Gå til innhold

Hvor alvorlig er BP1?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

26 minutter siden, kupton skrev:

Den finnes i et bredt spekter av alvorlighetsformer.

Ok, så en kan ha mild form for BP1? Kan ikke det da forveksles med BP2?

Anonymkode: 8bd45...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så en kan ha mild form for BP1? Kan ikke det da forveksles med BP2?

Anonymkode: 8bd45...aef

Nei men det kan jo feks gå 14 år mellom hver mani.

Anonymkode: 483ea...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så en kan ha mild form for BP1? Kan ikke det da forveksles med BP2?

Anonymkode: 8bd45...aef

Med "mild BP 1" tror jeg det er mer riktig å si at det går lenge mellom hver sykdomsepisode, og/eller at episodene ikke varer like lenge som gjennomsnittet. Når man først er syk med enten mani eller depresjon, er man ikke "mildt syk". Da er man skikkelig syk. 

Det er også en vanlig feiltagelse at BP 2 er mindre alvorlig, eller en "lightversjon" av BP 1. Depresjonene ved BP 2 er minst like alvorlige som ved BP 1, og fører til like stort funksjonstap. Det er også mye som tyder på at personer med BP 2 har flere og mer langvarige depresjoner enn personer med BP 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Janus30 skrev:

Når man først er syk med enten mani eller depresjon, er man ikke "mildt syk". Da er man skikkelig syk. 

Vet du hvor lang tid det tar å stabilisere en mani?

Anonymkode: 8bd45...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hvor lang tid det tar å stabilisere en mani?

Anonymkode: 8bd45...aef

Fra noen dager til 18 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, kupton skrev:

Fra noen dager til 18 måneder.

Når en først har fått stadfestet mani og fått medisinsk behandling, hvor lenge må en stå på høye doser AP? 

Anonymkode: 8bd45...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når en først har fått stadfestet mani og fått medisinsk behandling, hvor lenge må en stå på høye doser AP? 

Anonymkode: 8bd45...aef

Da tolker jeg det dithen at svaret på dette spørsmålet også er fra noen dager til 18 måneder. 

Men hvorfor er det en ytre grense på 18 måneder? Noen kan jo være psykotiske/maniske mye lengre enn det, vel?

Anonymkode: 8bd45...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warum, warum ist die Banane krum?

Jeg skrev 18 mnd. fordi det er den lengste innleggelsen jeg har erfart for mani i løpet av mine ca 35 år i akuttpsykiatrien i et opptaksområde på ca 100.000.  Det finnes selvsagt ingen lengste grense for mani om en tar med de sjeldneste tilfellene i verden gjennom tidene.

Dosene med AP er individuelle, men på gruppenivå samvarierer de selvsagt med graden av mani. Etter hvert som manien avtar, avtar også dosene. Så bør en bruke AP i avtrappende doser minst et år etter at manien er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør mer jeg

Hvor alvorlig er det å være i blandet fase over veldig lang tid? Leste at det var en her som antagelig var det. I flere år, stod det, men antar at det da har variert i alvorlighetsgrad i den tiden. Kan man bli hjerneskadd av å være så lenge syk?

Anonymkode: 8bd45...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, kupton skrev:

Ja, det er skadelig. Det gir reduksjon i de kognitive funksjoner.

Men er det faktisk mulig å være i blandet fase i flere år? 😲

(Kanskje hvis man f.eks slurver med å ta medisinene sine regelmessig? 😬)

Anonymkode: 2a7b6...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...