Gå til innhold

Injeksjoner vs tabletter


Cesium

Anbefalte innlegg

Når er det et alternativ å få sprøyta inn AP (depot) i stedet for å bruke tabletter? Jeg ender alltid opp med å autoseponere medisiner etter bare noen dager, av diverse grunner. Kan det da være et alternativ med injeksjon i stedet for? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pragmatikeren

Jeg er helt enig med Kupton. Det er veldig lurt med injeksjon når en er ambivalent til medisiner. Eller om en har problemer med å huske å ta medisin regelmessig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Cesium skrev:

Når er det et alternativ å få sprøyta inn AP (depot) i stedet for å bruke tabletter? Jeg ender alltid opp med å autoseponere medisiner etter bare noen dager, av diverse grunner. Kan det da være et alternativ med injeksjon i stedet for? 

Ja, det anbefales til mennesker som er ambivalente

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Cesium skrev:

Når er det et alternativ å få sprøyta inn AP (depot) i stedet for å bruke tabletter? Jeg ender alltid opp med å autoseponere medisiner etter bare noen dager, av diverse grunner. Kan det da være et alternativ med injeksjon i stedet for? 

Ja det er et alternativ og da slipper man å tenke på det, sloss med seg selv hver dag for å ta medisiner. Det er godt å få slippe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, stjernestøv skrev:

Ja det er et alternativ og da slipper man å tenke på det, sloss med seg selv hver dag for å ta medisiner. Det er godt å få slippe. 

Ja, jeg er helt håpløs når det kommer til å ta medisiner. En ting er at jeg har sterk helseangst og blir veldig redd av fysiske bivirkninger, en annen ting er mannen som blir sint når han skjønner jeg prøver å bli kvitt han. 

Vet dere om alle AP også kan fås som injeksjon? Eller er det et mer begrenset utvalg da? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Cesium skrev:

Ja, jeg er helt håpløs når det kommer til å ta medisiner. En ting er at jeg har sterk helseangst og blir veldig redd av fysiske bivirkninger, en annen ting er mannen som blir sint når han skjønner jeg prøver å bli kvitt han. 

Vet dere om alle AP også kan fås som injeksjon? Eller er det et mer begrenset utvalg da? 

 

Ja det skal ikke være lett.

Alle ap kan ikke fås som injeksjon så det er begrenset, selv tar jeg xeplion nå. Merker ikke noen bivirkninger bortsett fra at jeg blir sulten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja det skal ikke være lett.

Alle ap kan ikke fås som injeksjon så det er begrenset, selv tar jeg xeplion nå. Merker ikke noen bivirkninger bortsett fra at jeg blir sulten. 

Vet du hvilke ap som finnes som injeksjoner? 

Anonymkode: 6a345...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hvilke ap som finnes som injeksjoner? 

Anonymkode: 6a345...9d8

Abilify,cisordinol,risperdal er de jeg vet om. Og trilafon da, men det ville jeg ikke tatt. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes Quetiapin som injeksjon? Prøvde å søke opp, men fant det ikke i felleskatalogen. Men mener å ha hørt noen har brukt det. 

Hva med Ziprasidon? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annamaria
9 minutter siden, Cesium skrev:

Finnes Quetiapin som injeksjon? Prøvde å søke opp, men fant det ikke i felleskatalogen. Men mener å ha hørt noen har brukt det. 

Hva med Ziprasidon? 

 

 Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Medisiner som krever doser over 20-30 mg pr dag finnes typisk ikke i depotsprøyter, siden mengden man må ta i sprøyten typisk blir for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, ISW skrev:

Medisiner som krever doser over 20-30 mg pr dag finnes typisk ikke i depotsprøyter, siden mengden man må ta i sprøyten typisk blir for stor.

Ah, naturligvis. Det tenkte jeg ikke på, men er jo logisk. 

Er det ellers noen forskjeller mellom å bruke tablett og sprøyte? Kommer effekten raskere, blir det flere/færre bivirkninger osv? 

Jeg bruker jo å ta tabletter om kvelden for å unngå de verste bivirkningene på dagtid, men med injekson er det vel en jevn tilstrøm av medisin hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Cesium skrev:

Ah, naturligvis. Det tenkte jeg ikke på, men er jo logisk. 

Er det ellers noen forskjeller mellom å bruke tablett og sprøyte? Kommer effekten raskere, blir det flere/færre bivirkninger osv? 

Jeg bruker jo å ta tabletter om kvelden for å unngå de verste bivirkningene på dagtid, men med injekson er det vel en jevn tilstrøm av medisin hele tiden. 

Jeg tror hovedfordelen med injeksjon er følgende:

- Du slipper å huske på medisinen og/eller slipper ambivalens

- Du får jevn serumkonsentrasjon og slipper varierende effekt.

- For medisiner som gir bivirkninger fra mage-tarm får du mindre bivirkninger.

Ulempen er jo at du må til helsepersonell en gang i måneden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, ISW skrev:

Jeg tror hovedfordelen med injeksjon er følgende:

- Du slipper å huske på medisinen og/eller slipper ambivalens

- Du får jevn serumkonsentrasjon og slipper varierende effekt.

- For medisiner som gir bivirkninger fra mage-tarm får du mindre bivirkninger.

Ulempen er jo at du må til helsepersonell en gang i måneden

Takk for et utfyllende svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annamaria
43 minutter siden, ISW skrev:

Jeg tror hovedfordelen med injeksjon er følgende:

- Du slipper å huske på medisinen og/eller slipper ambivalens

- Du får jevn serumkonsentrasjon og slipper varierende effekt.

- For medisiner som gir bivirkninger fra mage-tarm får du mindre bivirkninger.

Ulempen er jo at du må til helsepersonell en gang i måneden

To ganger i mnd på cisordinol 

Syns tabletter er mye bedre. Da får man samme dose hver dag fremfor at effekten avtar kraftig mot slutten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...