Gå til innhold

Bivirkninger av jerntabletter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tar litt sterkere jerntabletter etter anbefaling av lege på 100 mg depottabletter, men får så "sterke" bivirkninger. En time etter inntak får jeg vondt i hodet, det begynner å surre i hodet og ørene, jeg blir kvalm og veldig svimmel. Må bare gå rett til sengs. Kjennes ut som om jeg skal få spysjuka. Jeg får også litt synsforstyrrelser der det er som om øynenes fokus hopper litt fram og tilbake, som når du prøver nye briller for første gang og tar de på og av noen ganger i full fart. Jeg blir først varm (det kjennes ut som feber) før jeg begynner å fryse. Og jeg skal fortsette med dette noen måneder...  Ville du ha bytta til en mildere type? Eller er det bare å fortsette... Det er vel ikke "skadelig" på noen måte?

Anonymkode: 74833...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar litt sterkere jerntabletter etter anbefaling av lege på 100 mg depottabletter, men får så "sterke" bivirkninger. En time etter inntak får jeg vondt i hodet, det begynner å surre i hodet og ørene, jeg blir kvalm og veldig svimmel. Må bare gå rett til sengs. Kjennes ut som om jeg skal få spysjuka. Jeg får også litt synsforstyrrelser der det er som om øynenes fokus hopper litt fram og tilbake, som når du prøver nye briller for første gang og tar de på og av noen ganger i full fart. Jeg blir først varm (det kjennes ut som feber) før jeg begynner å fryse. Og jeg skal fortsette med dette noen måneder...  Ville du ha bytta til en mildere type? Eller er det bare å fortsette... Det er vel ikke "skadelig" på noen måte?

Anonymkode: 74833...60b

Jeg ville bedt om å få prøve en annen type ja - dette høres jo helt grusomt ut. Går selv på jern og har heldigvis ingen andre bivirkninger enn at fra å gå "stort" på do 1-2 ganger om dagen går jeg nå 4-5-6 ganger, men det er til å leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart byttet. Jern kan være giftig i store mengder og det høres ikke ut som kroppen din tolererer det særlig bra. Jeg fikk konstatert jernmangel for trekvart år siden og begynte med en sterk type. Det gikk øyeblikkelig utover fordøyelsen min så jeg gikk til apoteket og ba om den mildeste typen. Den har jeg ingen bivirkninger av.  Snart er det ny blodprøve og da får vi se om det er blitt bra. Husk å ta C-vitamin med jernet. Det hjelper på opptaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere :) tror jeg skal prøve disse noen dager til før jeg går over på en annen type.

Anonymkode: 74833...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar dere :) tror jeg skal prøve disse noen dager til før jeg går over på en annen type.

Anonymkode: 74833...60b

Hvilke jerntabletter er det snakk om forresten? Jeg tar Niferex (reseptbelagte) og merker som sagt ikke noe annet enn endring i avføring og avføringsmønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duroferon. Jeg har aldri hatt slike bivirkninger før med andre jerntabletter. De kan visst være litt bedre for magen var det noen som hadde skrevet på nett siden det er depot og jernet frigjøres langsomt. Men det virker som om det var noen som ikke tålte dem så godt mens andre gjorde det. Jeg har ikke lest så mye om andre brukeres erfaring, så ta det litt med en klype salt, det var bare noen få uttalelser.

Anonymkode: 74833...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer etter inntak så begynner det å surre i ørene og hodet igjen, og jeg er ikke syk. Får dette bare når jeg tar disse tablettene. Nei, må nok gå over på noe annet. 

Anonymkode: 74833...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Duroferon. Jeg har aldri hatt slike bivirkninger før med andre jerntabletter. De kan visst være litt bedre for magen var det noen som hadde skrevet på nett siden det er depot og jernet frigjøres langsomt. Men det virker som om det var noen som ikke tålte dem så godt mens andre gjorde det. Jeg har ikke lest så mye om andre brukeres erfaring, så ta det litt med en klype salt, det var bare noen få uttalelser.

Anonymkode: 74833...60b

Tar du c-vitaminer sammen med jerntablettene? Det er viktig i forhold til opptaket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, emilie321 skrev:

Tar du c-vitaminer sammen med jerntablettene? Det er viktig i forhold til opptaket

Nei, må vel begynne med det. Tenkte at siden jeg tar så stor dose jern så er det ikke så farlig om ikke alt blir tatt opp. Men man skal vel helst gjøre det likevel. 

Anonymkode: 74833...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duroferon ga meg skikkelig magetrøbbel. Jeg ble kvalm og forstoppet, så eg gikk over på Niferex kapsler etter anbefaling fra apotek. Da ble bivirkningene redusert, så det kan være verdt et forsøk. Ellers må det jo være bedre å ta mildere jernpreparater enn ikke noe. Hemofer f.eks. Ellers er det bare å kjøre på med jernrik mat

Ps: Femti kapsler Niferex 100mg er å få respeptfritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Duroferon ga meg skikkelig magetrøbbel. Jeg ble kvalm og forstoppet, så eg gikk over på Niferex kapsler etter anbefaling fra apotek. Da ble bivirkningene redusert, så det kan være verdt et forsøk. Ellers må det jo være bedre å ta mildere jernpreparater enn ikke noe. Hemofer f.eks. Ellers er det bare å kjøre på med jernrik mat

Ps: Femti kapsler Niferex 100mg er å få respeptfritt. 

Takk for tips. Kanskje jeg skal prøve Niferex. 

Anonymkode: 74833...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...