Gå til innhold

Men, Kupton, hva er egentlig psykose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mtp at du sier at de fleste ikke skjønner hva det egentlig er. Jeg skjønner det ikke helt. 
 

Jeg har vært innlagt der den ene legen mente jeg hadde psykose, og den andre mente at jeg ikke hadde det, på samme avdeling. 
 

Legen som mente at jeg hadde psykose mente det pga at jeg sa at jeg så og hørte ting (hvilket jeg også gjorde, men ikke til enhver tid), hadde noen vrangforestillinger, og mye angst og depresjon.

Legen som mente jeg ikke hadde psykose mente at jeg hadde god kontakt under samtale, jeg ble ikke forstyrret av hallusinasjoner under samtalen, var ren og velkledd og hadde sminket meg. 

Lege 1 ville gi meg 10 mg Zyprexa, og foreslo at dette skulle være i flere måneder. Lege 2 synes dette var tull, og at jeg ikke skulle ha noe medisiner.
 

Så jeg forstår Veldig godt at mange er forvirret. 

Anonymkode: 907e1...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel også forskjell på psykosesymptomer og full psykose. Hvilken behandling ved hvilke tilstander skal ikke jeg uttale meg om. 

Anonymkode: 3e5dc...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har lest epikrisene mine fra innleggelse ved psykose står det jeg snakker med ikoherens(?), usammenhengende eller utflytende og dårlig eller varierende kontakt 

 

Anonymkode: f90f0...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mtp at du sier at de fleste ikke skjønner hva det egentlig er. Jeg skjønner det ikke helt. 
 

Jeg har vært innlagt der den ene legen mente jeg hadde psykose, og den andre mente at jeg ikke hadde det, på samme avdeling. 
 

Legen som mente at jeg hadde psykose mente det pga at jeg sa at jeg så og hørte ting (hvilket jeg også gjorde, men ikke til enhver tid), hadde noen vrangforestillinger, og mye angst og depresjon.

Legen som mente jeg ikke hadde psykose mente at jeg hadde god kontakt under samtale, jeg ble ikke forstyrret av hallusinasjoner under samtalen, var ren og velkledd og hadde sminket meg. 

Lege 1 ville gi meg 10 mg Zyprexa, og foreslo at dette skulle være i flere måneder. Lege 2 synes dette var tull, og at jeg ikke skulle ha noe medisiner.
 

Så jeg forstår Veldig godt at mange er forvirret. 

Anonymkode: 907e1...d0e

Sminker du deg under innleggelse?

Anonymkode: 8499f...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Annamaria skrev:

Hvorfor skulle hun ikke det? 

Vet ikke. Jeg er ikke i psykisk stand til å gjøre slike ting de gangene jeg har vært innlagt, har da såvidt vært istand til å ta vare på meg selv.

Anonymkode: 8499f...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Annamaria
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke. Jeg er ikke i psykisk stand til å gjøre slike ting de gangene jeg har vært innlagt, har da såvidt vært istand til å ta vare på meg selv.

Anonymkode: 8499f...deb

Jeg har som regel sminket meg. Vært en gang jeg var i for dårlig forfatning til å bry meg om det, men den gangen husker jeg ikke engang. Men leste i epikrisen jeg så uflidd ut 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sminke sier ikke noe om psykose jeg har ikke kunnet se i speilet en gang fordi jeg så andre ting en meg selv der ,men sminken fikk jeg på på et vis til slutt uansett. Rart med de vanene en har hatt i mange år.Har være innlagt med psykose så å mange ganger at jeg har mistet tellinga men aldri vært ustelt, klærne derimot har ikke alltid passet til årstiden:)

Anonymkode: 1b8f8...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sminke sier ikke noe om psykose jeg har ikke kunnet se i speilet en gang fordi jeg så andre ting en meg selv der ,men sminken fikk jeg på på et vis til slutt uansett. Rart med de vanene en har hatt i mange år.Har være innlagt med psykose så å mange ganger at jeg har mistet tellinga men aldri vært ustelt, klærne derimot har ikke alltid passet til årstiden:)

Anonymkode: 1b8f8...a62

Hehe, en gang jeg hadde rusutløste synshallisunasjoner og så meg i speilet så hadde jeg plutselig mye sminke på meg. Noe jeg i realiteten ikke hadde. 😛 Husker jeg gikk til personalet og spurte om jeg virkelig hadde knallblå øyenskygge på meg. Noe jeg heldigvis ikke hadde. Det så ikke spesielt pent ut for å si det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annamaria
Akkurat nå, Glitter skrev:

Hehe, en gang jeg hadde rusutløste synshallisunasjoner og så meg i speilet så hadde jeg plutselig mye sminke på meg. Noe jeg i realiteten ikke hadde. 😛 Husker jeg gikk til personalet og spurte om jeg virkelig hadde knallblå øyenskygge på meg. Noe jeg heldigvis ikke hadde. Det så ikke spesielt pent ut for å si det sånn. 

