Gå til innhold

Psykiatri og rus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Noen her som trøbler med det? Jeg er Bo1og har PTSD. Stemmehøring, angst og et seriøst alkoholproblem. Er nå søkt inn på langtids ROP behandling. Jeg er glad for det men også livredd. Ventetiden er vanskelig. Prøver å holde hode på plass og være edru. Men det er ikke lett. 
noen som har prøvd noe sånt? Noen som vet litt hva det går ut på? Hvordan det er???

Anonymkode: cb3ea...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja jeg sliter med psykiatri og rus. Har nylig fullført ett år i rusbehandling. 

Det er jo litt ulikt fra sted til sted, men det er en blanding av gruppeterapi, individuell terapi, sosial omgang med de andre som er der, aktiviteter osv. Man lager en behandlingsplan med mål for behandlingen som endrer seg underveis ettersom man går inn i nye faser. 

Den første tiden gjelder det å bare ta en dag av gangen. Ikke fokusere for mye på at man skal være der så lenge og at det blir så tungt. Jeg klarte aldri å tenke at jeg skulle være ut oppholdet. Det bestemte jeg meg vel for den siste måneden. 😛

psykiatri-biten var ikke helt optimal der jeg var, men det må nå ha funket likevel siden jeg har blitt så mye mer stabil. Det var i alle fall helt avgjørende å få vekk rusen for å kunne jobbe med livet. Uten det oppholdet så hadde jeg enten vært død nå eller innlagt på skjerma på grunn av rusutløst psykose. Var kommet til det punktet at det ikke skulle så mye til før jeg ble psykotisk så hadde jeg fortsatt hadde jeg nok blitt permanent skadet av det. Utviklet shizofreni eller lignende. Fysisk var jeg helt ødelagt også. Tynn og svak. 

Så for meg har behandling vært avgjørende. Jeg sliter jo enda psykisk og har masse hjelp rundt meg, men har kommet veldig langt. 

Et lite tips når det evt. Blir tungt å være der og at du vurderer å skrive deg ut (dette er faser de fleste gjennomgår) er å ta et steg tilbake og tenke på hva er alternativet? Er alternativet å fortsette i samme spor? Det var jo en grunn til at man oppsøkte behandling. Så det er jo åpenbart at det er helt nødvendig å fortsette i behandling slik at man etter hvert og gradvis blir mer rustet til å fortsette på egen hånd. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...