen akkurat nå, når du gruer deg til det som kommer og prøver å holde fasaden overfor familien og andre.

Jeg tror det vil være en lettelse når flyttingen er overstått og du slipper å ha hemmeligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Illeliv skrev:

Vet ikke hvor fort tvangssalg går.

 

2 timer siden, Illeliv skrev:

får vell bare ta d som d kommer.

Nei, ikke sitt passiv og vent! Snakk med alle (NAV, namsmannen, gjeldsrådgivere - jeg vet ikke hvem som er viktigst, men det kan du finne ut) og forsøk å unngå tvangssalg hvis det er mulig. Dere får trolig bedre pris ved å selge selv. Salg og biligere bolig kommer dere ikke utenom, betal ned det viktigste i samarbeid med rådgiver. 

Anonymkode: 7224d...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen klarer man å få 2,7 mill i forbruksgjeld?? 😯 Gjør utlånerne ingen sjekker på lånetakers økonomi?

Anonymkode: 6f627...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åssen klarer man å få 2,7 mill i forbruksgjeld?? 😯 Gjør utlånerne ingen sjekker på lånetakers økonomi?

Anonymkode: 6f627...815

På hvilken måte hjelper dette svaret en fortvilet trådstarter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å høre om folk som har tatt selvmord pga uoverkommelig høy gjeld syns jeg er forferdelig trist å høre om. Det finnes løsninger på sikt, selv om folk er skyldbetynget over ørene og ikke ser noen utvei. Hvis du var naboen min eller en bekjent eller ukjent så håper man da at det løser seg for personen. Man ser jo bare hvor mange som engasjerer seg og svarer her. Det er sikkert tøffe tak og mye en må gjennom da en må ta tak i dette og ikke kan gjemme seg unna. Skyld og skam. Hvis du hadde vært i min familie hadde jeg gladelig tatt i mot deg på besøk og prøvd å hjelpe til. Er du sikker på at familien din ikke tåler å høre om gjelden din og bare ønsker å hjelpe til? I alle fall med støtte og kanskje med praktiske ting og telefoner. Det tror jeg. Det viktige nå er å kontakte alle distanser dere trenger så raskt som mulig (de som er nevnt i trådene over her) selv om det er tungt og vanskelig. Heldigvis fins det gjeldsordning som faktisk gjør at folk kan komme seg ut av uføre etter 5 år. Men dere må samtidig endre vaner for kjøp og impulskjøp og få orden på økonomien underveis for tiden i og etter gjeldsordningen. Det er ingen krise om dere ender opp med leid leilighet, dere har tak over hodet. Lykke til med prosessen foran dere.

Anonymkode: bf623...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å høre om folk som har tatt selvmord pga uoverkommelig høy gjeld syns jeg er forferdelig trist å høre om. Det finnes løsninger på sikt, selv om folk er skyldbetynget over ørene og ikke ser noen utvei. Hvis du var naboen min eller en bekjent eller ukjent så håper man da at det løser seg for personen. Man ser jo bare hvor mange som engasjerer seg og svarer her. Det er sikkert tøffe tak og mye en må gjennom da en må ta tak i dette og ikke kan gjemme seg unna. Skyld og skam. Hvis du hadde vært i min familie hadde jeg gladelig tatt i mot deg på besøk og prøvd å hjelpe til. Er du sikker på at familien din ikke tåler å høre om gjelden din og bare ønsker å hjelpe til? I alle fall med støtte og kanskje med praktiske ting og telefoner. Det tror jeg. Det viktige nå er å kontakte alle distanser dere trenger så raskt som mulig (de som er nevnt i trådene over her) selv om det er tungt og vanskelig. Heldigvis fins det gjeldsordning som faktisk gjør at folk kan komme seg ut av uføre etter 5 år. Men dere må samtidig endre vaner for kjøp og impulskjøp og få orden på økonomien underveis for tiden i og etter gjeldsordningen. Det er ingen krise om dere ender opp med leid leilighet, dere har tak over hodet. Lykke til med prosessen foran dere.

Anonymkode: bf623...8c4

Kjempefint svar ❣️

Anonymkode: e8934...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg tror du er på bunnen akkurat nå, når du gruer deg til det som kommer og prøver å holde fasaden overfor familien og andre.

Jeg tror det vil være en lettelse når flyttingen er overstått og du slipper å ha hemmeligheter.

Jeg har det på samme måte. Gjør alt for å skjule det. Skammer meg. Spurte en i fam om hjelp (refinans) en gang, og svaret var «hvordan har du klart dette?» (jmfr et svar som extra kommenterte). Jeg fikk ikke noe annet svar. Etter det har jeg ikke fortalt noen om det. 
 

Det kan være mange årsaker til at man ender opp sånn. Mange dømmer og tror man har gått i luksusfella. Uansett årsak finnes det  heldigvis en utvei (gjeldsordning). Men man må være knallhard og følge budsjettet. Denne muligheten får man bare en gang i livet. 

Anonymkode: e8934...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg  vet hvor lett det er å få forbruksgjeld. Det er mange årsaker til det. Det han også være pga nødvendige utgifter som man ikke får dekket. Jeg sliter selv med forbruksgjeld men har kontroll over det. Men jeg sliter med den høye renten og samtidig så kan jeg ikke unne meg noe særlig annet enn smått iblant. 

Jeg leier. Eier ingen bolig. Ingen bil. Men dersom man eier det så står man litt sterkere. Man kan selge. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...