Gå til innhold

Leve billigst mulig ut måneden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville aldri kjøpt vilt noe annet sted enn i butikken. 

De som har mye mat hjemme er ikke de som bruker minst på matbudsjett.  Jeg kjøper ikke mer enn jeg bruker.

Anonymkode: 05049...de6

Hvorfor ville du ikke kjøpt vilt direkte fra jegeren? Kortreist mat, veldig flott kjøtt og rimelig. :) Jeg tror ikke vi har det største matbudsjettet heller, vi bruker jo det vi har i skapene og synes det er greit å ha litt å gå på. Man får jo ikke kjøpt 2 dl ris av gangen liksom så noe blir det jo. :) Vi spiser syltetøy innimellom og siden ingen av oss synes det man kjøper i butikken er noe godt så lager vi det selv og har i fryseren, enkelt og greit. :)

Når vi har vilt, fisk og kylling i fryseren trenger vi bare supplere med poteter og grønnsaker på den ukentlige handleturen og det er veldig greit da. Sist vi handlet for en uke ble det 235,- siden vi hadde såpass mye av det som står på menyen i fryseren. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor alene og ville aldri finne på å kjøpe 10 kilos sekk med poteter.  Du sparer ikke noe særlig på det.  Det er i hvert fall årsforbruk hos meg.

Anonymkode: 05049...de6

Hm... det var kanskje litt mye. Vi spiser mye poteter. Som sagt er det veldig næringsrikt og billig mat. Men 5 kilo er jo greit det og 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillemus skrev:

10 kg poteter?! Jøss. Det vil jeg tro vi bruker mange mnd på hos oss. Jeg ville kjøpt en 2 kgs pose med ris. :) Eller - jeg ville først sjekket hva jeg har og prøvd å få spist ut av skap, skuffer, kjøl og frys! Tror jeg hadde vart en god stund på det faktisk... Hadde i grunnen vært litt gøy å prøve hvor lenge man kunne levd greit på det man alt har i huset, men det hadde blitt lite med ferske grønnsaker og frukt da.

Ris er jo så vanvittig lite nærimgsrikt i forhold til poteter! Greit nok innimellom, men dersom en virkelig skulle spare økonomisk en periode,  burde en jo kjøpe mye av det som er næringsrikt og billig, ikke bare billig? Men 10 kilo var kanskje litt mye hvis en ikke spiser mye poteter fra før. Vi har som regel flere sekker stående i boden 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvorfor ville du ikke kjøpt vilt direkte fra jegeren? Kortreist mat, veldig flott kjøtt og rimelig. :) Jeg tror ikke vi har det største matbudsjettet heller, vi bruker jo det vi har i skapene og synes det er greit å ha litt å gå på. Man får jo ikke kjøpt 2 dl ris av gangen liksom så noe blir det jo. :) Vi spiser syltetøy innimellom og siden ingen av oss synes det man kjøper i butikken er noe godt så lager vi det selv og har i fryseren, enkelt og greit. :)

Når vi har vilt, fisk og kylling i fryseren trenger vi bare supplere med poteter og grønnsaker på den ukentlige handleturen og det er veldig greit da. Sist vi handlet for en uke ble det 235,- siden vi hadde såpass mye av det som står på menyen i fryseren. :) 

Jeg kjøper for det første aldri vilt, og spiser det kun en sjelden gang på restaurant.  Jeg ville ikke kjøpt en liten bit av kjøtt fra hvem som helst.  For meg alene duger et kilo kjøtt i fem måltider.

Hvis dere har vilt, fisk og kylling i fryseren må dere ha kjøpt det en eller annen gang hvis ikke dere driver hønsegård og eier fiskebåt.  Å handle en uke for 235 sier meg ingenting om hvor mye eller lite dere bruker i matbudsjett.

Anonymkode: 05049...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, Lillemus skrev:

Men frossen brokkoli er jo overhodet ikke godt... Jeg har spist mye frossengrønnsaker jeg altså, men akkurat brokkoli som har vært frosset er bare ekkelt. Det og jordbær.

