Gå til innhold

Veldig lave østrogennivå


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en jente på 26 år. Da jeg var 15 mistet jeg mensen pga mye trening og for lite mat. Etter ett år uten mens dro vi til lege og gynekolog. Det viste seg at jeg hadde lave verdier av progesteron, og jeg ble da «satt» på noen piller for damer i overgangsalderen (husker ikke merke). Det gikk jeg på i 3 måneder, men fikk ikke tilbake mensen. Jeg ble derfor satt på p-piller som etter hvert «faket» en menstrasjonssyklus. Gikk på p-piller i 8 år med en pause på 6 mnd pga operasjon. Sluttet på p-piller våren 2017 pga   candida i mage-tarm, mange urinveisinfeksjoner og problemer med mye soppinfeksjoner i skjeden (mest sannsynlig som følge av mye antibiotika) og følte p-piller kanskje hadde flere bivirkninger enn først antatt. Ett år senere begynte jeg igjen på p-piller pga prevensjon (og legen min sa det ikke skulle være noe problem), men sluttet 4 mnd senere og begynte på hormonspiral ettersom dette skulle være bedre for å unngå soppinfeksjoner. Har hormonspiral nå. Har ikke vært hos gynekolog siden jeg var 15 siden når jeg har spurt om henvisning har ikke legen tatt det alvorlig nok og ikke latt meg få det. Fikk diskutert det fram for 1 mnd siden og fikk endelig time til gynekolog. Eggstokkene så bra ut visstnok, men hormonprøver (er ikke helt sikker på hvilke som ble tatt) viste at jeg har veldig lavt østrogennivå. Prøvene ble tatt da jeg hadde mensen. Har forsovet ikke regelmessig mens på spiral og veldig lite blødning, og har veldig mørk farge (har ikke hatt regelmessig mens siden jeg var 15). Har fått time til bentetthetsmåling, men ikke før i mars 2020, så spurte gynekologen om det er noe vi kunne gjøre nå for å fikse dette. Gynekologen ga meg østrogenplaster (estradot plaster) som jeg nå har brukt en uke. Men slike plaster er vel egentlig for damer i overgangsalderen og kanskje ikke ment for jenter på 26 år? Finnes det ikke noen bedre løsning? 

Da jeg var 14-20 år trente jeg mye og hardt, men de siste 6 årene har jeg trappet ned en del og spiser normal mengde. Trener nå 4-5 ganger i uken, men ikke like intensivt og hardt som i tenårene. Er normalvektig, veier rundt 67 kg og er 167 cm høy. 

Lurer på om det er en annen metode for å få opp østrogennivået og gjenopprette hormonbalanse i kroppen? 

Håper du kan hjelpe meg.

Anonymkode: c3e3a...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...