Gå til innhold

Økonomien tar knekken på meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer å stå i dette. Jeg må stålsette meg hver dag, men fakta er det spiser meg opp innvendig. 

Hva skal jeg gjøre? Har faktisk innimellom tanker om å ta mitt eget liv.

Hadde jeg ikke rotet til alt kunne jeg hatt en formue på  2,5 mill idag - i stedet har jeg 1 mill i forbruksgjeld og eier ingenting utover innbo. 

Jeg orker ingen fordømmende svar. Vet godt at jeg har bare meg selv å skylde. 
 

Nav gjeldsrådgiver er Inne i bildet, men det er lite hjelp å få, jeg må ordne opp i sgs alt selv. Har fått brev fra namsmannen.

Dessuten er det vanskelig for meg å ta telefoner i arbeidstiden, og skal jeg ringe min rådgiver må jeg ringe et felles nav-nr på 55 osv, og så får jeg svar innen 48 timer. Når hun ringer meg opp innen 48 timer må jeg være parat til å ta telefonen, og da kan jeg feks være på et pasientrom. Jeg får ikke lov å sende henne Mail, og jeg har heller ikke noe direkte nr. Jeg fikk kjeft da jeg sendte Mail, da fikk jeg til svar at hun ikke hadde mulighet til å svare alle som sender henne Mail. 

Jeg føler meg ikke verdt noen ting overfor henne, og hun er kald å forholde seg til. 
 

Jeg har mange spørsmål, men jeg tør ikke stille dem til henne, så da prøver jeg å gjøre så godt jeg kan, og som følge av det kan det hende jeg har gjort en stor tabbe som har ført til lønnstrekk. Jeg får vite hva som har skjedd ifm dette i morgen, og inntil da er dette i ferd med å ta knekken på meg. Tårene renner. 
 

PS. Jeg har ikke vært i noen luksusfelle. Ikke døm meg. 

Anonymkode: 3db59...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer å stå i dette. Jeg må stålsette meg hver dag, men fakta er det spiser meg opp innvendig. 

Hva skal jeg gjøre? Har faktisk innimellom tanker om å ta mitt eget liv.

Hadde jeg ikke rotet til alt kunne jeg hatt en formue på  2,5 mill idag - i stedet har jeg 1 mill i forbruksgjeld og eier ingenting utover innbo. 

Jeg orker ingen fordømmende svar. Vet godt at jeg har bare meg selv å skylde. 
 

Nav gjeldsrådgiver er Inne i bildet, men det er lite hjelp å få, jeg må ordne opp i sgs alt selv. Har fått brev fra namsmannen.

Dessuten er det vanskelig for meg å ta telefoner i arbeidstiden, og skal jeg ringe min rådgiver må jeg ringe et felles nav-nr på 55 osv, og så får jeg svar innen 48 timer. Når hun ringer meg opp innen 48 timer må jeg være parat til å ta telefonen, og da kan jeg feks være på et pasientrom. Jeg får ikke lov å sende henne Mail, og jeg har heller ikke noe direkte nr. Jeg fikk kjeft da jeg sendte Mail, da fikk jeg til svar at hun ikke hadde mulighet til å svare alle som sender henne Mail. 

Jeg føler meg ikke verdt noen ting overfor henne, og hun er kald å forholde seg til. 
 

Jeg har mange spørsmål, men jeg tør ikke stille dem til henne, så da prøver jeg å gjøre så godt jeg kan, og som følge av det kan det hende jeg har gjort en stor tabbe som har ført til lønnstrekk. Jeg får vite hva som har skjedd ifm dette i morgen, og inntil da er dette i ferd med å ta knekken på meg. Tårene renner. 
 

PS. Jeg har ikke vært i noen luksusfelle. Ikke døm meg. 

Anonymkode: 3db59...826

Kan mannen din ringe rådgiveren? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, frosken skrev:

Kan mannen din ringe rådgiveren? 

 

Det er vanskelig. Han har ikke satt seg så mye inn i dette. 

Anonymkode: 3db59...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er egentlig det verste som kan skje her? 

Det du ved en gjeldsordning eller et lønnstrekk har til over er jo faktisk mer enn du har i dag med den tøffe nedbetalingsavtalen din. Du har pr tidspunkt ingen eiendeler og det er ikke noe kreditorene kan ta fra deg. Det kan ikke bli verre nå. 