Fersk er best. Det er jeg helt enig i, men ikke enig i at det er ekkelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, påskelilje skrev:

Ris er jo så vanvittig lite nærimgsrikt i forhold til poteter! Greit nok innimellom, men dersom en virkelig skulle spare økonomisk en periode,  burde en jo kjøpe mye av det som er næringsrikt og billig, ikke bare billig? Men 10 kilo var kanskje litt mye hvis en ikke spiser mye poteter fra før. Vi har som regel flere sekker stående i boden 😃

Helt enig at poteter er noe helt annet enn ris og pasta.  10 kilo er bare så vanvittig mye for en person.

Anonymkode: 05049...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøper for det første aldri vilt, og spiser det kun en sjelden gang på restaurant.  Jeg ville ikke kjøpt en liten bit av kjøtt fra hvem som helst.  For meg alene duger et kilo kjøtt i fem måltider.

Hvis dere har vilt, fisk og kylling i fryseren må dere ha kjøpt det en eller annen gang hvis ikke dere driver hønsegård og eier fiskebåt.  Å handle en uke for 235 sier meg ingenting om hvor mye eller lite dere bruker i matbudsjett.

Anonymkode: 05049...de6

Vi kjøper vilt direkte fra jeger som sagt og spiser lite storfe og svin. 1 kg kjøtt er vel 5 gode måltider for en person det. :) Vi har ikke lassevis med kylling og fisk akkurat, på det meste hadde vi vel her nylig 2 middager kylling, 3 med torsk og 3 med laks tror jeg, all fisken fra 50%-disken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lillemus skrev:

Vi kjøper vilt direkte fra jeger som sagt og spiser lite storfe og svin. 1 kg kjøtt er vel 5 gode måltider for en person det. :) Vi har ikke lassevis med kylling og fisk akkurat, på det meste hadde vi vel her nylig 2 middager kylling, 3 med torsk og 3 med laks tror jeg, all fisken fra 50%-disken. 

Det kan godt hende at dere er praktiske og får mye ut av lite.  Jeg har ingen mening om det og får den ikke av det du skriver.  De fleste ønsker å spise godt og så er det bonus hvis det er billig.  Jeg er opptatt av kvaliteten på maten jeg spiser, ikke nødvendigvis hva den koster.

Hvis jeg skulle ut i skogen og plukke sopp og bær ville turen ut dit antageligvis koste meg mer enn det ville koste meg i butikken ut fra hva jeg bruker mye av dette.  Hvis noen liker det så er de velkomne, men for storbymenneske som meg er det ikke en aktivitet som fascinerer.

Jeg spiser av og til på restauranter, og innimellom spiser jeg middag på jobben.  Jeg ville sikkert spart noen kroner på å ta med meg tørre brødskiver med svett gulost eller brunost, for siden å lage billig middag av kjøtt (som jeg spiser veldig lite av) kjøpt i tilbudsdisken på en eller annen butikk.  Ærlig talt, så frister det ikke.

Tråden handler om forslag til billige middager i et par uker.  Linser og bønner som grunn i matlaging er mye billigere enn kjøtt og fisk, uansett, og sunt er det også.

Anonymkode: 05049...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor frossent brokkoli fremfor ferskt?  Grønnsaksmiddager er vel billigere enn kjøtt og fisk?

Anonymkode: 05049...de6

Jeg slutta å kjøpe fersk brokkoli etter å ha kokt en orm, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2019 den 13.50, AnonymBruker skrev:

Jeg skal forsøke å bruke minst mulig penger men leve greit i matveien på rimelig mat ut måneden. 

Jeg har 2000 kr å leve på ut måneden. Kan jeg klare det? Har ingen spesielle utgifter. Kun matutgifter. Tips til billige matretter og middager som er gode? 

 

Anonymkode: da7d0...3ab

2000 kroner på 14 dager er rikelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...