En gang jeg hadde tatt imovane så jeg i spesielt og var blitt til ei heks med langt svart og rosa hår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Annamaria skrev:

En gang jeg hadde tatt imovane så jeg i spesielt og var blitt til ei heks med langt svart og rosa hår

Merkelig følelse når det blir slik. Jeg ser også rare ting når jeg har tatt Imovane. I starten var det skummelt, men så ble jeg vant til det og begynte å se på med fascinasjon. Bortsett fra de store mørke skikkelsene som kom mot meg når jeg lå på mørkt soverom. De var skumle uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sminke sier ikke noe om psykose jeg har ikke kunnet se i speilet en gang fordi jeg så andre ting en meg selv der ,men sminken fikk jeg på på et vis til slutt uansett. Rart med de vanene en har hatt i mange år.Har være innlagt med psykose så å mange ganger at jeg har mistet tellinga men aldri vært ustelt, klærne derimot har ikke alltid passet til årstiden:)

Anonymkode: 1b8f8...a62

Men har du vært i jobb hele livet siden du er så vant til å sminke deg? Er vel ingen vits i sminke seg om en isolerer seg hjemme sånn som mange med psykosediagnoser og schizofreni gjør, faktisk et veldig vanlig symptom.

Anonymkode: 8499f...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Annamaria
6 minutter siden, Glitter skrev:

Merkelig følelse når det blir slik. Jeg ser også rare ting når jeg har tatt Imovane. I starten var det skummelt, men så ble jeg vant til det og begynte å se på med fascinasjon. Bortsett fra de store mørke skikkelsene som kom mot meg når jeg lå på mørkt soverom. De var skumle uansett. 

Jeg ser ikke rare ting på imovane lenger etter jeg fikk AP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Annamaria skrev:

Jeg ser ikke rare ting på imovane lenger etter jeg fikk AP

Okei. Jeg gjorde det parallelt med at jeg gikk på AP. Nå går jeg ikke på Imovane eller Quetiapine lenger. Kun Truxal. Har gått på alt pga angst, uro og dårlig søvn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men har du vært i jobb hele livet siden du er så vant til å sminke deg? Er vel ingen vits i sminke seg om en isolerer seg hjemme sånn som mange med psykosediagnoser og schizofreni gjør, faktisk et veldig vanlig symptom.

Anonymkode: 8499f...deb

Begynte å sminke meg da jeg var 14 på grunn av en del kviser,har derfor etter det alltid brukt sminke. Har schizofreni. Aldri vært i jobb. Uten klær eller uten sminke betyr det samme for meg ,naken. 

Anonymkode: 1b8f8...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Begynte å sminke meg da jeg var 14 på grunn av en del kviser,har derfor etter det alltid brukt sminke. Har schizofreni. Aldri vært i jobb. Uten klær eller uten sminke betyr det samme for meg ,naken. 

Anonymkode: 1b8f8...a62

Men sminker du deg hver eneste dag selv om du vet at du bare skal være hjemme den dagen? Du bor alene regner jeg med?

Anonymkode: 8499f...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men sminker du deg hver eneste dag selv om du vet at du bare skal være hjemme den dagen? Du bor alene regner jeg med?

Anonymkode: 8499f...deb

Ja sminker meg når jeg kler på meg for dagen begge deler er det samme. Bruker ikke lang tid da ,ikkke noe fancy.

Hvorfor regner du med at jeg bor alene, du må ikke tenke så stereotype. 

Anonymkode: 1b8f8...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykose er ikke én bestemt lidelse eller sykdom, men et tegn eller symptom som kan kalles en forvirringstilstand. Det finnes flere typer behandling. De fleste som får behandling blir bedre, og noen blir helt friske.

Anonymkode: 42ee3...e7b

Endret av Admin
Innlegget er ryddet for brudd på opphavsrett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...