Gå til innhold

Antipsykotika. Rangering etter effekt og sikkerhet


kupton

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En artikkel som omhandler antipsykotika som ikke nevner malignt nevroleptikasyndrom som en risiko er ingen god kilde når det kommer til sikkerhet for bruk av slikt. Det eneste som kan forårsake det dødelige syndromet er antipsykotiske medikamenter.

For de som er ekstra interessert kan man lese mer om syndromet her:
https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/diverse/malignt-nevroleptikasyndrom/

Anonymkode: a80e3...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

En artikkel som omhandler antipsykotika som ikke nevner malignt nevroleptikasyndrom som en risiko er ingen god kilde når det kommer til sikkerhet for bruk av slikt. Det eneste som kan forårsake det dødelige syndromet er antipsykotiske medikamenter.

For de som er ekstra interessert kan man lese mer om syndromet her:
https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/diverse/malignt-nevroleptikasyndrom/

Anonymkode: a80e3...a31

Det var skummelt da 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

En artikkel som omhandler antipsykotika som ikke nevner malignt nevroleptikasyndrom som en risiko er ingen god kilde når det kommer til sikkerhet for bruk av slikt.

Her er du dessverre litt på siden. Artikkelen tar ikke opp risiko ved AP generelt. Den rangerer de enkelte AP. I risikovurderinger generelt er det hyppigheten og konsekvensen av en hendelse som vurderes.  Malignt nevroleptikasyndrom, MNS, er farlig (dødelighet 5-10%), men er ekstremt sjelden (1-2 tilfeller i Norge per år). Produktet av hyppighet og konsekvens blir derfor svært lite. Vi verste fall gir det et dødsfall hvert 5. år.

Men i denne artikkelen var hensikten er rangering av AP. For det første er det ingen holdepunkter for at noen AP gir større risiko enn andre, for det andre vil det med så få totale tilfeller fordelt på så mange AP være tilnærmet umulig å få så store tall per AP at det vil være mulig å rangere.
Så dessverre bommer du betydelig i dette tilfellet.  Malignt nevroleptikasyndrom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

Her er du dessverre litt på siden. Artikkelen tar ikke opp risiko ved AP generelt. Den rangerer de enkelte AP. I risikovurderinger generelt er det hyppigheten og konsekvensen av en hendelse som vurderes.  Malignt nevroleptikasyndrom, MNS, er farlig (dødelighet 5-10%), men er ekstremt sjelden (1-2 tilfeller i Norge per år). Produktet av hyppighet og konsekvens blir derfor svært lite. Vi verste fall gir det et dødsfall hvert 5. år.

Men i denne artikkelen var hensikten er rangering av AP. For det første er det ingen holdepunkter for at noen AP gir større risiko enn andre, for det andre vil det med så få totale tilfeller fordelt på så mange AP være tilnærmet umulig å få så store tall per AP at det vil være mulig å rangere.
Så dessverre bommer du betydelig i dette tilfellet.  Malignt nevroleptikasyndrom

Artikkelen nevner heller ikke noe om hyppigheten rundt tardiv dyskinesi og kan anses som mangelfull. Tardiv dyskinesi er en hemmende bivirkning av bruk av antipsykotiske legemiddler. Dopamin reseptor sensitering er også et fenomen som artikkelen ikke nevner i det heletatt til tross for at det er svært viktig med tanke på effektiviteten av slike medisiner på langsikt. Artikkelen mangler mye som burde vært tatt stilling til og jeg er ikke imponert. 

Anonymkode: a80e3...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er en svakhet at de ikke nevner tardive dyskinesier. Når det gjelder det andre du nevner, så er det "endepunktet" effekt som måles, og det underdeles ikke i de ulike årsaker til manglende effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Annamaria

Har man tardiv dyskinesi når en til to fingre på venstre hånd beveger seg ufrivillig og man ikke kan stå i ro, men må bevege beina fra side til side når man prøver stå? Psykiatrien nekter svare på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Annamaria skrev:

Har man tardiv dyskinesi når en til to fingre på venstre hånd beveger seg ufrivillig og man ikke kan stå i ro, men må bevege beina fra side til side når man prøver stå? Psykiatrien nekter svare på dette.

Sykepleieren sa at trutmunnen min ikke var det, skulle mer til da mente han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annamaria
34 minutter siden, stjernestøv skrev:

Sykepleieren sa at trutmunnen min ikke var det, skulle mer til da mente han. 

Folk tror jo jeg må tisse når jeg prøver stå i ro!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Annamaria skrev:

Folk tror jo jeg må tisse når jeg prøver stå i ro!!!

Ok. Ikke noe gøy. Synd du skal få bivirkninger nå som medisinen virket så godt på deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Annamaria skrev:

Har man tardiv dyskinesi når en til to fingre på venstre hånd beveger seg ufrivillig og man ikke kan stå i ro, men må bevege beina fra side til side når man prøver stå? Psykiatrien nekter svare på dette.

Det hører mer til fenomenet restless legs. Det har med dopaminblokkade å gjøre, men er ikke tardiv dyskinesi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annamaria
27 minutter siden, ISW skrev:

Det hører mer til fenomenet restless legs. Det har med dopaminblokkade å gjøre, men er ikke tardiv dyskinesi

Nei, det er ikke restless legs. Det har jeg også hatt. Da må man riste på beina når de er i ro og ligger nedpå.

Endret av Annamaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...