Jeg føler at du sliter deg ut fordi du skal være flink, og det går ut over deg. Var jeg deg ville jeg faktisk gitt litt mer blaffen og fått en gjeldsordning når den tid kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper at jeg en dag har mot nok til å avslutte livet. For dette tar virkelig livet av meg. 

Anonymkode: 3db59...826

Jeg håper du får til en ordning og får det bedre. En gjeldsordning tar vel 5 år - det er sikkert tøft, men så kommer du ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke noen råd å bidra med, men roter til tider med egen økonomi og vet hvor lett det kan være.  Vet også litt om hvordan gjeld kan tynge, selv om jeg ikke har vært i nærheten av det du sliter med.

Synes ISW kom med gode råd, kan du ikke prøve å følge dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ISW skrev:

Men hva er egentlig det verste som kan skje her? 

Det du ved en gjeldsordning eller et lønnstrekk har til over er jo faktisk mer enn du har i dag med den tøffe nedbetalingsavtalen din. Du har pr tidspunkt ingen eiendeler og det er ikke noe kreditorene kan ta fra deg. Det kan ikke bli verre nå. 

Jeg føler at du sliter deg ut fordi du skal være flink, og det går ut over deg. Var jeg deg ville jeg faktisk gitt litt mer blaffen og fått en gjeldsordning når den tid kommer. 

Det er så mye. Jeg har en klo i magen hele tiden. Den dreper meg sakte men sikkert. Tærer skikkelig. 

Jeg vet ikke hva som skjer fremover. Vi har ikke noen gjeldsordning, vi vet ikke en gang om det vil bli søkt om eller om vi vil få det.

Vi har en avtale som går på dekningsloven og at vi betjener gjeld etter evne. Alle har krav på livsopphold (7513 kr mnd), dvs man har 7513,- tilgode når gjeld og husleie/boliglån er betalt - og det som er over dette får altså kreditorene fordelt forholdsmessig.
 

Nav sa vi ikke ville få lønnstrekk så lenge vi fulgte planen, og den har vi fulgt slavisk. Til tross for dette har den ene av oss fått lønnstrekk. Dvs at det er kun en kreditor som nå får alt som er til overs, og de andre kreditorene får ingenting. 

I høst fikk den ene av oss en ekstra utbetaling slik alle som mottar aap får som følge av at man mottar aap hver 14.dag. Siden det er så vanskelig å spørre rådgiver på nav om ting valgte vi å fokusere på at vi følger planen slik vi har fått beskjed om. 

AAP ble beregnet sånn: dagsats X 21,5 dager i mnd (og ikke hver 14.dag). Dermed har han hatt bittelitt mindre utbetalt hver mnd enn det som står på betalingsplanen, og derfor fikk han altså en ekstra utbetaling i høst som jeg nå er redd er årsaken til lønnstrekk siden vi ikke brukte de pengene på gjeld men andre utgifter. Dumt? Ja. Men vi tenkte feil. 

Jeg tenker på økonomien nesten hele tiden. Bekymringskloen er som skadelig syre for magesår. Hva gjør vi om vi mister bilen. Hva gjør vi om vi får beholde bilen og så må den på verksted - hvordan skal vi klare å betale det. Og hva om vi får andre uforutsette utgifter som feks briller. Vi har ikke sjans.
 

I tillegg har jeg en mann som trenger sunn mat pga komplisert sykdom, og sunn mat er dyrt. Men vi skal gjøre så godt vi kan å spare litt (håper namsmannen ikke tar dette og feriepenger, skattepenger osv?). Det er egentlg ikke noe problem å leve på livsopphold, jeg vet bare ikke hva vi skal gjøre om vi får andre utgifter. Vi har kuttet ut alt som kuttes ut kan.

Anonymkode: 3db59...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mange spørsmål, men jeg tør ikke stille dem til henne, så da prøver jeg å gjøre så godt jeg kan, og som følge av det kan det hende jeg har gjort en stor tabbe som har ført til lønnstrekk. Jeg får vite hva som har skjedd ifm dette i morgen, og inntil da er dette i ferd med å ta knekken på meg. 

Du må jo stille alle spørsmålene dine til rådgiveren, selv om det er ubehagelig. Tenk på at hun uansett er vemmelig, så du kan like gjerne bruke samtalen til å få informasjonen du trenger. 

