Gå til innhold

Sminke og selvtillit


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva med sminke? Er kvinner med sminke mer eller mindre selvsikre enn kvinner flest? 

Jeg har hørt begge deler. At kvinner som bruker sminke (mye) er mer usikre på seg selv, og må sminke seg for å føle seg bra nok. Og at kvinner uten sminke er mer selvsikre. 

Og så har jeg hørt motsatt. At kvinner uten sminke er mer usikre på seg selv fordi de tenker at de uansett er så stygge at sminke ikke gjør noe fra eller til. Noen tenker også at de ikke fortjener å se fine ut. Og at kvinner med sminke er selvsikre fordi de da tør å vise at de er flotte og er stolte av seg selv. 

Hva tenker du?

Anonymkode: 3559f...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med sminke? Er kvinner med sminke mer eller mindre selvsikre enn kvinner flest? 

Jeg har hørt begge deler. At kvinner som bruker sminke (mye) er mer usikre på seg selv, og må sminke seg for å føle seg bra nok. Og at kvinner uten sminke er mer selvsikre. 

Og så har jeg hørt motsatt. At kvinner uten sminke er mer usikre på seg selv fordi de tenker at de uansett er så stygge at sminke ikke gjør noe fra eller til. Noen tenker også at de ikke fortjener å se fine ut. Og at kvinner med sminke er selvsikre fordi de da tør å vise at de er flotte og er stolte av seg selv. 

Hva tenker du?

Anonymkode: 3559f...d02

Jeg bruker ikke sminke, har aldri gjort det, men det er ikke fordi jeg er usikker på meg selv, synes jeg er stygg og ikke fortjener å se fin ut. Det er rett og slett fordi jeg overhodet ikke bryr meg om det! Gidder ikke bruke tid og penger på å kline noe i fjeset, noe som får meg til å føle at jeg har på  meg en maske og som gjør at jeg ikke kan gni meg i øynene for da gnies det utover f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med sminke? Er kvinner med sminke mer eller mindre selvsikre enn kvinner flest? 

Jeg har hørt begge deler. At kvinner som bruker sminke (mye) er mer usikre på seg selv, og må sminke seg for å føle seg bra nok. Og at kvinner uten sminke er mer selvsikre. 

Og så har jeg hørt motsatt. At kvinner uten sminke er mer usikre på seg selv fordi de tenker at de uansett er så stygge at sminke ikke gjør noe fra eller til. Noen tenker også at de ikke fortjener å se fine ut. Og at kvinner med sminke er selvsikre fordi de da tør å vise at de er flotte og er stolte av seg selv. 

Hva tenker du?

Anonymkode: 3559f...d02

Jeg bruker svært lite sminke. Fikser kun øyenbrynene av og til. Men ellers fullstendig sminkeløs.  

Jeg har fått kommentarer om det. Ulike kommentarer. Noen sier at jeg er best uten sminke og at de liker det med meg. Men jeg har også fått høre noen få kommentarer om at jeg burde sminke meg mer. Og at jeg behøver virkelig sminke osv. Jeg har allikevel valgt å gjøre det som jeg føler meg penest med. Og det er nesten uten sminke. Vet ikke om det kalles selvtillit eller ikke. Men vil ikke tro det var med det å gjøre. Det har med hva jeg mener ser best ut på meg selv. Og de personene som sa at jeg burde bruke sminke var uansett ikke noen personer som jeg synes noe bra om. Så mulig det hadde med det å gjøre. Jeg har ikke ute etter å gjøre inntrykk på dem. 

Jeg tror at alle mennesker er litt usikre på seg selv. Mer eller mindre. Men noen har mulig opplevd mer anerkjennelse enn andre og de har nok høyere tro på seg selv. Men dersom man føler at man ikke blir så godt likt så kan det påvirke selvtillit men samtidig så kan man få en holdning som gjør at man finner ut at det beste er å være seg selv og gi litt blaffen i hva andre mener. Det er å ha selvtillit det og, mener jeg. 

