Gå til innhold

Overveldet av synsinntrykk


Cesium

Anbefalte innlegg

Flere som opplever dette? 

En ting er å være lyssensitiv, men jeg er også veldig sensitiv for andre synsinntrykk. Feks hvis det er veldig mange forskjellige "ting" i synsfeltet mitt så blir jeg sliten. Eller så kan jeg bli redd hvis en farge er for sterk. Enkelte mønster gir meg også sterk angst. 

Nå er jeg ute og tar buss og det er alt for mye i synsfeltet. Biler, stoppknapper, jernstanger, mennesker, lyktestolper, snø, butikker med lysende skilt, bygninger. Det blir litt for mye nå kjenner jeg, det stresser meg. Så må ta pause og lukke øynene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Cesium skrev:

Flere som opplever dette? 

En ting er å være lyssensitiv, men jeg er også veldig sensitiv for andre synsinntrykk. Feks hvis det er veldig mange forskjellige "ting" i synsfeltet mitt så blir jeg sliten. Eller så kan jeg bli redd hvis en farge er for sterk. Enkelte mønster gir meg også sterk angst. 

Nå er jeg ute og tar buss og det er alt for mye i synsfeltet. Biler, stoppknapper, jernstanger, mennesker, lyktestolper, snø, butikker med lysende skilt, bygninger. Det blir litt for mye nå kjenner jeg, det stresser meg. Så må ta pause og lukke øynene. 

Jeg har det sånn i perioder og jeg blir kjempe sliten av alle inntrykkene, ja helt urolig og det ender med at jeg må legge meg for å la hjernen få hvile. Angsten blir også veldig sterk i disse periodene og du er altså ikke alene om å ha det sånn. 

Anonymkode: a3d94...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Cesium skrev:

Flere som opplever dette? 

En ting er å være lyssensitiv, men jeg er også veldig sensitiv for andre synsinntrykk. Feks hvis det er veldig mange forskjellige "ting" i synsfeltet mitt så blir jeg sliten. Eller så kan jeg bli redd hvis en farge er for sterk. Enkelte mønster gir meg også sterk angst. 

Nå er jeg ute og tar buss og det er alt for mye i synsfeltet. Biler, stoppknapper, jernstanger, mennesker, lyktestolper, snø, butikker med lysende skilt, bygninger. Det blir litt for mye nå kjenner jeg, det stresser meg. Så må ta pause og lukke øynene. 

Jeg kjenner igjen dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beroligende å høre at flere opplever det samme. Jeg vet jo at mange ting i synsfeltet samtidig ikke er farlig og at sterke farger ikke kan drepe meg, men det føles rett og slett så overveldende til tider. Akkurat som at en lyd kan være for høy så kan en farge være for sterk for hjernen min. Lurer på om dette fenomenet er kjent og har et navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Cesium skrev:

Lurer på om dette fenomenet er kjent og har et navn

Vet at de fleste med Asberger har det sånn, men hva det kalles vet jeg ikke. Hypersensitivitet kanskje?

Anonymkode: a3586...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er du mye hjemme, da? Jo mer du isolerer deg, jo større blir problemet. Jo mer du eksponerer deg, jo mindre blir problemet. 

Greia er å eksponere seg i passe mengder, over flere år. Kall det gjerne vaksine.

Anonymkode: 18869...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...