Håper det ordner seg i morgen. Skriv gjerne en oppdatering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, laban skrev:

Du må jo stille alle spørsmålene dine til rådgiveren, selv om det er ubehagelig. Tenk på at hun uansett er vemmelig, så du kan like gjerne bruke samtalen til å få informasjonen du trenger. 

Håper det ordner seg i morgen. Skriv gjerne en oppdatering.

Det er håpløst å få snakket med henne. Jeg jobber på en institusjon og jeg har ikke muligket til å ta telefoner i arbeidstiden. Andre vil høre samtalen, uansett hvor jeg er. Dette har hun dessverre ingen forståelse for. 

Anonymkode: 3db59...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er håpløst å få snakket med henne. Jeg jobber på en institusjon og jeg har ikke muligket til å ta telefoner i arbeidstiden. Andre vil høre samtalen, uansett hvor jeg er. Dette har hun dessverre ingen forståelse for. 

Anonymkode: 3db59...826

Sist gang skrev jeg brev til henne som jeg fikk min mann til å levere på nav (de har åpent bare et par timer annenhver dag, så det er ikke så lett å få levert noe heller. Svarene på det brevet fikk jeg på Mail. 
Det er for øvrig ikke vanskelg å snakke med henne, problemet er at arbeidssituasjonen min der jeg omgås folk uansett hvor jeg går gjør det svært vanskelig å få snakket med henne. Skal jeg snakke med henne må jeg ringe 55553333 som er et felles nav-nr. Da vil hun få beskjed om at jeg har ringt, og så ringer hun meg opp igjen innen 48 timer. Jeg kan godt ta meg fri for å snakke med henne, problemet er at jeg ikke vet når hun ringer tilbake. Håper dette ble mer forståelig. 

Anonymkode: 3db59...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sist gang skrev jeg brev til henne som jeg fikk min mann til å levere på nav (de har åpent bare et par timer annenhver dag, så det er ikke så lett å få levert noe heller. Svarene på det brevet fikk jeg på Mail. 
Det er for øvrig ikke vanskelg å snakke med henne, problemet er at arbeidssituasjonen min der jeg omgås folk uansett hvor jeg går gjør det svært vanskelig å få snakket med henne. Skal jeg snakke med henne må jeg ringe 55553333 som er et felles nav-nr. Da vil hun få beskjed om at jeg har ringt, og så ringer hun meg opp igjen innen 48 timer. Jeg kan godt ta meg fri for å snakke med henne, problemet er at jeg ikke vet når hun ringer tilbake. Håper dette ble mer forståelig. 

Anonymkode: 3db59...826

Kan ikke mannen din ringe for å avtale tid hos rådgiveren uten at han trenger å si så mye over telefon? Jeg håper det ordner seg for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan godt ta meg fri for å snakke med henne, problemet er at jeg ikke vet når hun ringer tilbake. Håper dette ble mer forståelig.

Jeg forstår de praktiske problemene. Det var dette jeg hengte meg opp i:

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mange spørsmål, men jeg tør ikke stille dem til henne

Håper det ordner seg på et vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, laban skrev:

Jeg forstår de praktiske problemene. Det var dette jeg hengte meg opp i:

Håper det ordner seg på et vis.

Jeg tør ikke stille dem i frykt for å mase. Jeg har allereie fått kjeft en gang. Så jeg spør bare når jeg er helt nødt, som nå når vi har fått lønnstrekk. Skulle så gjerne stilt spørsmål underveis, men det er som sagt håpløst. Hadde vi spurt kan det hende lønnstrekket hadde vært unngått også. 

Anonymkode: 3db59...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt mye på det du skrev ISW..  og det er faktisk et meget betryggende og beroligende svar. Du fikk meg til å tenke litt idag. Og: Jeg har nok vært ekstrem flink pinke når det kommer til økonomien, og det sliter meg ut. Dette er ikke verdens undergang, og jeg har ikke gjort noe kriminelt selv om det er politiet brevene kommer fra... det føles så skummelt og kriminelt når det er dem brevene kommer fra. 

Hjertelig takk ❤️

Anonymkode: 3db59...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å gi mer blaffen og snu fokuset, så jeg avslutter denne tråden nå. Det skal ikke få knekke meg, nå har jeg kjempa så lenge for å få livet på «rett kjøl» at dette ikke skal få ødelegge all fremgang

Takker for alle svar. 

Anonymkode: 3db59...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...