Det viktige er å unngå å bry seg om hva andre måtte mene og våge å være seg selv: med eller uten sminke  :)

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med sminke? Er kvinner med sminke mer eller mindre selvsikre enn kvinner flest? 

Jeg har hørt begge deler. At kvinner som bruker sminke (mye) er mer usikre på seg selv, og må sminke seg for å føle seg bra nok. Og at kvinner uten sminke er mer selvsikre. 

Og så har jeg hørt motsatt. At kvinner uten sminke er mer usikre på seg selv fordi de tenker at de uansett er så stygge at sminke ikke gjør noe fra eller til. Noen tenker også at de ikke fortjener å se fine ut. Og at kvinner med sminke er selvsikre fordi de da tør å vise at de er flotte og er stolte av seg selv. 

Hva tenker du?

Anonymkode: 3559f...d02

 Jeg sminker meg som oftest, da jeg ser penest ut med sminke, helt klart. Det er ikke bare noe jeg føler. Det er fakta.

Men jeg har dager jeg ser meg i speilet og tenker at jeg ser så trøtt og jævlig ut at ikke en gang sminke vil hjelpe. Da gir jeg fan og går på jobb uten.

Jeg er ikke noe mer usikker på meg selv de dagene, men jeg føler meg mer vel når jeg ser velstelt ut.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sminke daglig, så sant jeg ikke bare er hjemme. Jeg ser absolutt best ut med moderat sminke (foundation, rouge, brunfarge, mascara, leppestift). Tror det til dels handler om at jeg har forholdsvis lys hud og ikke så markerte øyne.

Jeg synes kvinner med mørkere hår og hudfarge samt mer markerte trekk fra naturens side ser freshere ut uten sminke. 
 

Kommer selvsagt litt an på stilen forøvrig og. Er man en sporty type, kan sminkefritt se ok ut. Er man mer klassisk i stilen, gjør det seg med noe sminke. 
 

 

Anonymkode: 33492...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.11.2019 den 10.45, AnonymBruker skrev:

Hva med sminke? Er kvinner med sminke mer eller mindre selvsikre enn kvinner flest? 

Jeg har hørt begge deler. At kvinner som bruker sminke (mye) er mer usikre på seg selv, og må sminke seg for å føle seg bra nok. Og at kvinner uten sminke er mer selvsikre. 

Og så har jeg hørt motsatt. At kvinner uten sminke er mer usikre på seg selv fordi de tenker at de uansett er så stygge at sminke ikke gjør noe fra eller til. Noen tenker også at de ikke fortjener å se fine ut. Og at kvinner med sminke er selvsikre fordi de da tør å vise at de er flotte og er stolte av seg selv. 

Hva tenker du?

Anonymkode: 3559f...d02

Tror ikke man skal generalisere for mye. Jeg føler meg vel med litt sminke, føler meg langt freshere enn uten sminke. Andre har det motsatt og begge deler er helt ok :) 

Anonymkode: c6fd4...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at det er en signifikant korrelasjon mellom «bruk av sminke» og «selvtillit». Jeg tror derimot det kan være en korrelasjon mellom «plastisk kirurgi» og «selvtillit».  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ab er inne på over, kan en ikke generalisere her. Jeg har kjent jenter som ikke kan gå på butikken uten dekkende foundationen og alt, og de har kanskje lav selvtillit i forhold til akkurat dette. Samme dama kan ha en lederjobb og klare seg bra og ha selvtilliten i orden på andre områder.

 

Selv sminker jeg meg litt hver dag, selv om jeg fra naturen har mørke vipper og bryn. Litt sminke på øynene «åpner» dem og får meg til å se mer opplagt ut. Det har jeg fått «bevist» ved at kolleger forsiktig kommenterer at jeg ser litt sliten ut, om jeg har droppet sminken. Kanskje litt dumt at sminke skal være nødvendig, men de aller fleste blir nå penere med litt diskret sminke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...